Maanantai 23.4.2018Yrjö, Jyrki, Jyri, Yrjänä, Jori, Jiri

Bottaksen täydellinen kisa kääntyi pettymykseksi

Greg Baker
Valtteri Bottas (vas.) ja Daniel Ricciardo keskustelevat Shanghaissa 15. huhtikuuta.
Valtteri Bottas (vas.) ja Daniel Ricciardo keskustelevat Shanghaissa 15. huhtikuuta.

Heikki Kulta

Valtteri Bottas on kahtena perättäisenä viikonloppuna ollut Mercedeksen nopein kuljettaja. Himoittu voitto on kuitenkin jäänyt vuolematta. Kahden kakkossijansa jälkeen Valtteri vakuuttikin sunnuntai-iltana jatkavansa kautta nyt äärimmäisen voitonnälkäisenä.

– Tiedämme, että pystymme parantamaan. Se on vain ajankysymys, milloin kaikki loksahtaa kohdilleen. Ei ole ihanteellista, kun sitä voittoa ei ole tullut kolmessa ensimmäisessä kisassa, mutta siirryimmepä nyt ainakin kärkeen valmistajien sarjassa, Bottas punnitsi tilanteen.

Avauskisassa Australiassa Lewis Hamilton oli kakkosena. Sen jälkeen kakkospokaalit on sitten pokannut Bottas.

Bahrainissa tiimi laski, että Bottaksella oli 90 prosentin mahdollisuus voittoon, kun hän pääsi tuoreemmilla renkailla haastamaan Sebastian Vettelin kärkipaikan. Ohitus jäi kuitenkin tekemättä.

Nyt Kiinassa Bottas puolestaan ajoi kärjessä ja olisi hallinnut tilanteen Vetteliä vastaan, mutta tällä kertaa takaa hyökkäsi sitten Red Bullin Daniel Ricciardo huimasti nopeammilla pehmeillä renkailla.

Pito- ja nopeusero oli niin suuri, ettei Bottas voinut pidätellä ohitusvahvuudestaan tunnettua Ricciardoa, joka meni menojaan päästyään edelle 11 kierrosta ennen maalia.

– Daniel tuli todella nopeasti siihen taakseni. Hänellä oli vahva auto ja uudet renkaat. Se oli vain hetken juttu, että hän menee ohitse. Siinä kuutosmutkassa en tiennyt, kuinka rajusti hän siihen tulee. Hän veti sen sitten ihan äärimmilleen. Hän tuntuu löytävän sieltä sisäpuolelta tilaa, eikä siinä ollut mitään tehtävissä, Bottas summasi.

Kakkossijan myötä Bottas sentään paransi asemiaan MM-taistossa. Vettel on 14 ja Hamilton 5 pistettä edellä. Voitolla hän olisi noussut kakkoseksi, ja se oli myös kruunannut mukavasti hänen sadannen juhlakisansa.

– Turva-autotilanteeseen asti tuntui, että olimme ihan lähellä täydellistä kisaa. Emme pystyneet Sebastianin kanssa menemään siinä vaiheessa enää varikolle, minkä Red Bullit tekivät. Sitten ne tulivat uusilla renkailla todella kovaa.

– Tämä kisa todisti, että kolme kärkitallia ovat hyvin lähekkäin. Ferrari oli vahva alussa ja Red Bull sitten lopussa. Meidän on tehtävä entistä vahvempi paketti, jotta pysymme voittotaistossa. Olen varma, että pystymme siihen.

Bottas myönsi, että toisessa kisassa peräkkäin hän nieli karvaan pettymyksen.

– Yleistunne on pettymys, koska olemme täällä voittaaksemme kisoja. Kun johtaa näin paljon kisamatkasta, tekee loistavan varikkokäynnin, ja tuntee saavansa kaiken irti autosta, odottaa vain voittavansa. Teoriassa ilman turva-autoa olisimmekin pysyneet kärjessä loppuun asti, Bottas kartoitti.

Kaksi suomalaista palkintopallilla

2007 Japani: 2) Heikki Kovalainen Renault, 3) Kimi Räikkönen Ferrari

2008 Malesia: 1) Räikkönen Ferrari, 3) Kovalainen McLaren

2008 Unkari: 1) Kovalainen McLaren, 3) Räikkönen Ferrari

2017 Venäjä: 1) Valtteri Bottas Mercedes, 3) Räikkönen Ferrari

2017 Iso-Britannia: 2) Bottas Mercedes, 3) Räikkönen Ferrari

2017 Unkari: 2) Räikkönen Ferrari, 3) Bottas Mercedes

2017 Meksiko: 2) Bottas Mercedes, 3) Räikkönen Ferrari

2017 Brasilia: 2) Bottas Mercedes, 3) Räikkönen Ferrari

2018 Kiina: 2) Bottas Mercedes, 3) Räikkönen Ferrari

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.