Auto ja liikenne

Tuntosarvi lukee liikennevirtaa

Liikenne | Turun Sanomat 4.6.2012 03:31 |

Liikkuva poliisi ja VTT ovat kehittämässä uuden sukupolven liikenteenvalvonta-autoa.

– Se ottaa korkearesoluutioista, kolmiulotteista kuvaa kolmella kameralla. Ei tarvita tutkaa, laseria eikä tiehen upotettuja silmukoita, kuvailee ylikomisario Jarmo Puustinen Liikkuvasta poliisista.

Auto mittaa nopeuden lisäksi turvavälejä ja tarkastaa turvavyöt. Se lukee rekisterikilvet ja raskaan liikenteen ADR-kilvet.

Valvontakohteessa se nostaa kääntyvän kameravartensa pystyyn kuin siron tuntosarven.

Järjestelmää ohjataan kevyellä käyttöliittymällä, jossa on kosketusnäyttö.

Uusi laitteisto on vasta prototyyppi, mutta kokemukset ovat olleet rohkaisevia.

Sitä testattiin toukokuussa Tampereella poliisin valvonnassa erilaisilla nopeusrajoitusalueilla: taajamakadulla, moottoritiellä ja pääväylällä.

Kehitystyössä on kuultu myös loppukäyttäjiä – liikennepoliiseja.

– He ohjeistivat, että näyttöä pitää voida käyttää vaikka talvihanskat kädessä, kertoo tutkija Pasi Pyykönen VTT:stä.

Mallin edeltäjä, koirankuljetusvaunun runkoon rakennettu laitteisto esiteltiin lehdistölle kaksi vuotta sitten.

– Auton perässä vedettävä massiivinen laitteisto ei oikein ollut sitä, mitä me kenttäkäyttöön halusimme, kiteyttää ylikomisario Pasi Kemppainen Liikkuvasta poliisista.

VTT:n tänä keväänä kehittämässä mallissa laitteet kulkevat poliisiauton sisällä, suojassa sateelta, pakkaselta ja ilkivallalta.

Prototyyppi odottaa vielä tuotteistamistaan. TISPOL-presidentti Kemppaisen mukaan innovaatio on kiinnostanut myös eurooppalaisia kollegoja.

Poliisin karsastama perävaunumalli oli EU-rahoitteisen ASSET Road -projektin hedelmä.

– Eri alojen superammattilaisia yhdistänyt projekti eli vuosina 2008–2011, kertoo erikoistutkija Matti Kutila VTT:stä.

Ylikomisario Puustinen arvioi, ettei uudenlaisen valvonta-auton varustaminen tulisi liikenneturvallisuuskeskusten kamera-autoja kalliimmaksi.

Aihio maksaa noin 60 000 euroa ja varustelu töineen vähintään yhtä paljon.

Kutila ja Pyykönen paljastavat, että prototyypin ainoa kallis osa on italialaisen KRIA:n T-EXSPEED V 2.0 -kamera.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalaisen mielestä uutta teknologiaa tarvitaan, jotta poliisimiehet saadaan riittämään. Hän arvioi, että Suomessa tarvittaisiin yhteensä 25–30 automaattisen valvonnan kamera-autoa.

– Poliisilla on niitä käytössä nyt 15. Lisäksi on ne seitsemän, joita ei vielä ole varustettu. Jos hankimme uusia laitteistoja noin 10, niin hyvin pärjätään.

Hän muistuttaa, että nyt kehitteillä olevasta uudesta mallista pitää ensin tulla tuote, jotta poliisi voi sellaisia ostaa.

Ihalainen kaipaa sitä erityisesti moottoripyörien ylinopeuksien valvontaan. Käyttö vaatisi kuitenkin lainsäädännön muutoksia.

– Jos kuljettajaa ei tarvitsisi tunnistaa, se nopeuttaisi ylinopeusjuttujen käsittelyä huomattavasti liikenneturvallisuuskeskuksissa.

Omistajalla tai haltijalla olisi velvollisuus ilmoittaa kuljettaja, jos hän ei ole itse ajanut. Näin toimitaan yleisesti Keski-Euroopassa.

Poliisihallitus on hankkimassa tunnuskilpien lukulaitteita myös partioautoihin. Rahoitusta on saatu Liikennevakuutuskeskukselta ja harmaan talouden torjunnasta.

Ihalainen uskoo, että laitteet mullistavat liikenteenvalvonnan.

– Partio voi autolla ajaessaan lukea vastaantulevien tai vaikka kadun varteen pysäköityjen autojen kilvet.

Tosin myös veronsa laiminlyöneiden, ajo-oikeudettomien ja rattijuopumuksesta tuomittujen seulomiseenkin tarvitaan lainsäädännön muutoksia.

SUSANNE EKROTH

TSTV - uusimmat