Sunnuntai

Koulutuskeskus kaipaa takilaa

Sunnuntai | Turun Sanomat 25.4.2004 03:00 |

Lohjalainen kansanedustaja Matti Saarinen (sd) on tuohtunut Meriturvan pelastusvenetakilan viivästymisestä, mutta ei epäile, etteikö takilaa rakennettaisi Ojamon kaivoslammelle jarrumiehistä huolimatta. Toisenlainen ratkaisu olisi Saarisen mielestä järjetön.

Takilaa tarvitaan pelastusveneharjoituksiin, joista on tullut kauppalaivaston alusten suurin työturvallisuusriski. Kaivoslampi pysyy sulana kovillakin pakkasilla, joten koulutus olisi mahdollista ympäri vuoden.

Niin kauan kuin Lohjalla ei päästä harjoittelemaan avovedessä, ei Meriturvalla ole oikeutta kirjoittaa kansainvälisen yleissopimuksen mukaista todistusta pelastautumistaidoista. Se vähentää kalliin laitoksen käyttöä.

Meriturvan simulaattoriallas maksoi 11 miljoonaa euroa. Hankkeeseen alusta saakka sisältyneen pelastusvenetakilan kustannusarvio on 1,6 miljoonaa euroa. Rakentamisen pitäisi alkaa jo kesällä.

Merikapteeni Kari Lehtosalo teki vuosia töitä ennen kuin sai johtamalleen koulutusyksikölle nykyaikaisen hallin. Hänellä ei käynyt edes mielessä, että loppumetreillä voisi tulla eteen uusia ongelmia. Meriturvan oman johtokunnan päätös vaatia erillistä selvitystä takilan tähdellisyydestä oli yllätys.

Johtokunnan puheenjohtajan, opetusneuvos Jouko Haaviston mielestä takilan tarvetta pitää kysyä merenkulkualan oppilaitoksilta ja varustamoilta eli samoilta tahoilta, jotka aikanaan äänekkäimmin vastustivat meriturvakeskuksen sijoittamista sisämaahan.

Lehtosalon mukaan ei tarvitse olla ennustaja arvatakseen, mikä on kyselyn tulos.

Haavisto vetoaa säästöihin, mutta Matti Saarinen ampuu perustelut alas.

– Onko se säästämistä, että Meriturvan käyttöaste pidetään kiristämällä ja kurittamalla alhaisena, hän kysyy ja vastaa itse, että veronmaksajien etu on hyödyntää tehokkaasti jo tehtyjä investointeja. Ilman takilaa koulutusyksikkö jää torsoksi ja muotopuoleksi.

– Takilan rakentamisesta ovat päättäneet edellinen opetusministeri, maan hallitus ja eduskunta. Myös rahoitus on kunnossa, Saarinen kovistelee.

Meriturvassa takilahankkeen kampittaminen on vetänyt mielet matalalle. Unettomia öitä viettävää henkilökuntaa ei paljon lohduta, vaikka merenkulkujärjestö IMO:n pääsihteeri nimesi Lohjan yksikön mittapuuksi maailman uusille harjoittelukeskuksille. Hallissa on käynyt noin neljätuhatta vierasta yli kahdestakymmenestä maasta.

Monet ulkomaalaiset ovat kyselleet Lehtosalolta mahdollisuutta kansainvälisen sopimuksen mukaiseen koulutukseen. Hän on luvannut palata asiaan heti, kun Ojamolla on takila ja kaksi pelastusvenettä.

– Hinaaja Heraklesin uppoaminen maaliskuussa Ahvenanmerellä ja sen miehistön hyppääminen myrskyävään mereen sekä Stena Nautican Kattegatissa tapahtunut yhteentörmäys ja 128 henkilön evakuointi kertovat, etteivät onnettomuudet päättyneet Estoniaan, Lehtosalo korostaa.