Lauantai 18.11.2017Tenho, Jousia, Max

Suomalaispokaalit harvassa Singaporessa

Jean-Francois Galeron
Arkistokuvassa Valtteri Bottas Williamsin paidassa (vas.) ja Heikki Kovalainen Lotus-paidassa varikolla Interlagosissa marraskuussa 2013.
Arkistokuvassa Valtteri Bottas Williamsin paidassa (vas.) ja Heikki Kovalainen Lotus-paidassa varikolla Interlagosissa marraskuussa 2013.

Heikki Kulta

Kymmenettä kertaa ajettava Singaporen Grand Prix -iltakisa ei ole ollut mikään palkintosampo suomalaiskuskeille. Koossa on kaksi kolmossijaa ja yhteensä seitsemän pistepaikkaa.

Kimi Räikkönen keskeytti ensimmäisen kisansa Marina Bayn röykkyisillä kaduilla 2008 Ferrarin lipsahdettua seinään neljä kierrosta ennen maalia ns. Singapore Sling -shikaanissa.

Vuotta myöhemmin Kimi oli kymmenes.

Palattuaan rallista F1-radoille Räikkönen on kavunnut kahdesti palkinnoille ja ajanut joka kerta kahdeksan joukkoon.

Lotuksella 2013 Räikkönen taisteli palkinnoille selkäkipujen sävyttämänä viikonloppuna. Ajokuntoon Kimin pelasti naapurissa McLarenilla työskennelleen suomalaistohtori Aki Hintsan kortisonipiikki.

Ferrarilla 2015 Räikkönen oli puolestaan juuri Singaporessa ensi kertaa yhdessä talliakaverinsa Sebastian Vettelin kanssa samassa kisassa palkinnoille. Vettel juhli silloin Singaporessa jo neljättä täysosumaansa.

Etukäteen Singaporen hitaamman ratatyypin pitäisi sopia Ferrarille paremmin kuin Mercedekselle.

Räikkönen muistuttaa kuitenkin, että jokainen rata on erilainen, ja voimasuhteet tulevat esiin vasta autojen päästyä harjoituksiin.

– Ja radalla kuin radalla pitää aina tehdä parhaansa pärjätäkseen hyvin, Räikkönen kuittasi Monzan kisan jälkeen näkymät Singaporeen.

Räikkösen sijoitukset seitsemässä Singaporen kisassaan ovat olleet keskeytys, kymmenes, kuudes, kolmas, kahdeksas, kolmas ja viime vuonna neljäs.

Heikki Kovalainen oli ensimmäinen pisteille päässyt suomalainen tässä kisassa. Vuoden 2009 kisan voittaneen Lewis Hamiltonin tallikaverina Kovalainen ajoi maaliin seitsemäntenä.

Valtteri Bottas sai neljällä Williamsin visiitillä Singaporeen yhden viitossijan 2015. Viime vuonna tuli ainoa keskeytys lämpöongelmien myötä.

Yhdeksän kuljettajaa on päässyt palkinnoille Singaporessa. Nyt etukäteen voi ennustaa, että sunnuntai-iltana lähimpänä seuraavaksi uudeksi pokaalin nostajaksi ovat juuri Bottas ja Red Bullin Max Verstappen.

Mercedeksen tallia johtava Toto Wolff on työntänyt viikonlopun suosikkipaineet Ferrarille ja Red Bullille.

Miten sitten Bottas suhtautuu Singaporeen seuraavana Monacon ja Unkarin kaltaisena koetinkivenä tiimilleen?

– Se voi olla meille vaikea, joten mennään sinne neutraalein mielin, ja koetetaan saada siitä viikonlopusta kaikki irti. Katsotaan, mihin vauhtimme riittää, ja jos se ei vie voittoon, otetaan sitten ne maksimipisteet, mihin sillä pystyy.

Bottas ei ota paineita aiemmista tuloksista.

– Yleensä tiimikaveriin verrattuna minulla on Singaporessa mennyt hyvin. Olen pitänyt siitä radasta, kuten katuradoista yleensäkin, Bottas vakuutti Turun Sanomille.

Valtterin sijoitukset Williamsilla olivat 13 - 11- 5 ja keskeytys. Paras lähtöruutu – kuten kisatuloskin – tuli 2015, jolloin hän starttasi seitsemännestä ruudusta.

Bottas on MM-sarjassa kolmantena. Ennen seitsemää viimeistä kisaa hän on jäänyt 41 pistettä Hamiltonilta ja 38 pistettä Vettelistä.

Hamiltonilla ja Vettelillä on mahtava 18 perättäisen kisan pisteputki, joka kummallakin alkoi viime vuoden Japanin osakilpailusta.

Kaikkien aikojen pisteputki on Kimi Räikkösen 27 kisaa vuosien 2012-13 saatossa Lotuksella. Vettelin paras noteeraus on toistaiseksi 21 ja Hamiltonin 19 perättäistä pistekisaa.

Singaporen palkinnot (voitto+kakkos- + kolmossijat)

6 (4+2+0) Sebastian Vettel

5 (2+1+2) Fernando Alonso

4 (2+0+2) Lewis Hamilton

3 (0+2+1) Daniel Ricciardo

2 (1+1+0) Nico Rosberg

2 (0+2+0) Jenson Button

2 (0+0+2) Kimi Räikkönen ja Mark Webber

1 (0+1+0) Timo Glock

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.