Keskiviikko 22.11.2017Silja, Selja

Käännä takavalot päälle, jotta erotut hämärästä

Autojen pimeät perät ovat riski syksyn ja talviajan liikenteessä. Jos ajat huomio- eli päiväajovaloilla, muista varmistaa, että takavalotkin palavat.

Useimmiten valokatkaisijan Auto-asento sytyttää takavalot viimeistään silloin, kun ulkoilma hämärtyy riittävästi. Syyspimeillä teillä ja kaduilla sekä huonossa säässä auto jää varjoihin ilman tehokkaita ja kunnossa olevia takavaloja.
Useimmiten valokatkaisijan Auto-asento sytyttää takavalot viimeistään silloin, kun ulkoilma hämärtyy riittävästi. Syyspimeillä teillä ja kaduilla sekä huonossa säässä auto jää varjoihin ilman tehokkaita ja kunnossa olevia takavaloja.

Kari Pitkänen

Ikään kuin sumu, lumituisku, ilta- ja aamuhämärän aika tai täysin pimeät tieosuudet eivät olisi tarpeeksi. Liikenteessä on lisäksi autoja, joiden takavalot eivät kaikissa olosuhteissa näytä toimivan.

Syy moiseen on EU:n paljon purnattu päivävalodirektiivi. Se koskee henkilö- ja pakettiautoja, jotka on tyyppihyväksytty helmikuun 2011 jälkeen.

Direktiivi teki pienitehoisista päiväajovaloista eli huomiovaloista pakolliset uusissa automalleissa. Näin ne ovat täysin laillisia tieliikenteessä.

Direktiivi paransi turvallisuutta maissa, joissa ei ennestään ollut ajovalopakkoa, mutta Suomessa sille ei hurrattu. Energiansäästön nimissä huomiovalojen ei näet tarvitse palaa yhtä aikaa takavalojen kanssa. Osassa uusiakin autoja valot kuitenkin toimivat yhtä aikaa.

Auton mittaristonäkymä kertoo kuljettajalle aina vihreänä palavalla valosymbolilla, mikä valotila on käytössä. Kia Stingerissä on varmuudeksi tilavalikko, joka välähtää hetken näkyvissä ruudulla valokatkaisijaa käännettäessä.
Auton mittaristonäkymä kertoo kuljettajalle aina vihreänä palavalla valosymbolilla, mikä valotila on käytössä. Kia Stingerissä on varmuudeksi tilavalikko, joka välähtää hetken näkyvissä ruudulla valokatkaisijaa käännettäessä.

Pimeät takavalot ärsyttävät suomalaisia. Jos edessä ajaneen auton valokatkaisija on unohtunut väärään asentoon, keulalla voi olla hyvinkin kirkasta mutta takana täysin pimeää.

Kun kuljettajan paikalle näkyvät huomiovalot vielä on usein toteutettu kirkkailla ledeillä, takavalojen toimimattomuuteen ei osata kiinnittää huomiota senkään vertaa.

Useimmissa uusissa automalleissa ajovaloautomatiikka sytyttää ajovalot, kun auto käynnistetään ja valokatkaisija on ajovalo-asennossa. Tällöin takavalotkin palavat.

Jos valokytkin on säädetty 0-asentoon, käynnistäminen sytyttää huomiovalot. Takavalot eivät pala, ellei niitä ole kytketty toimimaan yhtä aikaa huomiovalojen kanssa.

Auto-asento sytyttää huomio- tai lähivalot anturien mittaaman valoisuuden perusteella. Takavalot saattavat myös syttyä.

Valokatkaisijan 0-asento kytkee huomiovalot eli päiväajovalot toimimaan. Edessä huomiovalot palavat, mutta takavalot jäävät pimeiksi. Huomiovaloilla saa ajaa valoisaan aikaan; kun näkyvyys huononee, päälle on kytkettävä lähi- ja takavalot.
Valokatkaisijan 0-asento kytkee huomiovalot eli päiväajovalot toimimaan. Edessä huomiovalot palavat, mutta takavalot jäävät pimeiksi. Huomiovaloilla saa ajaa valoisaan aikaan; kun näkyvyys huononee, päälle on kytkettävä lähi- ja takavalot.

– Kuljettajan pitäisi aina muistaa perehtyä oman autonsa valojen toimintaperiaatteisiin ja kääntää valokatkaisija tarvittaessa asentoon, jossa takavalotkin palavat, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

– Katkaisijan Auto-asennon pitäisi ohjata valoja niin, että päiväajovaloilta vaihdetaan lähivaloille olosuhteiden vaatiessa. Järjestelmien toimintaherkkyydessä on kuitenkin eroja.

Poliisi puuttuu pimeisiin takavaloihin muun liikennevalvonnan yhteydessä, jos säätila ja vuorokaudenaika jo edellyttäisivät valojen käyttämistä.

– Moni ei tunne valojensa toimintaa, ja takavalojen syttymisherkkyyksissä on eroja, ylikonstaapeli Jouko Kilpi Sisä-Suomen poliisista toteaa.

– Perään emme lähde eikä takaa-ajoja suoriteta, mutta jos tilanne sen sallii, jututamme kuljettajaa ja kehotamme sytyttämään takavalotkin. Mikäli olosuhteet ovat tosi huonot, voidaan mennä maksullisellekin puolelle eli rikesakkoihin.

