Maanantai 18.12.2017Aapo, Aappo, Rami

Bottas oppi jo ajotyylinkin uusille renkaille

Nelson Almeida
Valtteri Bottas marraskuussa 2017.
Valtteri Bottas marraskuussa 2017.

Luis Vasconcelos

Ferrari hallitsi kauden rääppiäisinä ajettuja rengastestejä. Kimi Räikkönen tykitti kärkeen tiistaina, ja Sebastian Vettel keskiviikkona. Vettelin nimiin jäi testijakson nopein kierros, jonka hän suomalaisen tallikaverinsa tavoin vetäisi uusilla hyperpehmeillä renkailla.

Testien jälkeen jokainen suuntasi kiireellä kotiin ehtiäkseen pitää edes hetken taukoa, sillä tehtailla valmistelut ensi kautta varten ovat jo täydessä käynnissä. Uusi rengastieto vain lisää tekemisen tarvetta.

Vettel antoi Räikköstä tarkemman kuvan tuntemuksistaan uusista renkaista.

– Renkaiden suorituskyky tuntuu kohtuullisen tasaiselta. Hyperpehmeä vaikuttaa hyvältä. Se oli hyvin nopea yhdelle kierrokselle, vaikka sen jälkeen kuluikin nopeasti. Tunne ei ollut hassumpi. On aina mukavaa päästä yhä kovempaa näillä autoilla, ja hyperpehmeä on siinä taas edistysaskel. Nopeutta on, mutta muun tiedämme sitten vasta ensi vuoden testien alkaessa. Pian Pirelli jo tietää, missä sitä rengasta voidaan käyttää, missä ei, Vettel jutteli.

Vettel spinnasi kerran Yas Marinan kilparadalla, mutta Ferrari selvisi minimaalisilla vaurioilla.

Mercedeksen Valtteri Bottas jäi 0,9 sekuntia Vettelistä ja samalla 2,2 sekuntia lauantain paaluajastaan. Suomalaiskuski välitti tunnelmansa tiimitiedotteen välityksellä.

– Tämä oli mielenkiintoinen päivä, kun pääsimme kokeilemaan uusia Pirellin renkaita, ja huomaamaan erot niiden ja tämän vuoden renkaiden välillä. Sen ero tunsi, ja oli hyvä, että sen sai kokea jo nyt eikä vasta ensi vuonna. Kokeilimme kaikki seoksia, ja opimme niistä jo paljon. Lisäksi opin aika lailla myös millaista ajotyyliä näillä renkailla vaaditaan, Bottas selvitti.

Williamsilla Robert Kubica ajoi päivän päätteeksi 28 kierrosta, ja pääsi kokeilemaan hyperpehmeitä renkaita. Kubicaa ennen Sergei Sirotkin antoi oman näyttönsä tiimille ajettuaan seitsemän tuntia. Sirotkin teki vakaata työtä ja pääsi pehmeillä renkailla pehmeillä renkailla puolalaista kovempaa. Bensiinimääristä ei kuitenkaan ole tietoa.

Kubica ajoi lopussa kevyellä kuormalla. Hänen kesti aikansa päästä vauhtiin, ja mutta hän oli seitsemänneksi nopein ja alitti kilpakuski Lance Strollin ajan 0,1 sekunnilla.

Nopeimmat testikierrokset

1. Sebastian Vettel Ferrari 1.37,551 - 118 kierrosta (hypersoft)

2. Valtteri Bottas Mercedes 1.38,490 - 141 kierrosta (hypersoft)

3. Max Verstappen Red Bull 1.38,736 - 132 kierrosta (hypersoft)

4. Sergio Perez Force India 1.38,818 - 52 kierrosta (ultrasoft)

5. Esteban Ocon Force India 1.39,148 - 72 kierrosta (supersoft)

6. Carlos Sainz Jr Renault 1.39,444 - 109 kierrosta (hypersoft)

7. Robert Kubica Williams 1.39,485 - 28 kierrosta (hypersoft)

8. Stoffel Vandoorne McLaren 1.39,782 - 105 kierrosta (hypersoft)

9. Kevin Magnussen Haas 1.39,810 - 124 kierrosta (hypersoft)

10. Sergei Sirotkin Williams 1.39,947 - 86 kierrosta (soft)

11. Charles Leclerc Sauber 1.40,666 - 146 kierrosta (hypersoft)

12. Lando Norris McLaren (Pirelli-auto) 1.41,714 - 118 kierrosta (proto)

13. Brendon Hartley Toro Rosso 1.43,345 - 61 kierosta (ultrasoft)

14. Pierre Gasly Toro Rosso 1.44,827 - 63 kierrosta (soft)

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.