Kypäräkin vilkuttaa, kun käännyt pyörällä risteyksessä

Lumos-kypärä lisää turvallisuutta ja parantaa näkyvyyttä. Morpherin voi taittaa mukaan laukkuun. Kätevät teknologiat kannustavat pyöräilykypärän käyttämiseen.

Kari Pitkänen

Valoa ei koskaan voi olla liikaa, kun pyöräillään pimeässä, mutta nyt ollaan aika lähellä.

Kun Lumos-pyöräilykypärän nuolimaiset suuntavilkut vilkkuvat oransseina ja takana vielä palaa pun...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
6 viikoksi maksutta.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ja jos
toi vilkuttaminen riittää tulevaisuudessa ilman käsimerkkiä niin vahingot lisääntyy ja autoilija on aina syypää. SääntöSuomi pistää parastaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ja jos
Sitä se on kun ei osata liikennesääntöjä. Laissa ei todellakaan pyöräilijää velvoiteta näyttämään suuntamerkkiä kädellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ja jos
Pyöräilijä: "Sitä se on kun ei osata liikennesääntöjä. Laissa ei todellakaan pyöräilijää velvoiteta näyttämään suuntamerkkiä kädellä."

Näin se on, säännöt on hyvä osata.
Ja vaikka laki ei tosiaankaan velvoita suuntamerkin näyttämistä kädellä niin se kuitenkin velvoittaa antamaan suuntamerkin:
"Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla."

Taitaa olla ihan maailmanlaajuinen ja hyvin vanha tapa että se suuntamerkki annetaan juuri kädellä. Mutta toki laki sallii kaikki tavat, kunhan ovat näkyviä.

Ja kun säännöt kannattaa osata niin on hyvä muistaa ettei se suuntamerkin anto ole mikään vastuusta vapautus, tuo lakipykälä näet jatkuu:
"Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ja jos
Pitäisikö pyöräilijöille opettaa edes yksinkertaisimmat liikennesäännöt, olisiko vaikea ellei mahdoton tehtävä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
leikkimistä
Kypärä on OK ilman valoja.Pyöräilijät vauhti hiljemmäksi niinkuin Tanskassa ja muualla.Osa pyöräilijöistä on kuin zombeja kun menee ohi ei kuule eikä välitä mistään liikennesäännöistä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: leikkimistä
Tanskan paremmat väylät ovat itseasiassa nopeampia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: leikkimistä
Jep. Tanskassa pyöräilijöiden maksiminopeudet ovat hieman Suomen nopeuksia alemmat mutta keskinopeudet suuremmat.

Johtunee siitä että Suomessa pyöräväylien rakenne ja yleinen suunnittelu tarkoittaa mutkittelua, pysähtelyä ja ylä- sekä alamäkiä. Alamäissä tulevat ne suuret nopeudet ja sitten tasaisella jäädäänkin Tanskan nopeuksista kun Suomessa on niin ihastuttu shikaaneihin joissa jalankulkijat järjestelmällisesti oikovat pyörätien kautta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.