Bottas nosti Mercedeksen myös testikärkeen

Lluis Gene
Valtteri Bottas Montmelossa 13. toukokuuta.
Valtteri Bottas Montmelossa 13. toukokuuta.

Luis Vasconcelos

Turun Sanomat, Barcelona

Valtteri Bottas vahvisti jälleen entisestään Mercedeksen kilpailukykyisyyttä Katalonian Grand Prix -radalla kellottamalla kärkiajan keskiviikkona yhteistestien päätöspäivänä.

Bottas ei ajanut lainkaan kahdella pehmeillä seoksella, joita muut tallit kokeilivat Monacon kisaviikonloppua varten. Paras aika tuli superpehmeillä renkailla, joita käytettiin viikonlopun aika-ajossa.

Suomalaiskuski jatkoi Lewis Hamiltonin tiistaina aloittamaa ohjelmaa. Autossa oli vain vähäisiä kehitysosia, joista näkyvimmät olivat leveämpi evä moottorikatteen päällä, uudet aeroelementit sivuponttoonien edessä sekä hieman modifioitu diffuuseri.

Kahdessa päivässä Mercedes ajoi vakuuttavat 280 kierrosta.

– Tämä oli hyvin mielenkiintoinen ajopäivä, kun saimme käydyksi ohjelmamme lävitse suhteellisen vaivattomasti. Meillä oli lähtökohtana hyvät perussäädöt viikonlopulta, ja teimme töitä kokeilemalla erilaisia ratkaisuja. Muutokset olivat suurempia, mitä yleensä kisaviikonloppuna pystyy tekemään, Bottas selvitti.

Rengaspuoli on tietysti erittäin tärkeässä osassa joka kerta, kun autot lähtevät radalle.

– Nytkin keräsimme kaikenlaista informaatiota renkaista. Varsinkin Ranskan ja Britannian kisoja varten tuo data on arvossaan, kun ajamme samoilla seoksilla samanlaisella tasaisella asvaltilla. Nautin ajamisesta, ja odotan kovasti jo siirtymistä ensi viikolla Monacoon, Bottas linjaili.

Antonio Giovinazzi alitti Bottaksen tavoin 1.17 -rajan. Hän teki nopeimman aikansa hyperpehmeillä renkailla, joita käytetään ensi kertaa Monacon kisassa. Hän urakoi 145 kierrosta. Kahdessa päivässä tuli yhteensä 282 kierrosta.

– Oli rankkaa tehdä niin paljon kierroksia, kun en ole pitkään aikaan ollut autossa. Nautin kovasti ajamisesta, kun kokeilimme erilaisia renkaita, Giovinazzi selvitti.

Nopeimmat testikierrokset

1. Valtteri Bottas Mercedes 1.16,904 - 139 kierrosta

2. Antonio Giovinazzi Ferrari –0,068 (1.16,972) - 148 kierrosta

3. Lando Norris McLaren –1,135 (1.18,039) - 90 kierrosta

4. Kevin Magnussen Haas –1,370 (1.18,274) - 75 kierrosta

5. Nikita Mazepin Force India –1,440 (1.18,344) - 112 kierrosta

6. Jake Aitken Renault –2,038 (1.18,942) - 120 kierrosta

7. Charles Leclerc Sauber –2,089 (1.18,993) - 139 kierrosta

8. Robert Kubica Williams –2,349 (1.19,253) - 123 kierrosta

9. Pierre Gasly Toro Rosso –2,506 (1.19,410) - 39 kierrosta

10. Stoffel Vandoorne McLaren –3,010 (1.19,914) - 96 kierrosta

11. Jake Dennis Red Bull –3,536 (1.20,440) - 75 kierrosta

12. Sean Galael Toro Rosso –3,859 (1.20,763) - 83 kierrosta

13. Nicholas Latifi Force India –4,508 (1.21,412) - 121 kierrosta

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.