Lauantai 5.9.2015Roni, Mainio

Teoria sokkirintamasta romuttumassa

Aurinko kiitää halki galaksimme hitaammin kuin aiemmin on luultu. Tuore löytö julkaistiin Science-tiedelehdessä hiljattain, ja se perustuu Ibex-satelliitin mittaustuloksiin. Aurinko liikkuukin 83 500 kilometrin tuntivauhtia – noin 11 000 kilometriä tunnissa vähemmän kuin on oletettu.

Löytö voi mullistaa käsityksen Aurinkoa ympäröivästä heliosfääristä. Heliosfääri on eräänlainen aurinkotuulen täyttämä kupla, joka ulottuu kauas Pluton radan ulkopuolelle. Aurinkotuuli puolestaan on hiukkasvirtaa, joka pakenee Auringosta poispäin. Aurinkotuuli koostuu pääasiassa alkeishiukkasista, elektroneista ja protoneista.

Aiemmin on laskettu,että aurinkokunnan ympärille muodostuisi Auringon kovan nopeuden takia iskuaaltorintama (englanniksi bow shock).

Turun yliopiston tähtitieteen dosentti Silja Pohjolainen vertaa rintamaa yliäänennopeudella lentävään lentokoneeseen. Lentokoneen ympärille muodostuva iskuaalto eli äänivalli estää hiukkasten kulun äänivallin läpi.

Myös maapalloa suojaa oma iskurintama aurinkotuulen hiukkasia vastaan. Heliosfäärin iskurintama toimisi puolestaan avaruuden hiukkassäteilyltä suojaavana kilpenä.

Jos Aurinko liikkuukin oletettua hitaammin, sokkirintamaa ei muodostukaan, vaan Aurinko ikään kuin lipuisi hitaasti avaruudessa ja synnyttäisi soutuveneen tapaan vain rauhallisen aallon.

Pohjolainen arvioi, että sokkirintaman puute ei merkitse paljonkaan Maan päälliselle elämälle. Sen sijaan avaruusmatkailun kannalta on olennaista tietää, onko tuo kosmiselta säteilyltä suojaava kilpi olemassa vai ei. Sokkirintaman puuttuminen voisi jopa estää pitkät avaruusmatkat.

LISÄÄ AURINGOSTA TIEDESIVULLA 10.6.

Aloita keskustelu tästä jutusta