Kesän loppuun aikaa hyödyntää romutuspalkkio

Kari Pitkänen

1 Romutuspalkkion voi käyttää uuden, vähäpäästöisen henkilöauton hankkimiseen 31. elokuuta asti. Palkkio on 1 500–2 500 euroa hankittavan auton käyttövoimasta riippuen.

2 Romutettavan auton on muun muassa pitänyt olla hakijan omistuksessa viimeisen vuoden ajan ja liikennekäytössä romutushetkellä sekä ainakin jonkun aikaa vuonna 2017. Vanha auto on romutettava ennen elokuun loppua.

3 Romutuspalkkiolla hankittavan auton on tilattavan 31. elokuuta mennessä ja ensirekisteröitävä tämän vuoden puolella. Palkkion voi hyödyntää vielä kesällä tilattaviin autoihin.

4 Uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi saada 2 000 euroa hankintatukea vuosina 2018–2021.

5 Bensiini- tai dieselhenkilöauton muuttamiseen kaasu- tai etanolikäyttöiseksi voi hakea Trafilta tukea 1 000 (kaasu) tai 200 euroa (etanoli).

Lähde: Trafi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Hyviä autoja roskiin
On naurettavaa, että romutus"palkkio" maksetaan vain uusien autojen ostajille. Verovaroja siirretään siis käytännössä rikkaille, joilla olisi muutenkin varaa ostaa uusi autonsa. Kaikkein vanhimmat ja turvattomimmat autot jäävät nykytilanteessa edelleen liikenteeseen!

On älytöntä, että jopa käyttökelpoisia autoja viedään paalattavaksi. Kannattaa muistaa, että auton valmistamisesta aiheutuvat CO2-päästöt ovat pahimmillaan jopa puolet auton elinkaaren aikana syntyneistä kokonaispäästöistä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyviä autoja roskiin
Ei ole edes varaa ostaa 1500€ autoa...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paalaaminen
Onneksi suurin osa autoista kulkee ennen "paalaamista" purkamon kautta. Tällöin toteutuu Jätehierarkian korkein taso eli estetään jätteen synty. Tämä siten, että uudeleenkäyttöön myydyt osat jatkavat liikenteessä olevan auton elinkaarta. Toki tämä korkein taso toteutusi parhaiten siten, että uusia autoja ei tarvitsisi tuottaa. Paalaaminen sinänsä on vain logistinen välivaihe, jota ei ei useinkaan tehdä, jotta kuljetuskaluston kantavuuskuormat saavutettaisiin. Yhtä kaikki, tavaroiden uudelleenkäyttö niiden alkuperäiseen tarkoitukseen on pyhintä. Tuo niin parjattu kansanosa, käytetyn auton kauppiaat, ovatkin siis esimerkillisiä ilmastomuutoksen estäjiä!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.