Kuluttaja

Juoksukenkiin ei kannata upottaa omaisuuksia

Kuluttaja | Turun Sanomat 30.4.2012 08:40 |

Älä maksa turhista hienouksista juoksukenkiä ostaessasi. Personal trainer Mikko Liukan mukaan jopa 90 prosenttia juoksijoista pärjäisi ilman pronaatiotukia. Kun juoksukenkien markkinakoneisto paukuttaa, että juoksu ei suju ilman huippukenkiä, pudistelee liikuntapalvelu Vauhtisammakon juoksutreenaaja Mikko Liukka päätään.

– Korkea hinta ei todellakaan takaa sitä, että juoksija saisi itselleen sopivat kengät.

Kauppojen hyllyillä nököttää mitä erilaisimpia tossuja, joiden supinaatio- ja pronaatiotuet saavat ostajan pään pyörälle. Mikko Liukka varoittaakin tukihurmiosta.

– Minä väitän, että 90 prosenttia juoksijoista ei tarvitse tuettuja kenkiä.

Pronaatiotukea tarvitaan, jos jalka kääntyy liikaa sisäänpäin. Supinoivaksi sanotaan askellusta, jossa paino on jalan ulkosyrjällä. Liukan mukaan ongelmat saattavat johtua siitä, että jalkapohjan pienet lihakset eivät ole saaneet töitä. Tuetuilla juoksukengillä passivoidaan lihakset lopullisesti.

– Näiden lihasten kuntoon saamiseksi paljasjalkakengät olisivat monelle hyvä vaihtoehto, mutta silloin myös juoksutekniikan on oltava kunnossa, Liukka sanoo.

Liukka kannustaa aloittamaan keskihintaisilla tuettomilla kengillä ja siirtymään sitten tuettuihin, jos jalkavaivoja ilmenee.

– Liian tuetut kengät voivat jopa aiheuttaa ongelmia, jos juoksijalla on neutraali askellus, hän sanoo.

Viisi vinkkiä juoksukenkien ostajalle

1. Älä tee hätiköityjä johtopäätöksiä, sillä pelkän jalan rakenteen perusteella ei voi tehdä päätelmiä askelluksesta. Usein nimittäin sanotaan, että matalaholvinen jalka tarvitsee pronaatiotuen ja korkeaholvinen taas iskuvaimennetun kengän. Näin ei voi kategorisesti väittää: matalakaarinen jalka ei nimittäin välttämättä tarvitse pronaatiotukea ja korkeaholvinen jalka voi puolestaan ylipronatoida. Neutraalisti askeltavalle pronaatiotuesta voi olla jopa haittaa. Vanhojen juoksukenkien kulumista voi päätellä askeltekniikkaa.

2. Hinta ei ole hyvän kengän tae. Mikko Liukka muistuttaa, että satasen budjetilla saa mainiot juoksukengät. Aloittelija ei tarvitse hienoimpia ja kalleimpia aktiivijuoksijalle tarkoitettuja kenkiä.

3. Jos et ole varma askelluksestasi käy useammassa testissä. Suurin osa juoksijoista ei tarvitse erityistukia, vaikka kenkätarjonnasta voisi päätellä aivan muuta. Nykyään markkinoidaan juoksukenkiä, jotka estävät jalkavaivat. Muista, että jalkavaivat saattavat olla seurausta myös vääränlaisista juoksukengistä. Neutraalille askeltajalle esimerkiksi vahva pronaatiotuki voi tuottaa hankaluuksia.

4. Tekniset huippuominaisuudet eivät auta, jos kenkä tuntuu pahalta jalassa. Älä siis ajattele, että testivoittaja olisi sinunkin paras valintasi. Luota omiin aistimuksiisi. Kokeile useiden eri valmistajien kenkiä ja useita malleja. Hyvä kenkä tuntuu siltä, kuin jalassa olisi sukka.

5. Mieti, millaisella pohjalla tulet juoksemaan. Asfaltilla kaipaat enemmän iskunvaimennusta kuin maastossa. Maastossa korostuu pito ja tukevuus.

ANNAMARI NURMINEN

TSTV - uusimmat