Lauantai 29.8.2015Iines, Iina, Inari
Seppo Kolehmaisen mielestä liikenneturvallisuustyö pitäisi miettiä uusiksi.

Liikenneturvallisuustyö yhteen pakettiin

Poliisijohtaja Seppo Kolehmainen haluaa parantaa poliisin liikenneturvallisuustyön laatua.

– Liikenneturvallisuus on minusta kokonaisuus. Valvonnan lisäksi siihen kuuluu liikennerikosten tutkinta, onnettomuuksien ennaltaehkäisy, liikenteestä tiedottaminen sekä liikenteen tilannekuva.

Hän arvostelee nykyistä liikenneturvallisuustyötä liian sektorikeskeiseksi ja suoriteperusteiseksi.

– Lopputulos jää minun arvioni mukaan puutteelliseksi, kun jokainen toimija hoitaa vain omaa aluettaan eikä sektorien välille synny rakentavaa keskustelua.

LIIKENNERIKOSTEN tutkinnasta saatua tietoa ei juuri pystytä hyödyntämään liikenteen valvonnassa. Myös jako pääteiden ja muiden teiden liikenteen valvonnasta on Kolehmaisen mukaan keinotekoinen.

Liikenneturvallisuuteen liittyvä kehittämistyö pitäisi Kolehmaisen mielestä organisoida uudelleen, sillä se on ollut hajanaista.

– Poliisin pitää pystyä vastaamaan liikenneturvallisuuden parantamisen haasteisiin, liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten vähentämiseen.

Yhteistyötä Liikenneviraston, Liikenneturvan ja vapaaehtoisjärjestöjen kanssa olisi tiivistettävä.

– Pystyisimme tekemään paljon enemmän yhteistyötä, kuin mitä nyt tehdään.

AUTOMAATTISEN liikenteenvalvonnan juttujen keskittäminen yhteen valtakunnalliseen keskukseen vapauttaisi Kolehmaisen mielestä resursseja muuhun valvontaan.

– Silti liikenteen valvonta on vain osa poliisin liikenneturvallisuustyötä, ja automaattinen valvonta on sen yksi osa-alue.

Poliisin hallintorakenteen uudistamisen kolmas vaihe (PORA III) tarjoaa hänen mielestään mahdollisuuden uudistaa liikenneturvallisuustyötä kokonaisuutena.

– Tämä on harkitsemisen arvoinen asia, päädytäänpä organisoinnissa mihin ratkaisuun tahansa.

Uudistuksen hanketyöryhmä jättää raporttinsa sisäministeri Päivi Räsäselle (kd) huomenna.

  • Varsinais-Suomen ajoharjoittelurata Oy:n turvahallissa voi kokeilla oloaan katollaan olevassa autossa ja äkkipysähdystä seitsemän kilometrin tuntivauhdista. Lisäksi havinnollisuutta tuovat kolariajoneuvot sekä iso uroshirvi. Liikenneopin vaikuttavuus paranisi entisestään ääni ja valotehosteilla, uskovat Kaj Silver, Esa Aho, Jaakko Klang, Rauno Berg ja Kalle Berg.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.