Auto ja liikenne

Päättäjät Ruotsiin turvallisuusoppiin

Liikenne | Turun Sanomat 2.7.2012 03:32 |

Pyöräteiden puute rajoittaa pyöräilykulttuurin vakiintumista, vaikka potentiaalia olisi yllin kyllin. Turun keskustaa pitäisi kehittää paremmin kevyttä liikennettä huomioon ottavaksi.

Näin pohtii kirjastovirkailija Antti Impivaara, joka on pyöräillyt aktiivisesti Turussa viimeiset 15 vuotta kesät talvet. Lähiöissä ja kaupungin liepeillä pyöräily onnistuu vielä kohtuullisen hyvin, mutta keskustaan tultaessa se pysähtyy kuin seinään.

– Sana järkyttävä kuvaa parhaiten pyöräilijän tunnetilaa hänen lasketellessaan aamuruuhkassa Kaskenkatua alas Aurakadulle ja siitä kohti keskustaa. Ei minkäänlaista kaistaa tai pyörätietä. Eikä tämä ole ainoa paikka. Yksinkertaisesti pelko estää pyöräilijöitä tulemasta keskustaan autojen sekaan, Impivaara uskoo.

Aktiivisesti nettikeskustelua ja pyöräilykulttuuria eri kaupungeissa seuraava Impivaara katsoo Turun keskustaa kehitettävän yhä edelleen 1960- ja 1970-luvuilla tehtyjen autoilua suosivien linjausten ehdoilla. Poliittinen tahto ja ympäröivän maailman realiteetit käyvät hänen mukaansa eri tahtiin.

Mallia kannattaisi Impivaaran mukaan hakea naapurimaista.

– Kehottaisin päättäjiä opintomatkalle Turun kokoiseen Göteborgiin tai vaikka Tukholmaan. Kööpenhamina olisi liian kunnianhimoinen esikuvaksi, sillä siellä aloitettiin pyöräilykulttuurin kehittäminen jo 1940-luvulla. Ja sen jokainen kaupungissa kävijä huomaa, Impivaara perustelee.

Göteborgissa kulkijat erotetaan

Göteborgin mallissa kävelijät, autot ja pyöräilijät on erotettu selkeästi kaistamerkeillä toisistaan. Käyttökelpoinen ratkaisu saadaan myös ennen risteystä pyörätaskuiksi maalatuilla sulkuviivoilla. Silloin pyöräilijöiden ei tarvitse sukkuloida autojen seassa, vaan he voivat jatkaa matkaansa liikennevalojen ohi.

– Vaarallisia kohtia ovat esimerkiksi Aninkaistenmäki ja Itäinen Pitkäkatu varsinkin lumisena talvena. Kouluesimerkki mahdottomasta liikennejärjestelystä on Uudenmaankadun ja Hämeenkadun risteys. Sen ylittäminen polkupyörällä liikennesääntöjä rikkomatta ei ole yksinkertaisesti mahdollista, Impivaara näkee.

Turun keskustassa näkee kaikesta huolimatta varsin paljon pyöräilijöitä, mikä on Impivaaran mielestä osoitus nousevasta pyöräilykulttuurista.

Turvallisen pyöräilyn kehittäminen kiinteäksi osaksi Turun keskusta avaisi hänen mukaansa näkökulmaa entistä eurooppalaisempaan ja laadukkaampaan kaupunkiin.

– Visioni elävästä keskustasta ulottuu Puutorilta Vähätorille. Se olisi hyvin monenlaisten liikkujien ja liikkeiden keskusta. Mikään tutkimus ei viittaa siihen, että tällainen keskusta näivettyisi.

ILKKA NOUSIAINEN

TSTV - uusimmat