Perjantai 28.7.2017Atso

Sotshin latu maistuu Bottakselle

Karim Sahib
Valtteri Bottas Manamassa 15. huhtikuuta.
Valtteri Bottas Manamassa 15. huhtikuuta.

Heikki Kulta

Jos jäi Valtteri Bottakselle Bahrainin Grand Prix -kisasta paljonkin hampaankoloon, vapunaattona hänellä on hieno tilaisuus hankkia hyvitystä. Silloin ajetaan kauden neljäs osakilpailu Sotshin radalla, missä Bottas meni Williamsilla kovaa kaikilla kolmella aiemmalla kerralla.

Bottas on Venäjän aika-ajoissa ollut joka kerta kolmanneksi nopein. Viime vuonna lähtöruutu oli eturivistä, kun paikka parani Sebastian Vettelin rangaistuksen vuoksi.

Kisoissa Bottas on ollut kolmas ja neljäs. 2015 kolmossija meni yhteentörmäykseen Kimi Räikkösen kanssa.

– Sotshissa se latu on maistunut minulle hyvin, Bottas myhäili sunnuntai-iltana kauden toisen kolmossijansa jälkeen.

Varmuudella Bottas lähtee taas hakemaan uransa parasta viikonloppua, kuten teki Bahrainissakin. Siellä aukesi paalutili. Parempaan viikonloppuun vaadittaisiin sitten joko voittoa tai ainakin kakkossijaa kisasta.

– Se on tietysti tavoite. Ei ole vielä mennyt kaikki ihan kohdilleen kertaakaan. Kisatulokset eivät ole vielä olleet sitä, mitä haluamme. Se on siis taas tähtäimessä ensi kerralla – kuten joka kerta muutenkin.

– Vahva viikonloppu Sotshissa olisi poikaa. Sehän on ollut minulle hyvä rata tähän mennessä. Pidän sen radan profiilista, ja olen aina tuntenut oloni autossa hyväksi siellä ajaessani. Sehän on taas tykkänään erilainen kuin nämä aiemmat radat tällä kaudella, kun lämpötilat, asvaltti ja monet muutkin jutut ovat poikkeavia, Bottas selvitti.

Keskiviikkona Bottas urakoi pitkää päivää Bahrainin testeissä. Päivää aiemmin Lewis Hamilton aloitti ohjelman, mitä suomalaiskuski sitten jatkoi. Yhteensä Bottas ajoi 143 kierrosta päivässä, eli 2,5 kisapituutta. Kun Hamilton uurasti myös paljon, Mercedes keräsi arvokasta dataa kaikkiaan 240 kierrosta Bahrainin vaativissa oloissa.

Mercedeksellä syynissä oli pitkissä vedoissa tutkia, mikä on mättänyt superpehmeillä renkailla kisoissa. Lisäksi autoon tuotiin uusia osia kokeiltavaksi seuraavia kisoja varten.

Myös varikkokäynneillä Bottaksella on riittänyt pulmia.

– Oikeastaan vain se yksi Melbournessa meni hyvin. Muuten on aina ollut kaikenlaisia happeninkiä – ja vielä erilaisia. Kyllä me ne saamme kuntoon. Toivottavasti jo Sotshissa kaikki sujuu kunnolla.

Bottaksen ensimmäinen paalukisa päättyi kolmossijaan. Se on paras suomalaistulos viidestä paalupaikan nappaajasta, mutta kaukana siitä, mitä Valtteri toivoi.

– Kun häviää kaksi paikkaa lähtöasemista, se ei koskaan ole mikään menestys. Tuli kuitenkin palkintosija, joten ei se ihan huonosti mennyt. Kaiken kaikkiaan Bahrainin viikonlopusta jäi positiivisia juttuja, jotka on hyvä ottaa mukaan, kun kausi jatkuu.

Vaikka Mercedeksen mahdollisesti käyttöön ottamista tallimääräyksistä huhutaan, Bottas sanoo kuitenkin olevansa luottavaisempi oman MM-taistonsa suhteen Bahrainin jälkeen kuin mitä oli Australiassa ja Kiinassa.

– Vielä on 17 kisaa ajamatta, joten paljon voi tapahtua. Kaikkeen pitää olla valmiina, Bottas vakuutti.

Aika-ajossa Mercedes on ollut Ferraria nopeampi, mutta kisassa on tullut näpeille.

– Erot suuntaan ja toiseen riippuvat ihan radasta. Eikä siinä puhuta kuin sadasosista. Ferrari on ollut hieman edellä sunnuntaisin kisapituudessa. Olisi massiivinen apu, jos Venäjällä saamme pienenkin edun päivityksistä, Bottas haikaili.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.