Vettel iloitsi Räikkösen huojentavasta moottoriuutisesta

ALEJANDRO GARCIA
Sebastian Vettel Montmelossa 13. toukokuuta.
Sebastian Vettel Montmelossa 13. toukokuuta.

Luis Vasconcelos

Ferrarilla hyvä uutinen tiistaina oli, että Kimi Räikkösen sunnuntain kisan keskeyttänyt ongelma johtui kaapelista, ja moottorilla pystytään jatkamaan ajamista.

Sebastian Vettel hoiti Ferrarin testin tiistaina Barcelonassa. Hänkin oli iloinen, kun tallikaveri ei tarvitse uutta moottoria Monacoon.

– En puhunut Kimin tiimin kanssa heti sunnuntai-iltana kisan jälkeen, mutta sunnuntaista ei ole paljon aikaa, ja oli järkevää tehdä perusteellinen tarkastus. Tietenkin on hyvä uutinen, että Kimin moottori on ok, Vettel kiitteli.

Espanjan Grand Prix- kisan myötä kaksipäiväinen yhteistesti samalla radalla sai yhä enemmän painoarvoa, ja niin MM-sarjan kärkimiehet Lewis Hamilton ja Vettel urakoivat kummatkin rutkasti kierroksia tiistaina.

Vettel oli nyt selvästi sunnuntain voittajaa nopeampi keskityttyään Ferrarilla pehmeisiin renkaisiin ja Pirellin tähän testiin lisäämiin ohuemman kulutuspinnan omaaviin takarenkaisiin, joilla ajetaan Espanjan jälkeen Ranskan ja Iso-Britannian kisoissa.

– Tämä oli meiltä aika suoraviivainen testipäivä. Yleensä emme saa tällaista mahdollisuutta jatkaa samalla radalla heti kisan jälkeen. Mielestäni näimme nyt, että jos meillä olisi ollut sunnuntaina normaalit renkaat, lopputulos olisi ollut huonompi, joten muutos oli oikea ratkaisu. Oli meidän oma vikamme, kun meillä ei ollut samaa rengaskulumaa kuin muilla, Vettel julisti testipäivän jälkeen.

Miten paljon Vettel keskittyi testissä jo Monacon viikonloppuun?

– En oikeastaan lainkaan, sillä Monaco on täysin erilainen rata kuin tämä, joten se ei olisi juuri kannattanut – paitsi rengaspuolella. Me keskityimme käymään lävitse mennyttä viikonloppua, ja näkemään, mitä olisimme voineet tehdä paremmin.

Ferrarilla oli autossa jonkin verran uusia osia, mutta se on hyvin normaalia jokaisen kisan jälkeen.

– Käytännössä auto oli sama kuin sunnuntainakin, Vettel korosti.

Miksi Vettel sitten ei ollut kilpailukykyinen Espanjassa?

– Oli hyvä, että tässä testissä pystyimme tekemään vertailuja, ja saimme joitain ideoita. Nyt on meidän hommamme kääntää ne ideat todellisuuteen. Emme olleet riittävän nopeita, ja enemmän kuin takeltelu nopeuden kanssa kärsimme renkaista. Niillä on oma yhteytensä

Oliko tämä hyvää valmentautumista näillä renkailla Paul Ricardin ja Silverstonen radoille?

– Kyllä varmaan. Ensin ajamme kuitenkin Monacossa ja Kanadassa, jotka ovat erilaiset radat. Teimme enemmän normaalia valmistautumistyötä tutkimalla, miten auto toimii. Enkä edes tiedä, millainen auto sitten on Paul Ricardilla, Vettel kuittasi.

Onko Ferrari Barcelonan perusteella jäänyt Mercedeksestä?

– En usko, että niin olisi. Meillä oli vain vaikeutemme viikonloppuna, mikä selittää suoritustasomme. Tietysti ulkopuolelta varmaan näyttää, että Mercedes oli vahvempi, mutta heillä ei ollutkaan isompia ongelmia.

Tiistain nopeimman ajan kiiti kisassa kolmanneksi tullut Red Bullin Max Verstappen. Vettel oli kolmanneksi nopein ja Hamilton tuloslistalla kuudes.

Keskiviikkona Mercedeksellä ajaa Valtteri Bottas, kun Ferrarilla Vettelin auton ottaa Antonio Giovinazzi, joka tiistaina urakoi Sauberilla. Räikkönen testaa vasta kesätauon kynnyksellä Unkarissa.

Nopeimmat testikierrokset

1. Max Verstappen Red Bull 1.17,528 - 148 kierrosta

2. Carlos Sainz Jr Renault –0,034 (1.17,562) - 119 kierrosta

3. Sebastian Vettel Ferrari –0,131 (1.17,659) - 136 kierrosta

4. Romain Grosjean Haas –0,921 (1.18,449) - 129 kierrosta

5. Nicholas Latifi Force India –1,002 (1.18,530) - 107 kierrosta

6. Lewis Hamilton Mercedes –1,015 (1.18,543) - 151 kierrosta

7. Stoffel Vandoorne McLaren –1,453 (1.18,981) - 85 kierrosta

8. Antonio Giovinazzi Sauber –2,165 (1.19,693) - 135 kierrosta

9. Oliver Rowland Williams –2,481 (1.20,009) - 121 kierrosta

10. Lando Norris McLaren –3,469 (1.20,997) - 76 kierrosta

11. George Russell Force India –3,950 (1.21,478) - 123 kierrosta

12. Sean Gelael Toro Rosso –4,407 (1.21,935) - 50 kierrosta

13. Oliver Turvey McLaren –5,542 (1.23,070) - 58 kierrosta

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.