Auto ja liikenne

Käyttötarkoitus ohjaa autonhankinnassa

Liikenne | Turun Sanomat 17.9.2012 03:31 |
Päivitetty 17.9.2012 11:00

Suomalainen suosii keski- ja isokokoisia autoja, vaikka viimeisin autoveron muutos pyrkii ohjaamaan autoilijoita päinvastaiseen suuntaan. Tuoreen tilaston mukaan perussedanien ja -farmarien rinnalle ovat kiilanneet katumaasturit.

Autotuojat ry:n tilasto tammi–elokuussa 2012 rekisteröidyistä henkilöautoista kertoo suomalaisten mieltyneen keskikokoisiin ja isoihin autoihin. Kaikkein minein kokoluokka taas puuttuu tyystin 30 suosituimman mallin listasta.

Yllättävintä on katumaastureiden kova menekki. Viiden eri crossoverin osuus, yli 6 000 autoa, on lähes 14 prosenttia alkuvuonna myydyistä runsaasta 45 000 kärkitilaston autosta.

– Jotkin maasturimallit ovat kasvattaneet suosiotaan edellisvuoteen verrattuna, kiteyttää viestintäpäällikkö Kirsi Heikkilä Autoalan Tiedotuskeskuksesta.

Ilmiö näkyy katukuvassakin – siitä huolimatta, että huhtikuinen hiilidioksidipäästöjä painottava autoveron muutos korotti eniten isokokoisten automallien hintoja. Hiilidioksidipäästöjen määrä on suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen. Vaikka monien maastureiden ja isojen autojen polttoaineen kulutusta on onnistuttu alentamaan huomattavasti, niiden on lähes mahdoton päästä samalla viivalle pikkuautojen kanssa.

Varusteet auton tekevät. Uusien autojen varustetaso on viime vuosina noussut, ja hinta sen myötä. Esimerkiksi 20 000 euron lähtöhintaiseen autoon tilataan tavallisesti parin tonnin lisävarustepaketti, jolloin hinta nousee kymmenen prosenttia.

Tosin merkkisivustojen räätälöintiosioita klikkailemalla loppusumman saa nopeasti puolitoistakertaiseksi lähtötasoon nähden; alunperin 20 000 euron autosta tuleekin 30 000 euron auto.

Käytännössä auton varustelu osuu useimmiten ääripäiden väliin.

– Perhekokoluokassa lisävarusteiden hinta on keskimäärin 2 500–3 000 euroa. Kun auton hinta noin 25 000 euron paikkeilla, varusteet nostavat sitä 10–12 prosenttia, laskee varsinkin Skoda Octaviallaan menestyvän Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntijohtaja Olli Arnivaara.

Arnivaaran mukaan autoilijoiden varustevaatimukset vaihtelevat eri koko- ja hintaluokissa. Pikkuautoon riittää yleensä perusasiat, kuten hyvät turvavarusteet, ilmastointi ja soitin.

– Perheautoon halutaan niiden lisäksi automaattinen ilmastointi, peruutustutka, puhelimen handsfree, xenon-valot, polttoainetoiminen lisälämmitin ja navigaattori, Arnivaara listaa suosikkeja.

Taloustilanne ja Euroopan epävakaus näkyvät auton yksilöinnissä. Valinnoissa painottuu käyttötarve.

– Ostajia kiinnostavat eniten tekniset varusteet, jotka parantavat tai helpottavat auton käyttöä, ja joista saa lisämukavuutta. Enää ei niinkään haeta ulkoisia ehostuksia, Arnivaara toteaa.

Tammi–elokuun myydyimmän auton Toyota Avensiksen edustaja, myyntipäällikkö Oiva Laiho Autokiilasta pitää varustepaketteja autoilijalle edullisena hankintana, vaikka ”jo autojen perusvarustelu on tänään aivan toista luokkaa kuin takavuosina”.

– Paketissa varusteet ovat edullisempia kuin yksittäin ostettuna. Varusteet lisäävät auton arvoa myös vaihtotilanteessa, Laiho tähdentää.

Auton hinnan määrittely hankaloitui veromuutoksen myötä, sillä varusteistakin kannetaan veroa.

– Tehdasvarusteet nostavat myös autoveroa ja täten auton hintaa. Esimerkiksi Qashqaissa varusteet tulevat kuitenkin yleensä varustetasojen mukaan, jolloin hinta ei nouse kovin paljon, selvittää myyntilistan kärjen tuntumaan kaasuttaneen Nissanin myyntipäällikkö Juha Mäenpää Raision Autokeskuksesta.

MATTI KOMULAINEN

TSTV - uusimmat