Räikköselle uran happamin pokaali

Andrej Isakovic
Kimi Räikkönen Itävallassa 28. kesäkuuta.
Kimi Räikkönen Itävallassa 28. kesäkuuta.

Heikki Kulta

Kimi Räikkönen juhlisti palkintosijalla uransa 140. Grand Prix -kisaa Ferrarin punaisella autolla. Podiumilla suomalaisveteraani on seissyt nyt 45 kertaa Maranellon miehistössä ajaessaan. Pisteitä hän on italialaistiimille hankkinut kaikkiaan 103 kisassa.

Silverstonessa Räikkönen on sijoittunut kärkikolmikkoon urallaan nyt seitsemän kertaa. Niistä kolmossijoja on nyt viisi, joista kaksi viimeisintä kahdelta viime kaudelta.

Räikkönen on Ferrarin viimeisin maailmanmestari 11 vuoden takaa. Valmistajien sarjassakin viimeisin titteli Maranelloon tuli jo kymmenen vuotta sitten.

Ferrari johtaa kumpaakin sarjaa. Valmistajien sarjassa eroa Mercedekseen on 20 pistettä. Ferrarin 287 pisteestä Vettel on hankkinut 171 ja Räikkönen 116.

Vettel on ajanut nyt 14 kisaa peräkkäin pisteille, ja hän on ainoa tällä kaudella kaikissa kymmenessä kisassa pisteitä tuonut kuljettaja. Heikoin sijoitus on kahdeksas paikka Kiinassa.

Räikkönen on ollut tallikaveriaan huomattavasti epäonnekkaampi. Bahrainissa ja Espanjassa hän menetti ilman omaa syytään kolmossijat, ja niiden myötä 30 pistettä, jotka tässä vaiheessa olisivat tukeva lisä hänen omaan MM-taistoonsa.

Räikköselle Britannian kisa tarjosi kaksijakoiset tunteet.

– Starttini oli ok, mutta sitten kolmannessa mutkassa kopsahdin Lewisin takapyörään, ja sain siitä rangaistuksen. Siitä asti oli sekavampaa. Tein parhaani, ja mielestäni pystyin toipumaan kohtuullisesti, mutta näköjään en näköjään kaikkien mielestä, Räikkönen ruoti.

Kymmenen sekunnin rangaistusta hän ei vastustanut, mutta puheet tahallisesta törmäyksestä risoivat suomalaista selvästi.

– Meni eturengas lukkoon, enkä saanut hidastetuksi riittävästi. Osuin siihen takapyörään. Jokaisella tietysti on oikeus sanoa oma mielipiteensä tilanteesta, ja mitä tuntee. Jos sinuun itseesi osuu, ja kisa menee siihen, se sattuu, mutta se on kilpa-ajoa. Sellaista se on. Välillä sattuu ja tapahtuu, välillä ei käy mitenkään.

Ferrari vaikuttaa vahvalta, kun se selvisi autolle kaikkein haasteellisempana pidetyllä Silverstonen radallakin voittoisasti, ja keräsi 40 pistettä kahdesta palkintosijastaan.

Räikköseltä kysyttiin, onko hänellä nyt oikea superauto kisoihin.

– Aina voi parantaa, mutta on se nyt monella tavalla hauskempaa kuin joskus ennen, suomalaispilotti kuittasi.

Hän hämmästeli sitä, kun Red Bullin seuraaminen Ferrarilla on niin paljon hankalampaa kuin ajaa Mercedeksen perässä.

– Kun tuli se törmäys ja jäin ajamaan Red Bullien kanssa, niin niiden seuraaminen vaikuttaa minun autooni eri tavalla kuin muut. Siinä katoaa paljon downforcea. Pääsin kuin pääsinkin lopulta ohitse, mutta kauan se kesti.

Ohitettuaan myös Valtteri Bottaksen Räikkönen otti kolmannen perättäisen palkintosijansa. Viimeksi kolme peräkkäin tuli viime syksynä USA:ssa, Meksikossa ja Brasiliassa.

– Monestakin syystä tämä palkinto ei kyllä tuntunut hyvältä, Räikkönen myönsi kokemansa ryöpytyksen jälkeen.

Palkintosijat 10 kisan jälkeen:

Lewis Hamilton Mercedes 7 (3+2+2)

Sebastian Vettel Ferrari 6 (4+1+1)

Kimi Räikkönen Ferrari 6 (0+2+4)

Max Verstappen Red Bull 4 (1+1+2)

Valtteri Bottas Mercedes 4 (0+4+0)

Daniel Ricciardo Red Bull 2 (2+0+0)

Sergio Perez Force India 1 (0+0+1)

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.