Sunnuntai 26.4.2015Terttu, Teresa, Tessa
Gilbet Söderholmilla on kädessään vanha Aja-lehden numero 40 vuoden takaa. Sieltä löytyy isä Thor Söderholmin kuormuri, jolla tämä teki töitä muun muassa Paraisten Kalkissa.

Kunnianosoitus pojalta isälle

Tuskin mikään yrittämisen laji kulkee suvussa yhtä vahvasti kuin kuljetusala. Myös paraislainen Gilbert Söderholm on jatkanut aiempien polvien jalanjäljissä, sillä hänen isänsä Thor Söderholm perusti oman yrityksensä heti sotien jälkeen vuonna 1948.

– Isä teki ison rupeaman urastaan Paraisten Kalkin leivissä. Yksi hänen lavakuorma-autoistaan oli Scania-Vabis L 66, joka oli valmistettu vuonna 1967. Siksi ostin tämä projektin itselleni. Halusin kunnostaa sen aivan samanlaiseksi kuin isäni auto oli aikoinaan, sanoo Gilbert Söderholm.

Kuorma-auton lavaan on kiinnitetty Paraisten Kalkin logo, joka on otettu vanhasta kuorma-autosta. Logon alapuolella on numero 26.

– Se on auton numero. Kun kalkkia lastattiin lavalle, se punnittiin ja auton numero pantiin muistiin. Sen avulla tiedettiin, kenelle lastista maksetaan palkka.

Osia kuormuriin haettiin kauempaakin, muun muassa Vaasasta ja Ahvenanmaalta saakka.

– Tuli siinä sivussa silputtua palasiksi yksi vanha paloautokin, Söderholm naureskelee.

Auto ei siis ole sama yksilö kuin isällä, vaan malliltaan samanlainen. Projektina se on eräänlainen kunnianosoitus pojalta isälle.

Söderholm on tuonut mukanaan tapaamiseen yli 40 vuotta vanhan Aja-lehden, jossa on juttua Paraisten Kalkista. Eräässä artikkelin valokuvassa näkyy Thor Söderholmin silloin omistama Scania.

– Aja oli aikoinaan Saabin ja Scanian kustantama lehti, jossa oli tarinoita ja mainoksia autotehtaan autoista sekä niiden omistajista, Söderholm kertoo.

145 hevosvoiman dieselkoneella kulkeva kuorma-auto on haettu täysin raatona Pohjanmaalta yhdeksän vuotta sitten. Neljän vuoden kunnostuksen jälkeen museorekisterikilvillä varustettu komistus kiiltää ja kulkee kuin unelma.

Tummanpunaiset plyysipenkit ovat piste sisustuksen iin päälle. Kyseistä mallia valmistettiin vuosina 1962–68, ja niitä tuotiin Suomeen paljon. Edistyksellistä mallissa oli ohjaustehostin, joka helpotti ratin veivaamista.

AB Scania-Vabis toimi Ruotsissa Södertäljessä vuosina 1911–69, jonka jälkeen autotehdas on käynyt läpi lukuisia fuusioita. Suomessa Scanian kuorma-autot ovat olleet 1960-luvulta asti rekisteröintitilastojen kärjessä.

  • Gilbert Söderholm on jatkanut kuljetusalalla isänsä jalanjäljissä. Osia kuormurin kunnostukseen on haettu Vaasasta ja Ahvenanmaalta asti.
  • Ruotsalaista kuormurimallia valmistettiin vuosina 1962-68 ja niitä tuotiin Suomeen paljon.
  • Mallissa on edistyksellistä muun muassa ohjaustehostin.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Scania
Eikös tämä kunnostettu kaunotar ole vielä Scania-Vabis, vai joko Vabis oli tuolloin pudotettu pois nimestä? Tehdas toimii muuten edelleen Södertäljessä ja valmistaa Scania-kuorma-autoja. Tehtaan alkuperäinen nimi oli Vagnsaktiebolaget i Södertelge (= Vabis), ja se valmisti aluksi rautatiet- ja raitiovaunujakin. Scania viittaa puolestaan Skooneen. Vabis yhdistyi siellä toimineen autotehtaan kanssa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Bra gjort
Fint gjort Gibbe , tummen upp....
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.