Auto ja liikenne

Kotimaisen Vanajan lupsakat eläkepäivät

Liikenne | Turun Sanomat 4.6.2012 03:31 |

Yli 95 vuotta toimineen kuljetusliike Suvisen hallista löytyy yksi suomalaisten kuorma-autojen helmistä. Vuonna 1967 valmistuneen Vanaja 505:n hankki kokoelmiinsa yrityksen nyt jo eläkkeellä oleva toimitusjohtaja Risto Suvinen 1990-luvun alussa.

– Ostin sen Puutarha- ja Kasvinhuonerakentajilta Taalintehtaankadulta. Siellä se oli seissyt pihalla lähes käyttämättömänä jo pitkään. Auto oli todella hyväkuntoinen, sillä oli ajettukin vain 350 000 kilometriä. Pientä fiksaamista ja vähän peltitöitä se vaati.

Suvinen toteaa ostaneensa Vanajan nostalgisista syistä.

– Meidän halleilla on vuosikymmenien saatossa pyörinyt varmasti liki 200 Sisua ja Vanajaa. Olemme aina suosineet kotimaisia kuorma-autoja. Tämä nimenomainen yksilö on ainoastaan erikoiskäytössä ja pääsee silloin tällöin liikkeelle muun muassa hääautona, Suvinen kertoo.

Eläkepäiviään viettävä veteraaniauto kuskasi viimeksi viime viikolla Turun Autoilijoiden toiminnanjohtaja Esa Lahtea, joka lähti eläkkeelle.

Kotimaisen Vanajan juuret juontavat sota-aikaan ja Hämeenlinnaan, jonne perustettiin Yhteissisu Oy toimittamaan Sisu-merkkisiä kuorma-autoja sotaan. Kun kuorma-autojen tarve muuttui sotien jälkeen, yhtiön uudeksi nimeksi tuli Vanajan Autotehdas Oy.

Ensimmäinen Vanaja ajettiin tehtaalta ulos vuonna 1948 ja viimeinen 22 vuotta myöhemmin.

Suvisen mukaan veteraanikuormuri kehiteltiin suomalaisiin olosuhteisiin sopivaksi.

– Esimerkiksi takimmaiset pyörät saa nostettua ylös nestesylinterien avulla. Se oli aika uutta tuohon aikaan. Liukkailla keleillä siitä on valtavasti etua, kun pyörät eivät jää sutimaan tyhjää.

Lisävarusteena Vanajaan kuului myös ohjaamosta käsin ohjattu tasauspyörän lukko.

Kaikkiaan Vanaja-merkkisiä autoja valmistettiin 7124 kappaletta, joista Ajoneuvorekisterissä oli kymmenisen vuotta sitten 39 kappaletta. Ulkomaan viennin osuus oli erittäin pieni.

Vanajan Autotehdas alkoi 1950-luvun lopulla suunnata tuotteitaan yhä enemmän maa-ainesten ja puutavaran kuljetuksiin. Tehtaan tuotannon loppuvaiheilla Vanaja oli Suomen eniten rekisteröity puutavara-auto.

LIISA AALTO

TSTV - Uusimmat