Auto ja liikenne

Pieni pärjää persoonallisella mallistolla

Moottoripyöräkauppias toivoo pitkää ja lämmintä kesää

Liikenne | Turun Sanomat 14.4.2009 11:03 |

– Totta kai taantuma vaikuttaa moottoripyöräkauppaan. Kiinnostus moottoripyöriin ei ole hälvennyt, mutta kaupantekoa harkitaan entistä tarkemmin, aprikoi moottoripyöräkauppias Kari Kärkkäinen Moto Italia Importista.

Maakunnan ainoa moottoripyörätehtaan valtuuttama maahantuontiyritys on 27-vuotisen historiansa aikana ehtinyt nähdä monenlaisia vaiheita. Yrityksen maahantuomat italialaiset ja intialaiset moottoripyörät eivät kärky myyntitilastojen kärkipaikkoja, mutta persoonallisilla pyörillä on laajahko, uskollinen käyttäjäkuntansa.

– Kanta on vuosien mittaan noussut niin suureksi, että huoltotöitä riittää. Se on hyvä apu etenkin hiljaisella talvikaudella, Kärkkänen arvelee.

Piikkiössä toimiva Moto Italia perustettiin vuonna 1982.

– Kaverini Merivuoren Heipan kanssa puuhailimme italialaisten moottoripyörien parissa, ja tuskailimme varaosien vaikeaa saatavuutta, sillä maahantuojaa ei ollut sen enempää varaosille kuin pyörillekään. Niinpä saimme päähämme kirjoittaa kirjeen tehtaalle ja tiedustella edustusta. Hämmästys oli suuri, kun kirjeenvaihdosta seurasi vierailukutsu Italiaan.

Kaksikon kaupalliset meriitit olivat liki olemattomat, mutta innostusta ja huimia juttuja oli sitäkin enemmän.

– Neuvottelut johtivat tulokseen. Lainarahoilla lunastimme vaaditun moottoripyöräerän ja loppukesästä 1982 aloitimme Moto Guzzien ja Laverdojen myynnin nykyisen kiinteistömme kellarissa.

Ensimmäinen talvi oli karu, sillä yhtään pyörää ei ollut vielä saatu myytyä. Onneksi keväällä tilanne muuttui ja kauppa alkoi käydä.

Uusvanhaa Intiasta

Legendaariset Royal Enfieldit tulivat repertuaariin 1990-luvun puolivälin tienoilla. Alunperin englantilainen moottoripyörävalmistaja löi ovensa lopullisesti kiinni vuonna 1972, mutta Intiaan vuonna 1950-luvulla perustetussa sisartehtaassa tuotanto jatkui. Tämän vuosikymmenten takaisella konseptilla valmistetun pyörän paluu Euroopan markkinoille tuli monelle yllätyksenä.

– Ne ovat kuin museopyöriä, mutta tuoreesta malmista tehtyjä, näyttävät ja kuulostavat siltä kuin ennen vanhaan, Kärkkäinen kehaisee.

Vaikka ääni on sama, uusien kiristyneiden päästönormien vuoksi koko moottori on täysin uudistunut. Royal Enfieldissä on nykyään sähköstartti ja elektroninen polttoaineen ruiskutus, toki monessa on käynnistyskampikin.

Intian tehtaalta valmistuu vuosittain noin 60 000 Royal Enfieldiä, joista Euroopan markkinoille tulee vain viitisen prosenttia ja vain muutamia malleja.

Moottoripyörien ensirekisteröinti on tällä erää noin viidenneksen viime vuotta jäljessä. Kylmällä maaliskuulla on sormensa pelissä, mutta yksistään se ei toki ole notkahdusta aiheuttanut. Alkuvuonna uusia pyöriä myytiin reilu 20 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Suunnilleen saman verran väheni yksittäin tuotujen käytettyjen moottoripyörien määrä.

Tilann e nyt on kuitenkin erilainen kuin viime laman aikaan, jolloin pyöräkanta oli vain kolmannes nykyisestä. Tällä hetkellä moottoripyöriä on rekisterissä peräti 200 000 kappaletta.

– Potentiaalisia pyörän vaihtajia siis riittää, mutta työläs kausi lienee edessä, Kärkkäinen lisää.

MARJA HEIKKILÄ

TSTV - Uusimmat