Red Bullilla räjähdysriski

Heikki Kulta

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner karaistui, kun Sebastian Vettel ja Mark Webber iskivät tallikavereina yhteen. Nyt hänellä on sitten uusi ruutitynnyri sylissään, kun Max Verstappen ja Daniel Ricciardo ottavat mittaa toisistaan aiempaa kilpailukykyisemmillä autoilla.

Verstappenilla on rahakas sopimus Red Bullin kanssa vuoden 2020 loppuun asti, kun Ricciardo miettii tulevaisuuttaan ja haluaa varmistaa voittaja-auton itselleen tämän vuoden näytöillään.

Entä millaisiksi muuttuvat Red Bullin kuljettajien keskinäiset välit, jos käsissä on voittaja-auto?

Daniel Ricciardon leveää hymyä ei karistanut edes kysymys, onko mahdollista, että hän ja Verstappen iskevät yhteen samalla lailla kipinät leiskuen kuin Lewis Hamilton ja Nico Rosberg Mercedeksellä.

– Täytyy vastata ehkä. Ei sitä koskaan tiedä, mitä tapahtuu, enkä voi sanoa, ettei olisi mitään riskiä, jotta jotain voisi sattua, Ricciardo kuittasi TS:n haastattelussa.

– Onhan meillä tähän astikin ollut joitain tiukkoja taistoja – kuten Budapestissä viime vuonna. Se meni silloin yli äärirajojen, mutta pääsimme siitä kuitenkin äkkiä eteenpäin.

Ricciardo uskoo, että arvostus auttaa.

– Syystä tai toisesta meillä on aika lailla keskinäistä kunnioitusta toisiamme kohtaan, ja se on hyväksi kilpaillessamme toisiamme vastaan.

Kuskikoordinaattori Helmut Marko ei ole peitellyt innostustaan Verstappeniin. Ricciardo on kuitenkin vakuuttunut, että tiimissä vallitsee tasa-arvo ja kumpikin kuljettaja saa tasaveroisen palvelun.

– Tulokset hoitavat puhumiset, Ricciardo painottaa.

Kysymys kauden avaamisesta kotivoitolla Australiassa saa Ricciardon hehkumaan.

– Se olisi ehdottomasti urani hienoin voitto. Jos tärppää, juhlisin sitä ainakin 96 tuntia. Ehkä lopettaisin urani, kun olisin huipulla, Ricciardo virnistää.

Adrian Neweyn suunnittelema auto ja F1-urheilun paras simulaattori ovat Red Bullin tärkeitä menestysaseita.

Miten paljon Ricciardo on hyödyntänyt Milton Keynesin tehtaalla simulaattoria valmistautuessaan kotikisansa haasteisiin?

– Se on ihan ok-laite. Simulaattorilla ajaminen käy työstä, enkä kutsuisi sitä hauskaksi hommaksi. Ymmärrän, että se voi auttaa tiimiä. Ajoin sitä neljä päivää ennen talvitestejä ja sitten kaksi päivää lisää ennen Melbourneen siirtymistä. Se auttaa, mutta ei korvaa oikealla autolla ajamista.

– Onko se sitten kaikkein paras simulaattori? En tiedä, koska en tunne muiden tiimien simulaattoreita. Varmasti kaikki haluavat tehdä ennen kaikkea oikeita kierroksia, Ricciardo ruoti.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.