Maanantai 21.5.2018Kosti, Konsta, Konstantin

Oikeaoppinen ajoasento auttaa hallitsemaan autoa liikenteessä

Jos kuljettajan hartiat eivät saa tukea selkänojasta, äkillisessä väistöliikkeessä koko yläruumis horjahtaa. Seurauksena on liian voimakas ohjausliike.
Jos kuljettajan hartiat eivät saa tukea selkänojasta, äkillisessä väistöliikkeessä koko yläruumis horjahtaa. Seurauksena on liian voimakas ohjausliike.

Kyynärpää ikkunalaudalla ja käsi vaihdekepillä on turhan usein nähty autoilun mahtiasento. Ikävä kyllä sen lisäksi, että vaihteisto kärsii vaihdekepin jatkuvasta painamisesta, vaakalaudalla on myös turvallisuus.

– Molemmat kädet täytyy pitää kiinni ohjauspyörässä, ja kuljettajan pitäisi pystyä olemaan valppaana joka tilanteessa, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teijo Poutanen.

Yleisin ajoasennon virhe on huomattavasti näkymättömämpi: istuminen joko liian lähellä tai kaukana ohjauspyörästä.

– Istuinosa säädetään niin, että painettaessa kytkin pohjaan jalka jää hieman koukkuun. Samalla ristiselkä pitää saada tukevasti kiinni selkänojaan.

Istuimen ja selkänojan tuki hartioita myöten on olennaista sekä turvallisuuden että viihtyyvyyden kannalta.

– Jos äkillisessä väistötilanteessa rattia kääntäessä heiluu itse mukana, kääntää helposti liikaa.

Erityisen lyhyet tai pitkät ihmiset joutuvat usein hakemaan säädöissä kompromisseja, esimerkiksi kallistamaan selkänojaa enemmän ylettääkseen polkimille.

– Lyhyt joutuu menemään liian lähelle ohjauspyörää. Pitkälle vastaavasti ei ehkä edes riitä istuimen säätö taaksepäin.

Nenä kiinni tuulilasissa ajaminen on Teijo Poutasen mukaan raskasta ja hidastaa toimintaa yllätystilanteissa. Myös turvatyynyn laukeaminen voi aiheuttaa vaaraa liian lähellä istuvalle.

Kaukaa kurottelu taas rasittaa selkää. Myös liian suoraksi ojentuneet kädet vaikeuttavat auton nopeaa hallintaa.

Pääntuki, ei niskatuki

Nykyisten autojen ohjauspyörän säädöt helpottavat käsien asennon optimointia. Kun kädet ovat suorina, ranteiden pitäisi koskea ohjauspyörän yläosaa.

– Kun lasketaan kädet normaaliin ajoasentoon  käsivarret jäävät hieman koukkuun, Poutanen neuvoo.

Pääntuen todellinen merkitys on monille epäselvä, kenties puhekielen nimityksen tähden.

– Pääntuesta käytetään usein sanaa niskatuki ja sitä pidetään liian alhaalla. Tuen on kuitenkin oltava riittävän ylhäällä, että se ottaa vastaan pään piiskaniskun törmäystilanteissa.

Turvavyön lannevyö kiristetään kunnolla – löysät otetaan pois lukon yläpuolelta.

– Myös ovipilarissa on turvavyön korkeussäätö. Se pitää laittaa niin, ettei turvavyö putoa olkapäältä eikä toisaalta hankaa kaulaa.

Viime silauksena on hyvä tarkastaa peilien vinkkelit.

– Jos perheessä on useampi kuljettaja, valitettavan usein tahtoo jäädä säätämättä peilit itselle sopivaksi.

KATARIINA NORONTAUS

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.