Maanantai 18.12.2017Aapo, Aappo, Rami

Yksi vähemmän muistorikas kausi lisää Räikköselle

Behrouz Mehri
Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen

Heikki Kulta

Kimi Räikkösen kausisaldo toi vuoden kohokohdaksi yhden paalupaikan. Palkintosijoja tuli seitsemän ja eturivin lähtöpaikkoja oli yhteensä viisi.

Nopein kisakierros meni Kimin nimiin Australiassa ja Venäjällä. Harjoitusjakson nopein hän oli viisi kertaa.

Räikkösen palkintojakautuma painottuu yhä enemmän himmeämpiin sijoituksiin, kun 20 voiton lisäksi tilillä on nyt 34 kakkos- ja 37 kolmossijaa.

Kauden päätöstentissä Räikköseltä udeltiin, mikä jää hänelle päällimmäisenä mielestään tästä MM-sarjasta.

– Ei sieltä oikeastaan erottunut mitään niin paljon muiden yläpuolelle, että se jäisi sen enempää muistiin. Monacossa tuli paalu, ja saimme muutaman kohtuullisen kisan. Ei tullut kuitenkaan yhtään muita parempaa kisaa, ja keskeytyksiä oli aivan liikaa. Tämä jäi tulokseksi tällä kertaa. Neljäs sija on neljäs sija, eikä sellainen tulos koskaan paljon anna, Räikkönen summaili.

– Tietysti haluaisin aina parempaa, mutta tällaisia kausia joskus tulee. Meillä oli hyvä auto, mutta syystä tai toisesta emme saaneet sitä joka kertaa parhaaseen vauhtiin.

Aika-ajossa Räikkönen paransi aiemmasta kaudesta, vaikka syksy taas sujuikin hieman takkuisemmin alkukevään malliin.

– Näillä renkailla oli yksinkertaisesti hankala saada kierrosta kunnolla kokoon kuin satunnaisesti. Välillä rengas kyllä toimi, ja sen sai toimintalämpöön helpommin. Ensi vuodeksi saamme pehmeämmät renkaat, jolloin tilanteen pitäisi aika-ajossa olla parempi. Tosin se on sitten sama kaikille. Uskon, että jatkossakin se on kuitenkin edelleen aika ratakohtaista.

Räikkönen vakuutti nauttivansa edelleen kilpa-ajamisesta.

– Nautin siitä ajamisesta, mutta en niinkään tästä muusta touhusta, joka on yhä isompi ja isompi osa tästä työstä. Jokainen urheilu menee samaan suuntaan, kun julkisuutta ja siten rahaa on yhä enemmän mukana. Ajamme puolitoista tuntia kisaa, ja sitten se loppu on sitä muuta.

Edessä on taas joululoma, kunhan Ferrarin pr-hommat joulukuulta on tehty.

– Loma menee samalla lailla kuin ennenkin. Se systeemi toimii minulle. Suunnitelmissa on pysyä kotona perheen parissa, kun kauden aikana istutaan muuten niin paljon lentokoneissa. Olisi monta paikkaa, mihin olisi kiva mennä, mutta lomaa on vain kuukausi, on parempi jättää matkustamiset vähiin.

Mercedeksen ylivoimasta päätöskisassa Räikkönen ei hätkähdä.

– Ensi vuonna tulevat taas uudet autot, uudet renkaat ja uudet systeemit. Kaikki lähtee nollista. Meillä oli nyt vahva auto lähes joka paikkaan, mutta emme vaan saaneet sitä auttamaan meitä tarpeeksi, että olisimme voittaneet enemmän. Ensi vuodesta on mahdotonta vielä sanoa mitään, mutta tiedämme. mihin haluamme ja sitten nähdään, mihin päädymme, Räikkönen evästi.

Lomalle Räikkönen lähti oman testipäivänsä nopeimmalla kierrosajalla uusilla hyperpehmeillä renkailla.

– Se, mitä koin, oli hyvä tunne, joka tuli uusista renkaista. Ne antavat hyvän pidon, ja ovat varmasti nopeampia, mutta ei siinä isoa eroa ole, Räikkönen tuumaili.

– Emme saaneet koskea säätöihin. Se sallittiin vain ensimmäisellä tunnilla aamujaksolla, ja sitten ei saanut muuttaa enää mitään. Sitten vaan ajeltiin renkaita, tehtiin kieroksia ja katsottiin, miten me menevät.

Kimi Räikkösen kausisaldo 2017

Palkinnot

2. sijat Monaco ja Unkari, 3. sijat Venäjä, Iso-Britannia, USA, Meksiko ja Brasilia

Eturivin lähtöpaikat

Paalu Monaco, 2. ruutu Venäjä, Iso-Britannia, Unkari ja Malesia.

Nopeimmat kisakierrokset

Australia ja Venäjä

Uralla yhteensä 271 starttia, 20 voittoa (91 palkintosijoitusta), 17 paalupaikkaa, 45 nopeinta kierrosta, 1565 MM-pistettä, 5 MM-mitalia

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.