Auto ja liikenne

Lexuksen fanfaari autolle

Liikenne | Turun Sanomat 18.6.2012 03:30 |

Kun luotettavuustutkimuksen luksusautosarjan moninkertainen voittajamerkki Lexus lähtee kehittämään superautoa, astuu se vieraalle maaperälle. Lopputulos nähtiin ensimmäistä kertaa Suomessa, kun vuosikymmenen ajan kehitelty Lexuksen kaksipaikkainen urheiluauto LFA esiintyi Alastaron moottoriradalla.

Eniten Lexus on ihastunut LFA:n moottorin ääneen, joka onkin omaa luokkaansa.

Vuonna 2010 urheiluauton mainoksessa moottorin ääntä käytettiin rikkomaan samppanjalasi resonaation avulla. Korkeilla kierroksilla LFA kuulostaa formulan ja moottoripyörän kaltaiselta korkean repivältä ja sinfoniselta murinalta.

Ääni on voimakas ja harmoninen. Alustassa on jopa erikseen ilmanohjaimet, jotta titaanista valmistettu pakoputkisto saisi enemmän jäähdytysilmaa.

Auton sydämenä toimiva moottori on tehty yhteistyössä Yamahan kanssa. LFA:n 4,8 litran V10-moottori on kevyempi kuin Lexuksen oma 3,5-litran V6 ja vie vähemmän tilaa kuin normaali V8-moottori.

560-hevosvoimaisessa moottorissa on hyödynnetty magnesiumin ja titaanin kaltaisia materiaaleja, jotka ovat keveitä mutta kestäviä. Sylinterit on asetettu juuri 72 asteen kulmaan, jotta venttiilien palotapahtumat saataisiin täydelliseen tasapainoon ja painopiste mahdollisimman alas.

Kevyt moottori pystyy kiertämään tyhjäkäynniltä punarajaan asti eli 9000 kierrokseen minuutissa 0,6 sekunnissa. Siihen pelkkä analoginen neula olisi liian hidas ja epätarkka, joten tilalle on suunniteltu täysin digitaalinen kierroslukumittari.

Auton perä on kovemmassa ajossa pirteä, ja ohjausliikkeissä saa olla nopea. Järkyttävän kiihtyvyyden takia mutkat melkein hyppäävät eteen.

Onneksi superautossa on hiilikeraamiset jarrut, jotka LFA:ssa ovat vakiovarusteena. Ne ovat varuste, jonka soisi olevan vakiona myös kaikissa muissakin ajoneuvoissa. Toivottavasti Lexus kotiuttaa tästä autosta saadut teknisen kehityksen hedelmät pian myös muihin malleihin.

Uutta Lexusta valmistetaan ainoastaan 500 kappaletta, joiden ostajat arvottiin ennen joulukuussa 2010 alkanutta tuotantoa. Käsityönä 20 auton kuukausivauhtia valmistuvan menopelin hinta Suomessa olisi arviolta puolen miljoonan euron luokkaa, mutta yhtään LFA:ta ei Härmään ole ostettu.

TATU LERTOLA

TSTV - uusimmat