Monien automerkkien kuten Toyotan, Nissanin, Mazdan ja Volkswagen-konsernin autojen ajotietokoneista löytyy valikko, jossa valojen hämärätunnistimen toimintaa voi säätää.

Syksyn pimetessä tunnistin kannattaa asettaa herkimmilleen auton käyttöohjekirjan neuvojen mukaan.

Käyttöoppaissa kuitenkin usein kerrotaan valoista ja niiden toiminnasta vähän ja sekavasti.

Mahdollisesti pimeiksi jääviä takavaloja ei mainita ohjeissa ehkä lainkaan. Pöllyävä lumi, sankka sumu tai vesisade saattavat vielä sotkea hämärätunnistimen toimintaa.

– Auton valojen toimintaan ja kuntoon kiinnitetään ylipäätään liian vähän huomiota. Huoltovälit voivat olla jopa 30 000 kilometriä. Siksi auto voi olla pitkään liikenteessä puutteellisillakin valoilla, ellei käyttäjä huolehdi itse valojen kunnosta, Vesalainen huomauttaa.

Huomiovaloratkaisuissa on muitakin puutteita.

– Monessa autossa lampunpesurit eivät toimi lainkaan päiväajovalojen kanssa. Auton keulaan voi kertyä päivän aikana paksu kerros kuraa, joka ei sitten irtoakaan hämärän koittaessa, kun ajovalot kytketään päälle.

Kaikista nykyisistä valolähteistä syntyy enää vähän hukkalämpöä. Siksi huomio-/päiväajovalot ja takavalot voivat talvikaudella kerätä umpion pintaan jäätä, jonka puhdistaminen jää autoilijan omalle vastuulle.

Valokatkaisijan 0-asento kytkee huomiovalot eli päiväajovalot toimimaan. Edessä huomiovalot palavat, mutta takavalot jäävät pimeiksi. Huomiovaloilla saa ajaa valoisaan aikaan; kun näkyvyys huononee, päälle on kytkettävä lähi- ja takavalot.
Valokatkaisijan 0-asento kytkee huomiovalot eli päiväajovalot toimimaan. Edessä huomiovalot palavat, mutta takavalot jäävät pimeiksi. Huomiovaloilla saa ajaa valoisaan aikaan; kun näkyvyys huononee, päälle on kytkettävä lähi- ja takavalot.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Pimeät takapuolet
Renault, Toyota, Kia ja Hyundai ovat nykyään teiden pimeimmät autot. Onkohan ko. merkkien kuljettajat unohtaneet lukea ohjekirjan ja tieliikennelain vai ovatko muuten vaan välinpitämättömiä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heikkoja kuljettajia
Se on todella vaikea juttu erottaa hämärää kirkkaasta päivänvalosta. Samaten se ajonopeus, onko perusteltua ajaa alinopeutta kesäisillä keleillä esim. Raumantiellä ( Naantali pikatie) välillä Turku Raisio klo 16 jälkeen. Suurin osa kuljettajista on varmasti alle eläkeikäisiä, että ei pitäisi olla sitä lihastenkaan heikkoutta aivan ajamisen esteenä. Aamupäivisin toistuva ilmiö Raision ABC:n ja Turun välillä, nopeudet jotain 85:n luokkaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Heikkoja kuljettajia
Tuotaaa..... eikös siinä Raision ABC:n ja Turun välillä ole ihan moottoritie. Eli ohituskaista on käytössä koko matkan jos vaikka joku ajaakin "vain" 85 km/h.... vilkku vaan päälle ja ohi niin että ei otsasuonet pääse räjähtämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaikki voittavat
Oikeastaan jos uudet taka-valottomat autot alkavat käyttää takavaloja, meidän vanhemmilla autoilla ajelevien pitää alkaa käyttää takasumuvaloja.

Vain takasumuvaloilla olemme samassa tilanteessa kuin takavaloja käyttävät takavalottomat.

Ymmärsikö kukaan?

Samoin pitkät päälle pysyvästi, koska etusumuvalojakin pidetään koko ajan päällä.

Kaikki voittavat !
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaikki voittavat
Sumuvalopellejen valaiseminen pitkillä on järkeenkäyvää, sen verran pimeää on heidän järjenjuoksunsa. En kuitenkaan ymmärrä miksi kiusaisimme uusien autojen omistajia siitä että he vihdoin ja viimein saavat takavalot päälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sakot?
Eihän poliisi voi ruveta sakottamaan pimeitä autoilijoita? Eikös heidänkin pidä
ottaa huomioon mitä EU:ssa on päätetty? Kun enimmäkseen ajaa taajamassa, valojen
kanssa renklaaminen on turhaa. Katulamput kun on jo iltaisin päällä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Sakot?
H/2: "Kun enimmäkseen ajaa taajamassa, valojen
kanssa renklaaminen on turhaa."

Onko sinulla vielä se luulo että taajamassa olisi eri valosäännöt kuin muualla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Huonoja lakeja
Itseasiassa koko uudistus oli tehty EU:n kaupunkilaisten lakisäveltäjien toimesta, kukaan vähänkin ajava ajatteleva ei tuollaisia hölmöyksiä keksisi. Kyllä auton takanakin voisi edes yksi valo palaa muille huomioksi ja kompensoinniksi kohoavalle virrankulutukselle voisi vaikka edestä sammuttaa sen toisen kirkasvalon.

Eihän takamaisesta rekisterikilvestäkään saa selvää vähänkäänn hämämmällä kun rekisterikilven valot on pois päältä..
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.