Matkailu

Valtameren ylitys kiinnostaa yhä useampaa

Loistoristeilijällä yli Atlantin

Matkailu | Turun Sanomat 18.7.2012 03:30 |

”Miten saa seitsemän vuorokautta kulumaan rannattomalla Atlantilla,” kysytään ensimmäiseksi matkalta palaavalta.

Erinomaisen hyvin. Jos vetäytyminen kirjaston rauhaan tai omaan hyttiinsä ei kiinnosta, järjestettyäkin ohjelmaa riittää, kun päiväohjelmasta löytyy 100 erilaista aktiviteettia aamun kuntokeskuksen jumpasta keskiyön tansseihin.

Matkustajista 65 prosenttia oli amerikkalaisia eläkeläisiä, jotka osallistuivat lapsellisen innokkaasti kilpailuihin ja leikkeihin Suosikki oli kananmunan pudotus ilmapallojen tai huivilaskuvarjojen avulla 10 kerroksesta alas tanssilattialle, jossa kilpaparin oli saatava se ehjänä kiinni.

Kuusi orkesteria soitti eri puolilla laivaa ja säesti 1 500 hengen teatterissa iltaisin pyöritettyjä Broadway- tason esityksiä ja muuta ohjelmaa taikureista trapetsi-ja liinataiteilijoihin.

Taide- ja historialuennot välitettiin myös laivan sisäisessä televisiossa. Valkoisen talon vierailuemännän kertomukset presidentti Clintonin ajalta keräsivät kuulijoita. Viininmaistajaiset, maalaus-ja ruuanlaittokurssit, tietovisat jne. kilpailivat ajasta auringonoton kanssa uima-altailla.

Kuntosalit, laivakannen juoksurata, tanssiharjoitukset, virtuaalikeilailu, kauneussalongit, persialainen ja suomalainen hyvä sauna, taidehuutokaupat, ostoskadun merkkiputiikit, karaoke (japanilaisilla oma mukana), pokerikilpailut, kasino (päivittäiset voitot noin 100 000 dollaria), elokuvat ja tietenkin bingo. Unohtamatta ruokailua, joka vaati tiukinta itsekuria.

Runsaasti ruokaa joka makuun

Aluksella voi syödä ympäri vuorokauden. Ei ihme, että ainoa valitus, jonka asiakaspalvelupäällikkö Tom Beckman sai matkustajalta: Täällä lihoo.

Ruuan laatu 14 ravintolassa (141 kokkia) oli erinomaista, neljässä a la carte ravintolassa huippulaatua. Viinivarastossa pulloja oli 5 000, muiden drinkkien hinta 6–8 dollaria. Jääpaloja laseihin valmistui 14 tonnia päivässä.

Viikon purjehdukselle New Yorkista Lissaboniin oli varattu 65 tonnia ruokaa. Amerikkalaisten tapa täyttää lautasensa buffetissa yli reunojen merkitsee ylijääämiä, varsinkin, kun ruokaa ei pidetä kylmiöstä ulkona neljää tuntia pidempään. Ylijäämä jauhetaan muusiksi, josta puristetaan nesteet ulos samoin kuin kylpyhuoneiden mustista vesistä. Jäljelle jäävä kuiva massa poltetaan Lissabonin energialaitoksella.

Ryhmätyöllä osaavaa ja iloista palvelua

Silhouetten miehistö koostuu 67 maan kansalaisista. Heistä yli puolet on intialaisia ja filippiinoja, mutta myös entiset itä-blokin maat ovat hyvin edustettuina, sillä varustamolla on oma koulutuskeskus Makedoniassa.

Matalapalkkamaista risteilijälle töihin pääsy on lottovoitto. Palkkoja, joihin sisältyy ruoka ja asunto, ei kerrota. Niistä ei makseta veroja, ja kun ostoksetkin voi tehdä verotta merimieskirjalla, koko palkka menee usein perheelle kotiin.

