Tiistai 21.11.2017Hilma

Suomalaistutkija mukana kohututkimuksessa

Hyönteiset ajavat kasvien evoluutiota

Professori Juha-Pekka Salminen Turun yliopiston kemian laitokselta on ollut mukana koko tiedemaailmaa kuohuttaneessa kasvien evuluutiotutkimuksessa.

Turun yliopiston kemian laitoksen johtaja, professori Juha-Pekka Salminen ja hänen kollegansa Cornellin, Toronton ja Montanan yliopistoista todistivat viisivuotisella, Yhdysvalloissa iltahelokilla (Oenothera biennis) suoritetulla kenttäkokeellaan, että hyönteiset ajavat kasvien evoluutiota. Uutisen merkittävyyttä todistaa tutkimuksen julkaisu viime perjantaina maailmankuulussa ja arvostetussa Science-tiedelehdessä.

Myös ihmisen näkövinkkelistä tällä on merkitystä.

– Hyönteiset vaikuttavat kasvien yhdistekoostumukseen. Ja suurin osa kasvien tuottamista yhdisteistä on hyödyllisiä myös meille ihmisille. Esimerkiksi yli puolet nykyisistä lääkeaineista saa lähtöaineensa kasveista. Jos sitten poistetaan hyönteiset, niin kasvit eivät enää tuota samoja yhdisteitä, puolustusaineita, joita ne tuottavat hyönteisten läsnäollessa, yksinkertaistaa professori.

Tämän suuntaisia tutkimuksia tehdään paljon Turun yliopiston kemian laitoksella, orgaanisen kemian ja kemiallisen biologian laboratoriossa. Meneillään on muun muassa yli 1 000 globaalin kasvilajin ja yli 500 suomalaisen kasvilajin tutkimus, joka sekin liittyy joko kasvien tai niiden puolustusyhdisteiden evoluutioon ja siihen, miten kasvit näitä yhdisteitä käyttävät puolustautuakseen.

Lisää aiheesta ja professori Juha-Pekka Salmisen tutkimuksesta Turun Sanomien Luontosivulla.

Evoluutiosta
Oikein hienoa, jälleen kerran on huomattu kukkien ja mehiläisten toisistaan riippuvuus.

Evoluutio on uskonto
Kahdesta uskonnosta, evoluutiosta ja luomisteoriasta, on enemmän todisteita luomisesta, esim. kirjalliset historialliset dokumentit jotka darwinistit tietenkin leimaavat "taruiksi". Sen sijaan ensimmäistäkään vakavasti otettavaa todistetta evoluutiosta ei ole.

Uskonnot harhaa
Vai ei ole yhtäkään vakavasti otettavaa todistetta evoluutiosta? Johan vitsin murjaisit "Taneli".