Perjantai 30.9.2016Sorja, Sirja, Siru

Räikkönen ei vieläkään fanita Tilken ratoja

Kimi Räikkönen Singaporen radalla 19. syyskuuta. AFP/Philippe Lopez
Kimi Räikkönen Singaporen radalla 19. syyskuuta. AFP/Philippe Lopez

MM-sarjan nestori Kimi Räikkönen ei fanita F1-hoviarkkitehti Hermann Tilken luomia uusia Grand Prix -ratoja, vaikka hänen parhaat kisatuloksensa tänä vuonna tulivat saksalaisinsinöörin piirtämissä paikoissa.

Ferrarin suomalaiskuski on aina liputtanut perinteisempien eurooppalaisratojen puolesta.

– Uudet paikat ovat aika lailla samanlaisia, koska ne on suunnitellut sama mies. En sano, että ne olisivat huonoja, mutta ne ovat pitkälti samankaltaisia, Räikkönen arvioi.

– Nautin ajamisesta vanhemmilla, perinteisillä radoilla. Ehkeivät kaikki pitäneet jostain Magny-Coursista, mutta minä tykkäsin siitä. Siellä ei ollut liikaa väkeä, oli hiljaista ja iisimpää. Se oli yksi kaikkein parhaita paikkoja, jossa kävimme.

– Pidän vanhemmista radoista, koska ne näyttävätkin vähän paremmilta – kaikki tuntuu vähän enemmän tavalliselta kuin jos vertaa vaikkapa Abu Dhabiin, missä kaikki on sijoitettu enemmän ja vähemmän autiomaahan.

– Itse kannatan enemmän niitä paikkoja, joihin on helppo mennä, mutta mehän menemme aina sinne, missä ajetaan kilpaa. Itse viikonloppu ei siitä muutu, missä rata sijaitsee. Samat ihmiset ovat aina paikalla, aikataulutkin ovat pitkälti samat ja samat asiat rullaavat eteenpäin, Räikkönen viitoitti.

Turun Sanomat kysyi Räikköseltä, onko kalenterista pudonnut ratoja, joista hän erityisesti piti.

– Turkki (Istanbul Park) oli kiva rata. Kuten sanoin, pidin kovasti Magny-Coursista. Sen radan pinta oli huipputasainen, rata oli niin erilainen, eikä lähistöllä ollut liikaa häslinkiä.

– Onhan niitä ollut muitakin tosi hyviä. Imola oli yksi ihan parhaista. Siellä oli aina hieno tunnelma, ja ihan omat haasteensa. Myös Nürburgring on ihan viimeisen päälle kunnon kilparata, Räikkönen listaili.

Räikkösen listaamista radoista Turkki oli Tilken käsialaa, vaikka miehen tyyli ei ole kuljettajaa koskaan hurmannut.

– Periaatteessa on niin, että kun menemme uuteen paikkaan, tiedämme jo vanhastaan, mitä odottaa. Ne näyttävät tavallaan kaikki samoilta. Kaikki on tehty niin, että niissä on aina jotain jostain muualta. Eikä ympärillä ole puita tai mitään muutakaan maisemaa näkyvissä – kuten vaikka Imolassa tai Magny-Coursissa, puhumattakaan keskellä metsää sijaitsevasta Spasta.

– Totta kai jokainen rata on aina hieman erilainen, ja radan joka mutka on vähän erilainen, mutta loppupeleissä uusilla radoilla ne ovat kuitenkin kaikki Tilken mutkia.

Miltä Räikkösestä tuntuu suuntaus, että Euroopan sijasta kisoja ajetaan yhä enemmän kaukomailla?

– Ei se silleen mitään haittaa, kun esimerkiksi tänä vuonna Meksiko oli tehty ihan hyvin ja tuotu heti USA:n kisan perään. Se meni kivuttomasti. Pahimpia ovat olleet sellaiset paikat kuin Korea, mihin ei meinaa päästä lähellekään, jos ole käytä omaa konetta, Räikkönen aprikoi.

Ensi kaudella ohjelmassa on ennätysmäiset 21 kisaa, mikäli vielä epävarmat Austin ja Baku toteutuvat.

Ainakaan joulujuhlissaan Ferrari-johto ei ole lainkaan mielissään kalenterista vastaavan Bernie Ecclestonen päätöksestä lisätä kisamäärää.

– Hyväksytty maksimimäärä on 20 GP-kisaa kaudessa. Bernie kyllä tietää, mitä hänen on nyt tehtävä. Hänen on nostettava lisää rahaa, että pystyy varmistamaan tallien pystyvän ajamaan noin monta kisaa, pääjohtaja Sergio Marchionne intti.

Jokainen kisa lisää tallien kuluja, ja siksi Ferrari nosti esiin, että lisääntyvät menot ovat pystyttävä paikkaamaan lisääntyvillä tulovirroilla Ecclestonen yhtiöiltä.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.