Torstai 26.4.2018Terttu, Teresa, Tessa

Bottakselle talvitestien paalupaikka

ALEJANDRO GARCIA
Valtteri Bottas vei talvitestien paalupaikan.
Valtteri Bottas vei talvitestien paalupaikan.

Heikki Kulta

Tämän vuoden talvitestit tarjosivat talleille varsinaisesti vain neljä kelvollista ajopäivää. Ensimmäinen viikko värjöteltiin koleudessa, kunnes sitten toisella rupeamalla tiistaista perjantaille Katalonian Grand Prix -rata tarjosi toivotut ajokelit.

Kärkitiimien vertailu kävi työlääksi, kun polttoainemäärillä ja kaikkein pehmeimpiä renkaita välttäen pyrittiin piilottelemaan uusien autojen suorituskykyä yhden kierroksen vedoissa.

Varsinkin Mercedes teki kaikkensa jättääkseen aika-ajovauhtinsa arvoitukseksi, mutta haastajat kyllä saivat selon siitä, mitä Melbournessa on odotettavissa.

– Teimmehän me jonkinmoisia lyhyitä vetoja yhtenä päivänä, Valtteri Bottas muistutti, kun TS kysyi häneltä aika-ajosimulaatiosta luopumisesta.

Mercedeksen iskukyky tuli sitten esiin Bottaksen ja Lewis Hamiltonin perättäisinä päivinä ajamista kisasimulaatioista. Siinä Bottas väläytti uuden W09-autonsa suorituskykyä sen verran vahvasti, että varsinkin Ferrarilla huolestuttiin. Samaan aikaan omat kisavetonsa tehnyt Sebastian Vettel jurotti jopa niin, että kaikille oli selvää, millaisen tyrmäysiskun Mercedes järjesti.

Kärkitalleista vain Ferrari veti aika-ajoharjoitukset hyperpehmeillä renkailla. Niissäkin polttoainemäärä ei varmasti ollut alimmillaan, kun renkaiden vieminen parhaaseen toimintakuntoon ei sujunut yhden kierroksen aikana.

Perjantaina Kimi Räikkösellä oli autossaan eväät alle 1.17 -aikaan – laskelmissa oli 1.16,9 – mutta tälle radalle tyypilliseen tapaan paras toimintalämpö putosi juuri aika-ajoharjoituksen loppuvaiheissa ja auto alkoi hieman aliohjautua.

Näin Räikkönen ei kolmatta kertaa peräkkäin kirjannut koko talvitestien nopeinta aikaa.

Turun Sanomien laatimassa talvitestien lähtöruudukossa Mercedeksen vahvuus tuo eturivin valloituksen. Bottas kapuaa paalulle, joskin raadissamme uumoiltiin, että Hamilton tietoisesti olisi hieman himmaillut omassa kisasimulaatiossaan.

Oikein rutistaessaan Mercedes olisi pystynyt takuuvarmasti vain hieman yli 1.16 -aikaan.

– Testeissä ei koskaan ajeta sataprosenttisella teholla. Kisasimulaatio on kuitenkin sellainen, mihin lataudutaan henkisesti ja fyysisesti kuin itse kisasuoritukseenkin, Hamilton selvitti.

Mercedeksen tekninen päämies James Allison oli tyytyväinen Barcelonan työrupeamaan.

– Aikataulu on rankaiseva. Unet jäävät vähiin niin täällä ratamiehistöllä kuin kotitehtaallakin. Voimme kuitenkin tarkastella tämän vuoden talvitestejä aika tyytyväisinä, kun veimme lävitse suunnitellun hyvin monisäikeisen testiohjelman aika kilpailukykyisesti, Allison luonnehti.

– Kummatkin kuljettajamme näyttivät pitävän autosta, joka vastaa hyvin säätömuutoksiin ja väläytti myös hyvää nopeutta. On kuitenkin puhuttava varovaisesti, koska vasta ovat menossa ensimmäisten osien elinkaaret.

Mercedes oli ainoa yli tuhat kierrosta ajanut tallit. Ferrari jäi runsaat sata kierrosta vähemmälle, ja muut sitten vieläkin enemmän. Huomion arvoista oli viime vuoden testeissä niin kovasti kritisoidun Hondan luotettavuus Toro Rosson autossa. Italialaistiimissä kiiteltiin Hondan ansainneen palloilutermeillä testiviikkojen MVP-palkinnon eli arvokkaimman pelaajan arvostuksen.

Kakkosrivin talvitesteistä lunasti Ferrari ennen Red Bullia, joka vielä joutuu patistamaan Renaultilta lisäpotkua muuten mainioon uutuusautoonsa.

Renault on panostanut kovasti ja on tässä vaiheessa noussut neljänneksi parhaaksi talliksi. Varsinainen yllätys oli sitten Haas, joka kiistatta kuului tiimien kärkiviisikkoon. Kun Kevin Magnussen pääsi superpehmeillä renkailla niin lähelle Vettelin koko viikon nopeinta aikaa, Ferrarikin kyseli Haasilta vinkkejä oman iskukykynsä terästämiseksi.

Keskiryhmässä Force India ja Williams ovat menettämässä asemiaan. McLaren oli Renaultin tiimeistä heikoin ja aivan liian äärimmäisratkaisuille rakennettu auto osoittautui tässä vaiheessa huolestuttavan epäluotettavaksi, vaikka muutama nopea kierrosväläytys toki saatiin aikaiseksi.

Talvitestien lähtöruudukko:

Eturivi: 1. Valtteri Bottas Mercedes, 2. Lewis Hamilton Mercedes

2. lähtörivi: 3. Sebastian Vettel Ferrari, 4. Kimi Räikkönen Ferrari

3. lähtörivi: 5. Daniel Ricciardo Red Bull, 6. Max Verstappen Red Bull

4. lähtörivi: 7. Carlos Sainz Jr Renault, 8. Kevin Magnussen Haas

5. lähtörivi: 9. Nico Hülkenberg Renault, 10. Romain Grosjean Haas

6. lähtörivi: 11. Pierre Gasly Toro Rosso, 12. Esteban Ocon Force India

7. lähtörivi: 13. Brendon Hartley Toro Rosso, 14. Sergio Perez Force India

8. lähtörivi: 15. Stoffel Vandoorne McLaren, 16. Fernando Alonso McLaren

9. lähtörivi: 17. Charles Leclerc Sauber, 18. Lance Stroll Williams

10. lähtörivi: 19. Sergei Sirotkin Wiliams, 20. Marcus Ericsson Sauber

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.