Aleksi Ojala kokeilee ensi kertaa vuoristoharjoittelua, tavoitteena EM-pistesija

SUL-arkisto/Jean-Pierre Durand
Aleksi Ojala käveli Lontoon MM-kisoissa rohkealla taktiikalla. Ensi kesän EM-kisoissa tavoite on pistesija.
Aleksi Ojala käveli Lontoon MM-kisoissa rohkealla taktiikalla. Ensi kesän EM-kisoissa tavoite on pistesija.

Tapio Nevalainen, SUL

Kilpakävelijä Aleksi Ojalan tulevan kilpailukauden tavoite on yksinkertaisen selkeä.

- Jos ensi kesän kisoissa jaksaisi myös sen viimeiset 12 kilometriä, Vuoden kilpakävelijänä Espoossa lauantaina palkittu Ojala sanoo.

Ojala viittaa Lontoon MM-kisojen 50 kilometrin kilpailuun, jossa hän käveli liki 40 kilometriä kärjen vauhtia ja oli lopulta neljästoista.

- Kolmen viisaan miehen kanssa on puhuttu, että EM-kisojen tavoite on pistesija, eli kahdeksan parhaan joukkoon pääsy, Ojala sanoo.

Kolme viisasta miestä ovat Ojalan valmennustrio Jani Lehtinen, Antti Kempas ja Juha Kinnunen. Heidän johdollaan Ojala sai viime kesänä aikuisten arvokisojen keskeytysputken poikki ja tuomareilta punaisia kortteja tuoneen tekniikan toimimaan.

- Kehittämistä tekniikassa on edelleen, mutta askel on edestä lyhentynyt ja frekvenssi vähän kasvanut, Ojala sanoo.

MM-kisojen vauhdissa näkyi myös kisoja edeltänyt kuuden viikon jakso, jonka aikana Ojala teki päivittäin 200 vatsalihasta ja sai keskivartaloon lisää pitoa. 

Keskikropan ja pakaralihasten voimia kehittäminen on myös kuluvan harjoituskauden painopiste.

- Isoin uudistus harjoittelussa on vuoristoleiri. Menen helmi-maaliskuussa Etelä-Afrikan Dullstroomiin kuukauden leirille. En ole koskaan vuoristossa käynyt. Nyt nähdään miten kroppa siihen reagoi. Se voi olla iso apu, Ojala sanoo.

Syke nousi flunssan jälkeisessä treenissä

Ojalan tulevan kauden kiintopisteet ovat kävelyn MM-joukkuekilpailut toukokuussa Kiinan Taicangissa ja elokuiset EM-kilpailut Berliinissä.

Harjoittelu on sujunut hyvin, vaikka napakka flunssa marraskuussa toi kaksi ylimääräistä lepopäivää.

- Flunssa iski marraskuun lopussa. Se meni ohi, mutta kerran pitkällä lenkillä flunssan jälkeen syke nousi. Kävin varmuuden vuoksi lääkärissä tarkistamassa tilanteen, mutta siellä todettiin, että kaikki on kunnossa. Pidin lenkin jälkeen varmuuden vuoksi pari huilipäivää, Ojala sanoo.

Jani Lehtisen mukaan Ojala etenee aikataulussa.

- Harjoittelu on jatkunut samalla tapaa nousujohteisesti läpi syksyn. Viime aikoina on menty hyvin eteenpäin, Lehtinen sanoo.

250 metriä ikisulaa tietä ja kitkapohjat

Urjalassa asuva kävelijä harjoittelee pääosin kotimaisemissa.

- Suutari teki minulle kenkiin kitkapohjat, jotka ovat toimineet hyvin. Urjalassa on myös 250 metrin pätkä tietä, joka pysyy lämpöputkien ansiosta sulana läpi talven. Jos sää sitä vaatii, käyn harjoittelemassa Tampereen Pirkkahallissa tai juoksumatolla, Ojala sanoo.

- Viikoittain käyn tekemässä treenin myös Helsingissä Lehtisen tai Kempaksen ja Janakkalassa Kinnusen luona. Lisäksi keskiviikkoisin teen harjoituksen fysioterapeutti Vesa Kuparisen johdolla, Ojala kertoo.

Maajoukkueleirit tuovat tervetullutta vaihtelua harjoitteluun. 

- Yhteiset tapaamiset piristävät ja harjoituksiin tulee hieman lisää sellaista lapsellista intoa, kun treenaa muiden kanssa. Nytkin tein 6 x 2 kilometrin vetoja niin, että Elmo Koivunen oli aina 800 metriä vetämässä, huilasi yhden kierroksen ja veti sitten taas 800 metriä, Ojala sanoo.

Harjoittelun vastapainoksi Ojala opiskelee historiaa Tampereen avoimessa yliopistossa.

- Jos vaikka keväällä pääsisi yliopistoon. Varasijalla olen jo ollut, Ojala sanoo.

TS.fi-sivuston yleisurheilu-osiota tuotetaan yhteistyössä Suomen urheiluliiton (SUL) kanssa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.