Maanantai 6.7.2015Esa, EsaiasEino Leinon päivä
Aktiivisesti pyöräilevän Antti Impivaaran mielestä lähiöissä ja kaupungin liepeillä pyöräily onnistuu kohtuullisen hyvin, mutta samaa ei voi sanoa Turun keskustasta.

Päättäjät Ruotsiin turvallisuusoppiin

Pyöräteiden puute rajoittaa pyöräilykulttuurin vakiintumista, vaikka potentiaalia olisi yllin kyllin. Turun keskustaa pitäisi kehittää paremmin kevyttä liikennettä huomioon ottavaksi.

Näin pohtii kirjastovirkailija Antti Impivaara, joka on pyöräillyt aktiivisesti Turussa viimeiset 15 vuotta kesät talvet. Lähiöissä ja kaupungin liepeillä pyöräily onnistuu vielä kohtuullisen hyvin, mutta keskustaan tultaessa se pysähtyy kuin seinään.

– Sana järkyttävä kuvaa parhaiten pyöräilijän tunnetilaa hänen lasketellessaan aamuruuhkassa Kaskenkatua alas Aurakadulle ja siitä kohti keskustaa. Ei minkäänlaista kaistaa tai pyörätietä. Eikä tämä ole ainoa paikka. Yksinkertaisesti pelko estää pyöräilijöitä tulemasta keskustaan autojen sekaan, Impivaara uskoo.

Aktiivisesti nettikeskustelua ja pyöräilykulttuuria eri kaupungeissa seuraava Impivaara katsoo Turun keskustaa kehitettävän yhä edelleen 1960- ja 1970-luvuilla tehtyjen autoilua suosivien linjausten ehdoilla. Poliittinen tahto ja ympäröivän maailman realiteetit käyvät hänen mukaansa eri tahtiin.

Mallia kannattaisi Impivaaran mukaan hakea naapurimaista.

– Kehottaisin päättäjiä opintomatkalle Turun kokoiseen Göteborgiin tai vaikka Tukholmaan. Kööpenhamina olisi liian kunnianhimoinen esikuvaksi, sillä siellä aloitettiin pyöräilykulttuurin kehittäminen jo 1940-luvulla. Ja sen jokainen kaupungissa kävijä huomaa, Impivaara perustelee.

Göteborgissa kulkijat erotetaan

Göteborgin mallissa kävelijät, autot ja pyöräilijät on erotettu selkeästi kaistamerkeillä toisistaan. Käyttökelpoinen ratkaisu saadaan myös ennen risteystä pyörätaskuiksi maalatuilla sulkuviivoilla. Silloin pyöräilijöiden ei tarvitse sukkuloida autojen seassa, vaan he voivat jatkaa matkaansa liikennevalojen ohi.

– Vaarallisia kohtia ovat esimerkiksi Aninkaistenmäki ja Itäinen Pitkäkatu varsinkin lumisena talvena. Kouluesimerkki mahdottomasta liikennejärjestelystä on Uudenmaankadun ja Hämeenkadun risteys. Sen ylittäminen polkupyörällä liikennesääntöjä rikkomatta ei ole yksinkertaisesti mahdollista, Impivaara näkee.

Turun keskustassa näkee kaikesta huolimatta varsin paljon pyöräilijöitä, mikä on Impivaaran mielestä osoitus nousevasta pyöräilykulttuurista.

Turvallisen pyöräilyn kehittäminen kiinteäksi osaksi Turun keskusta avaisi hänen mukaansa näkökulmaa entistä eurooppalaisempaan ja laadukkaampaan kaupunkiin.

– Visioni elävästä keskustasta ulottuu Puutorilta Vähätorille. Se olisi hyvin monenlaisten liikkujien ja liikkeiden keskusta. Mikään tutkimus ei viittaa siihen, että tällainen keskusta näivettyisi.

  • Pyöräilijät ja autoilijat joutuvat ajoittain kohdakkain myös pyöräteillä. Pysäköintipaikoilta peruuttavat autot eivät aina havaitse riittävän ajoissa pyörätietä pitkin viilettäviä kaksipyöräisiä.
  • Pyöräilyn suosio kasvaa, vaikka Turun ydinkeskustassa pyöräilyolot ovat hiukan ongelmalliset.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Mallia muualta Euroopasta
Turussa pyöräilijä on neljännen luokan kansalainen. Ensin tulee autoilija, sitten tulee toinen autoilija, seuraavaksi jalankulkija. Pyöräilijät tulevat arvojärjestyksessä kaukana näiden perässä.

Turussa poliisin huomauttelee pyöräilijöitä, mutta jalankulkijat saavat hölmöillä, miten ja missä vaan yhteisillä väylillä.

Miksi Turussa ei voida erottaa jalankulkijat ja pyöräilijät kaistamerkeillä toinen toisistaan? Nyt jalankulkijat kävelevät leveänä rintamana täyttäen yhteisen väylän laidasta laitaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Liikenneympyrät
Turkuun on rakennettu liikenneympyröitä tässä muutaman vuoden aikana paljon. Nyt on Suikkilantiellä muutama väliaikainen ympyrä. Mutta kun niissä ei osata ajaa. Ympyrään tullessa ei tarvitse vilkkua vaan poistuttaessa pitää vilkuttaa oikealle, kun haluat poistua ympyrästä. Tämä vilkutus unohtuu erittäin usein. Mutta näin tänään, kun eräs vanhempi mies vilkutti koko ajan vasemmalle, kun tuli ympyrään ja poistuikin siitä. Vilkku edelleen vasemmalle. Tuli tunne, että hän haluaa ympyrän keskelle. Milloin lie saanut kortin. Itse olen ajanut kortin, kun ympyröitä ei ollut. Mutta nämä ympyrät ovat sellaisia, että kiertokulku on kaikilla sana ja vilkutusohje ympyrästä poistuttaessa. Ei ole kuten 70-luvulla jolloin mentiin kummin päin vain. Piti lukea liikennemerkki ympyrän kiertosuunnasta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyörä vastaan auto
Tutkitaanpas Turun kaupunginvaltuuston kantaa pyöräilyyn ennen syksyn vaaleja. Kumpi on saanut enemmän huomiota, toriparkki vai pyörätiet? Kiitokset Antti Impivaaralle, että jaksaa pitää aihetta yllä. Tulisin riemulla polkien keskustaan useamminkin ostoksille, jos ei tarvitsisi taluttaa pyörää joka kadun nurkassa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ehm...
Pakko tarttua.. Göteborg on kyllä lähempänä Helsingin kokoluokkaa kuin Turun.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jalankulkijat täyttävät väylän
Nimim. "Mallia muualta Euroopasta" on oikeassa; yhteisillä väylillä on vaikeaa ja vaarallista pyöräillä, kun jalankulkijat kävelevät leveästi rinnakkain tai missä sattuu ja takaa tuleva pyöräilijä joutuu koukkailemaan ja väistelemään jatkuvasti. Selkeästi, vaikkapa keltaisella maalatut kaistat olisivat välttämättömiä!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.