Keskiviikko 20.9.2017Varpu, Vaula

Bottaksen palkintoketju kesti rangaistuksenkin

GEOFF CADDICK
Huima nousu Silverstonessa yhdeksännestä ruudusta kakkoseksi ei ollut uusi kokemus Bottakselle. Kolme vuotta sitten Williamsilla hän kapusi 14. paikalta toiseksi.
Huima nousu Silverstonessa yhdeksännestä ruudusta kakkoseksi ei ollut uusi kokemus Bottakselle. Kolme vuotta sitten Williamsilla hän kapusi 14. paikalta toiseksi.

Heikki Kulta

Valtteri Bottas on kerännyt jo seitsemän palkintosijaa eli enemmän kuin yhdelläkään Williams-kaudellaan. Samalla Mercedes on hivuttautunut valmistajien MM-sarjassa jo 55 pistettä Ferrarin edelle.

Huima nousu Silverstonessa yhdeksännestä ruudusta kakkoseksi ei ollut uusi kokemus Bottakselle. Kolme vuotta sitten Williamsilla hän kapusi 14. paikalta toiseksi.

Silloinkin ykkösenä juhli Lewis Hamilton, joka sunnuntaina voitti kotikisansa neljännen kerran peräkkäin.

Itävallassa Bottas oli onnesta mykkyrällä voitettuaan paalulta. Nyt hän pääsi nautiskelemaan jopa enemmän, kun Mercedeksen W08 -auto oli vahvimmillaan Silverstonen nopeissa mutkissa.

– Olin erittäin tyytyväinen päästyäni palkinnoille. Ei koskaan ole helppoa, kun joutuu starttaamaan noin kaukaa takaa, koska siinä on päästävä niin monen auton ohitse.

– Tiimi laati kuitenkin erinomaisen taktiikan. Valitsimme oikeat renkaat, ja ajoin niillä suunniteltua pidemmän alkuosuuden (36 kierrosta). Sen jälkeen pääsin puhtaaseen ilmaan, ja auto oli todella kiva ajettava, kun se oli niin vahva tällä radalla.

– Kun pääsin Sebastian Vettelin ohi, näytti, että Kimi Räikkönen olisi ollut jo tavoittamattomissa, mutta meillä kävi säkä, kun hän kärsi rengasrikon aivan kisan lopussa. Saimme tiiminä maksimipisteet, ja ajoin itse yhden parhaista kisoistani, Bottas linjaili.

Venäjällä ja Itävallassa Bottas pystyi pitämään Vettelin takanaan, kun Ferrarin MM-kärki ajoi hänen johtonsa lopussa kiinni. Vettel puolestaan ei pystynyt puolustautumaan, kun Bottas hyökkäsi sunnuntain kisassa DRS-siipi auki.

– Sain hyvän tilaisuuden ensin ohittamiseen, kun Max Verstappen ja Sebastian Vettel tekivät varikkokäyntinsä. Minulla oli edelleen hyvät renkaat, ja yritin maksimoida kaiken niistä.

– Kun kamppailin Vettelin kanssa, ensimmäisellä yrityksellä menin ulkokautta, ja hän puolustautui sisäpuolelta. Olimme siinä aika lailla rinnakkain. Lopulta tilaa ei ollut, joten jouduin peräytymään. Hän puolustautui rajusti, ja olin ulkopuolella. Ei siinä mitään sen suurempaa ollut.

– Seuraavalla kierroksella yritin uudestaan, pääsin lähemmäs, ja silloin se sama liike tuotti tulosta, Bottas selvitti.

Bottas halusi keskittyä kiriinsä ilman kilpainsinööri Tony Rossin kannustusta.

– Kun ruvetaan ajamaan täysillä kilpaa, ja on sijoituksia saavutettavissa, on parempi painaa pää alas, ja keskittyä ajamiseen puhumatta liikaa. Se on paras tapa ottaa miehestä kaikki irti niin henkisesti kuin fyysisestikin, Bottas kuittasi.

Bottas venyi Silverstonessa mahtavampaan nousuun kuin Hamilton viikkoa aiemmin Itävallassa oman vaihdelaatikosta aiheutuneen rangaistuksensa jälkeen.

Mercedeksen kilpajohtaja Toto Wolffin mukaan tämä johtui siitä, että Silverstone sopi autolle Red Bull Ringiä paremmin.

– Automme toimi näillä renkailla paremmin kuin viikkoa aiemmin. Valtterin vauhti pehmeällä rengassetillä salli hänen jatkavan kärkitaistossa. Siinä häntä auttoi hieno nousu startin jälkeen, ja kurinalainen suoritustaso huolehtien renkaista. Valtteri ei kertaakaan ylittänyt sitä limittiä, koska hän tiesi, että kilpailu ratkeaa vasta toisella rengassarjalla loppuvaiheissa.

– Tietysti Ferrarikin auttoi meitä epäonnellaan. Mielestäni olemme kuitenkin saaneet osamme siitä epäonnesta, joten oli meidän vuoromme päästä hyötymään siitä, Wolff vakuutti.

Suomalaiskuskien palkintosijat

87 Kimi Räikkönen

51 Mika Häkkinen

17 Keke Rosberg

16 Valtteri Bottas

4 Heikki Kovalainen

2 Mika Salo

1 Jyrki Järvilehto

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.