Urheilu

Ennen mustaa hetkeä Jarno Saarinen oli kertonut halustaan lopettaa

Legenda nopeasti eläneestä miehestä

Urheilu | Turun Sanomat 25.7.2009 02:35 |

Moottoripyöräilystä puhuttaessa usein sanotaan, että ripaus hulluutta erottaa todelliset mestarit ajajien massasta. Nykypäivän ikonimme Mika Kallio on toki taitava, mutta hän kalpenee auttamatta todellisen timanttimme rinnalla.

Turun oma poika Jarno Saarinen oli hämmästyttävä lahjakkuus, joka nousi 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun aikana ensin suomalaisten ja sitten koko moottoriurheilumaailman tietoisuuteen.

Valentino Rossin ohella maailman kaikkien aikojen kovimpana kuskina pidetyn Giacomo Agostinin on kerrottu pitäneen Saarista ohitustilanteissa hulluimpana kuljettajana, jonka hän oli koskaan nähnyt.

– Aluksi Agostini piti Jarnoa hullunrohkeana, mutta kehui hänen sitten myöhemmin kehittyneen täydelliseksi ajajaksi, Saarisen entinen vaimo Soili Karme täsmentää.

– Ennen Jarnoa kukaan ei ollut pystynyt vuosiin ahdistelemaan Agostinia. Kun Jarno voitti Agostinin 1971 ensimmäisen kerran, hänen tallinsa teki protestin Jarnon sääntöjenmukaisesta koneesta, kun he eivät voineet myöntää tappiotaan.

Vauhdikas tie tähtiin

Saarisen dramaattinen tarina on syöpynyt syvälle suomalaisten mieliin. Huippulahjakkuus ponnisti jääratakisojen kautta asfaltille ja lopulta kansainvälisiin ratamoottoripyöräilysarjoihin.

Menestyksen myötä kuutiomäärät moottorissa kasvoivat, mutta Saarinen oli aina uuden pyörän selässä kuin kotonaan.

Lopullinen läpimurto huipulle tapahtui 1972, kun turkulainen kaasutteli 250-kuutioisten maailmanmestaruuteen. Niitin mestaruudelle Saarinen löi Imatran kisassa yli 50 000 ihmisen edessä.

– Jarno oli älykäs, määrätietoinen ja monin tavoin lahjakas. Hän oli syntynyt tähdeksi. Varikolla Jarno oli huvittava veikko, ja hyvän kielitaitonsa ansiosta hän oli pr-töissä muita parempi, Karme kertoo.

Sysimusta Monzan kisa

Seuraavan vuoden toukokuussa tapahtui se, minkä ei olisi koskaan tarvinnut tapahtua. Saarinen oli noussut ensimmäistä kertaa 500-kuutioisten MM-sarjaan ja voittanut kolmesta ensimmäisestä kilpailusta kaksi.

Neljäs kisa Italian Monzassa muistetaan sysimustana. Saarinen ampaisi lähdöstä Renzo Pasolinin kantaan kiinni.

Kaksikko kävi kovaa kaksinkamppailua, kunnes Curva Grande -mutkassa aika sitten pysähtyi.

Pasolini kaatui edellisestä kisasta jääneeseen öljyläikkään, eikä Saarinen pystynyt väistämään italialaista. Saarinen lensi tärskystä päin teräskaidetta ja kuoli välittömästi – vain 27-vuotiaana. Myös Pasolini sai surmansa.

– Olin vielä starttiviivan vieressä, kun se tapahtui. Huomasin silloin, kun ajajat palasivat pääsuoralle, ettei Jarno tullutkaan. Sillä hetkellä tunsin mahanpohjassa, että nyt oli sattunut jotain tosi pahaa, Karme muistelee hirveitä hetkiä.

Raskas elämä ajajan vaimona

Monen mielestä Saarinen olisi noussut ilman kuolemaa yhdeksi kaikkien aikojen suurimmista ajajalegendoista. Karme paljastaa, ettei Saarisella kuitenkaan ollut tavoitteena luoda pitkää uraa moottoripyöräilijänä.

– Jarnon oli tarkoitus lopettaa kokonaan ajaminen kahden vuoden sisällä. Hänen suuri haaveensa oli perustaa Turkuun moottoripyöräliike niillä kaikilla voittorahoilla.

Vielä 70-luvulla ajajan vaimon tehtäviin kuului muutakin kuin näyttävänä keimailu varikkoalueella. Sanonta ”kaikkien suurten miesten takana on nainen” pätee myös tässä tarinassa.

– Teimme kaiken kahdestaan. Starttiviivalla olin ennen lähtöä työkalupakin kanssa, jos pyörä ei lähtenytkään käyntiin ja sytytystulpat piti vaihtaa. Kisan aikana otin ylös kierrosaikoja ja näytin Jarnolle taululla, kuinka paljon muihin oli eroa.

– Minun roolini oli pitää pyörä puhtaana, ja esimerkiksi kampiakselin vaihdossa Jarno tarvitsi apua. Sitten kun piti öisin matkustaa, niin minä aina ajoin, että Jarno jaksoi taas kilpailla.

Paluu varikolle oli tunteikas

Karme kävi viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa yli 30 vuoteen katsomassa, millaiseksi MotoGP-sirkus on muuttunut entisajoista.

– Sinne on tullut valtavasti rahaa mukaan, ja vauhti oli kasvanut ihan mielettömäksi. Pakko myöntää, että kun pyörät lähtivät startista liikkeelle, niin tuli itku silmään.

– Ennen laittelin Jarnolle varikolla ruokaa kaikessa rauhassa. Nyt Yamahalla oli yhdeksän ihmistä pelkästään keittiöhenkilökunnassa.

Saarisen kuoleman jälkeen Karme otti uuden suunnan elämässään ja ryhtyi lentoemännäksi. Hän muutti Espooseen ja meni myöhemmin naimisiin nykyisen miehensä Ilkka Karmen kanssa.

Turun Sanomat
JUKKA-PEKKA PAAJANEN
21. elokuuta
20. elokuuta
19. elokuuta

TSTV - Urheilu