Tiistai 31.3.2015Irma, Irmeli
Liikkuva poliisi haluaa olla mukana kehittämässä uutta teknologiaa liikenteen valvontaan, sanoo Kari Rantala.

LP:n Rantala ei halua kasvottomia tikettipoliiseja

Liikkuvan poliisin päällikön Kari Rantalan mielestä uuden tekniikan hyödyntäminen liikenteenvalvonnassa on tärkeä asia.

– En näe tätä vastakkainasetteluna perinteisen ja automaattisen liikenteenvalvonnan välillä. Valtiosektorilla väki vähenee, mutta liikennemääriin ei ole tulossa vähennystä.

Hän uskoo, että uutta teknologiaa hyödyntäviä kamera-autoja on jo muutaman vuoden kuluttua käytössä liikenteenvalvonnassa.

Täysin ongelmattomasta asiasta ei kuitenkaan ole kyse.

– Jos laite tunnistaa esimerkiksi ilman turvavyötä ajaneen kuljettajan, ja hänelle lähetetään myöhemmin postitse seuraamus, pitää vakavasti pohtia, parantaako tämä liikenneturvallisuutta.

Rantala kysyy, olisiko sittenkin parempi, että poliisimies olisi pysäyttämässä.

– Laitteistoa voitaisiin käyttää myös tien varrella pysäytettävien ajoneuvojen seulontaan valvontaiskuissa.

Poliisihallituksen Heikki Ihalainen ei lämpene sille, että valvonta-autoja käytettäisiin perinteisessä valvonnassa seulontavälineenä.

Poliisitarkastajan mielestä ainoa tehokas vaihtoehto on täysin automaattinen valvonta.

– Yksi poliisimies käyttää autoa, ja jutut siirtyvät siitä liikenneturvallisuuskeskuksen käsiteltäviksi.

Liikkuvan poliisin Rantala uskoo, että henkilökohtainen kontakti vaikuttaa enemmän liikenneturvallisuuteen kuin muutaman päivän kuluttua kotiin postitettu maksulomake.

– Ei kukaan toivo, että poliisista tulisi kasvoton. Sellainen, jota kansalainen ei ikinä kohtaa, mutta tikettiä tulee kotiin sieltä ja täältä.

Valvonnalla pitää hänen mielestään aina olla myös ennaltaestävää vaikutusta.

– Kiinteiden valvontajaksojen yksi tavoite on nopeuksien aleneminen. Mitä vähemmän ylinopeuksia, sitä tehokkaampaa valvonta on.

Siksi suuret juttumäärät eivät Rantalan mielestä voi olla merkki valvonnan tehokkuudesta.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.