Bottas karistaa Mercedeksen suosikin paineet Ranskasta

Heikki Kulta

Paul Ricardin rata Le Castellet’issa palaa F1-kalenteriin 28 vuoden tauon jälkeen. Ranskan Grand Prix on viimeksi ajettu Magny-Coursin radalla kymmenen vuotta sitten.

Pirelli tuo juhannusviikoksi toiseksi pehmeimmän rengasvalikoimansa pehmeä, superpehmeän ja ultrapehmeän seoksen.

Tallien valinnoissa pääpaino on tietenkin ultrapehmeissä renkaissa. Mercedeksellä ja Ferrarilla on yhdeksän settiä pehmeintä seosta, kun Red Bull luottaa kuljettajiensa pärjäävän vain seitsemällä sarjalla tätä aika-ajokumia.

Barcelonan tavoin näissäkin renkaissa kulutuspinta on ohuempi, mikä auttaa toimintalämpöön pääsyssä. Espanjan viikonloppuna tällainen rengas tarjosi valtit Mercedeksen mestaritiimille, joka ottikin aika-ajossa eturivin ja kisassa kaksoisvoiton.

– Emme varmuudella lähde siihen viikonloppuun suosikkeina, Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas painotti sunnuntaina Kanadan kakkossijansa jälkeen.

Kanadassa Mercedes ei pärjännyt Ferrarille.

– Olimme hieman hitaampia kuin Ferrari, ja aika tasaisia kisavauhdiltamme Red Bullin kanssa. Ranska on sitten eri Grand Prix, missä käytössä on erilaiset renkaat. Positiivista on, että meillä on siellä uusi moottori, jota olisi tarvittu Kanadassa, Bottas puntaroi.

– Toivottavasti muutakin päivitystä tulee autoon, sillä kehitystahti on kaikilla rankka ja kilpailu vain kovenee kisa kisalta.

– Tulimme Kanadaan tietoisina, että teoriassa se on meille hyvä rata. Vanhasta moottorista huolimatta uskoimme, että meillä oli mahdollisuus ajaa voitosta tai olla ainakin yhtä nopeita kuin Ferrari. Kanada osoitti kuitenkin, miten huima kehitysvauhti tällä hetkellä onkaan ja mitä siinä pysyminen vaatii, Bottas summaili.

Kimi Räikkösellekin Paul Ricard on uusi kilpapaikka.

– Olen testannut siellä aiemmin. Siellä on paljon eri ratatyyppejä, mutta eiköhän kisassa käytetä sitä kaikkein pisintä versiota. Olen ajanut sillä sekä McLarenilla että Ferrarilla. Uskoisin, että rata on aika samanlainen kuin silloinkin.

– Se voi hyvinkin olla taas rata, millä ohittaminen on hyvin hankalaa. Silti se ainakin näytti silloin ennen, vaikka ajoimmekin vain testejä. Vaikea uskoa, että maailma siitä muuttuisi, Räikkönen ruoti.

Rengasvalinnat (pehmeä+superpehmeä+ultrapehmeä)

Mercedes: Lewis Hamilton 1+3+9 - Valtteri Bottas 2+2+9

Ferrari: Sebastian Vettel 1+3+9 - Kimi Räikkönen 2+2+9

Red Bull: Daniel Ricciardo ja Max Verstappen 3+3+7

Force India: Sergio Perez ja Esteban Ocon 3+2+8

Williams: Lance Stroll 1+2+10 - Sergei Sirotkin 2+1+10

Renault: Carlos Sainz Jr 1+3+9 - Nico Hulkenberg 2+2+9

Toro Rosso: Pierre Gasly 1+4+8 - Brendon Hartley 2+3+8

Haas: Romain Grosjean 2+3+8 - Kevin Magnussen 1+4+8

McLaren: Fernando Alonso 3+2+8 - Stoffel Vandoorne 2+2+9

Sauber: Marcus Ericsson 2+2+9 - Charles Leclerc 1+3+9

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.