Työsopimusten pituus vaihtelee; miehistöllä 6–8 kuukautta ja kaksi lomaa, kapteenilla kolme kuukautta, kolme lomaa.

Tässä Baabelin tornissa kaikki korostavat ryhmätyön voimaa ja sovun säilymisen välttämättömyyttä henkilöstön keskuudessa. Matkustajien kannalta palvelualttius onkin hyvä, iloista ja mutkatonta.

– YK saisi hakea oppinsa meiltä yhteishengen rakentamiseen, kehaisi pireuslainen miehistökapteeni Thedoros Zakkas nauraen.

Turvallisuus etusijalla

Merenkulut tiukat turvallisuusjärjestelmät kiristyivät entisestään Costa Concordian karilleajon jälkeen Giglion edustalla.

Satamassa oltaessakin 60 metrin levyisellä komentosillalla päivysti neljä upseeria. Merellä aluksen varoetäisyys toiseen laivaan alkaa 40 kilometristä, jolloin satelliittiseurannasta ruuduille ilmestyy lähestyvän laivan nimi, sen lähtö- ja kohdesatama sekä lasti. Yksikään alus ei saa tulla merellä kolmea kilometriä lähemmäksi loistoristeilijää

Laivaan astuttaessa matkustajat käyvät läpi lentokenttien tarkastusoperaatiot. Muutamassa tunnissa 10 000 laukkua läpivalaistaan ja matkustajalle tehdään kuvallinen hyttikortti, jolla maksetaan myös ostokset. Mukavuus ja turvallisuusyistä aluksella ei käytetä rahaa lainkaan, kaikki maksut ja kulunvalvonta tapahtuvat tällä kortilla.

Suomalaista huippuosaamista

Maailman merillä purjehtii 280 risteilyalusta, joissa monissa on runsaasti suomalaista osaamista. 3 000 matkustajan liikkuminen aluksessa ilman, että missään syntyy tungosta, samoin yli 1 200 miehistön jäsenen ja tavaroiden liikkuttelu näkymättömissä omilla alueillaan vaatii logistista luovuutta. Sitä Suomessa on, kuten mm. raisiolaisen DelmaMarinen menestys alalla osoittaa.

RCCLn 22:sta aluksesta 12 on rakennettu Suomessa,( suurimmat 6 000 matkustajan Oasis ja Allure of The Seas Turussa). Kaikkia niitä voi kuvata omavaraisiksi merellä kulkeviksi loistokaupungeiksi.

Silhouette on 319 metriä pitkä, 48 leveä ja 70 korkea, joka vastaa Helsingin Stadionin tornin korkeutta. Laivan neljä raskaspolttoöljymoottoria (Wärtsilä Vaasan keksintö) tuottaa voimaa 112 000 hevosvoiman verran, joka riittäisi koko Turun energiatarpeisiin. Tyhjiöviemäröinti (Wärtsilä Evac) merkitsee täysin suljettua vedenkiertoa. Juomavettä puhdistetaan 750 kuutiota päivässä merivedestä.

Kovemmassa aallokossa laivan kulun tasaamiseksi aluksen pohjasta levitetään 7-metriset siivekkeet ulos veteen

Laivaa kuljettaa nerokas ABB:n Azipod ruoripotkurijärjestelmä (suomalaista kehitystyötä), joka säästää polttoainetta viidesosan entisiin järjestelmiin verrattuna. 20 solmun kulkunopeudella jättimäinen 122 000 tonnin alus kulkee tunnin 500 litralla ($ 4 500) polttoainetta ja pysähtyy tarvittaessa 1 600 metrin matkalla.(puolta lyhyempi vanhoihin aluksiin verrattuna)

Matka: Olympian 17 vuorokauden (28 henkeä + opas) ryhmämatka; lennot, 3 yötä NYKissa, 7 vuorokauden Atlantin ylitys, kuuden sataman Välimeren risteily, laivan palvelut,ruuat ja juomat alkoholia lukuun ottamatta; hinta 3 200 euroa.

ARI VALJAKKA

TSTV - Uusimmat