Auto ja liikenne

Piittaamattomuutta säännöistä ja känniajelua

Mopoilu vaatii kurinpalautusta

Liikenne | Turun Sanomat 28.5.2012 03:31 |

Mopokulttuuri kaipaa pikaista kurssinmuutosta, jotta onnettomuusmäärät ja rattijuoppoudet saataisiin vähenemään.

– Lisääntyvät onnettomuudet, löperö mopoilukuri ja yleistyvä humalassa ajaminen vaativat pikaisia toimenpiteitä. Keskiössä on nuori itse, mutta avuksi tarvitaan niin vanhempia, viranomaisia, kouluja kuin liikennealan osaajiakin, ylikonstaapeli Simo Savioja ja ylikonstaapeli Matti Pippola Varsinais-Suomen poliisista korostavat.

Reilu kolmannes 15–16-
vuotiaiden ikäluokasta ajaa mopolla. Kausiluonteisuus huomioiden mopo tai mopoauto joutuu onnettomuuteen Varsinais-Suomessa lähes päivittäin. Keskimäärin kaksipyöräisten onnettomuuksia tapahtuu maakunnassa vuosittain parisensataa. Todellinen määrä lienee suurempi, sillä kaikki haverit eivät tule poliisin tietoon.

Rajuimmin ovat kasvaneet mopoautojen kolarit. Viime vuonna kevyt nelipyörä eli mopoauto oli osallisena 41 onnettomuudessa. Tänä vuonna mopoautoilla on kolaroitu jo 22 kertaa.

– Uusi hälyttävä ongelma on humalassa ajaminen, mihin syyllistyvät niin tytöt kuin pojatkin yhtälailla mopolla kuin mopoautollakin. Tänä keväänä alaikäisiä rattijuoppoja on jäänyt kiinni kolmisenkymmentä, joista yli puolet syyllistyi törkeään rattijuopumukseen, Savioja korostaa.

Turun selviämisasemalla havahduttiin viime vuonna nuorten alkoholinkäytön ohella tyttöjen lisääntyvään mopojuoppouteen, ja ryhdyttiin kehittämään korjauskeinoja.

Yhteistyössä poliisin, RS-Ajovalistuksen, SPR:n ja koulujen kanssa Varsinais-Suomessa on viime syksystä alkaen pidetty kymmenellä yläkoululla mopotietoiskuja.

– Olemme olleet liikkeellä ohjaavassa ja tiedottavassa hengessä emmekä sakottamassa, Pippola korostaa.

Mopojen tarkistamisen ohella on kerrattu sääntöjä, korostettu ajotapojen merkitystä sekä muistutettu virittämisen vaaroista.

Myös rattijuopumus ja sen seuraamukset ovat olleet korostetusti esillä. Pippolan mukaan harva tietää, mitä kaikkea seuraa, mikäli rattijuoppona ajaa kolarin.

– Nuorelle syy-seuraus-suhteen tajuaminen on vaikeaa. Kerran humaltuneena ajamaan lähteminen saattaa varjostaa koko loppuelämää. Terveyden menettämisen ohella maksettavat vahingonkorvaukset voivat olla karmeat, Pippola muistuttaa.

Jokainen kolari ja nuoren loukkaantuminen tai kuolema tulevat erittäin kalliiksi yhteiskunnalle. Ajo-opetukseen ja liikennekasvatukseen pitäisikin Saviojan ja Pippolan mielestä kiinnittää koulussa huomiota paljon nykyistä enemmän.

– Ei olisi huono ratkaisu, että esimerkiksi mopokorttikoulutus kuuluisi yläkoulun opetussuunnitelmaan.

Mopokorttia varten on pitänyt saada oppia autokoulussa tai opetusluvalla viime kesäkuusta alkaen. Osa autokouluista on ottanut nuorten asian tosissaan ja toimii vastuullisesti, mutta eivät valitettavasti kaikki.

– Nuorten ja heidän vanhempiensa pitää vaatia mopokoulutukselta laatua ja vastinetta rahalle, Pippola sanoo.

Ensi tammikuussa tulevan uudistuksen myötä mopoauton ja kaksipyöräisen mopon ajokoulutus ja ajotutkinto eriytyvät.

Osalla moponuorista, etenkin tytöistä, on mopon käsittelytaidoissa puutteita. Nuoret eivät myöskään osaa aikuisten tavoin arvioida esimerkiksi lähestyvän ajoneuvon nopeutta.

Ylivoimaisesti suurin ongelma on se, että ajotavat ja asenne ovat välinpitämättömiä.

Etenkin ryhmässä ajavilla pojilla päähuomio keskittyy ryhmän toimintaan eikä muun liikenteen seuraamiseen. Näyttämisenhalu puolestaan saa tekemään typeryyksiä.

– Tytöillä on hankaluuksia jo skootterimopojensa hallinnassa. Silti jotkut näpyttelevät ajaessaan tekstiviestejä tai jopa meikkaavat, Matti Pippola kertoo.

– Sääntöjen noudattamisen ohella pitää tilanteita hahmottaa ennakkoon. Katse siis kauas eikä eturenkaaseen, moottoripyöräilevä Pippola sanoo.

MARJA HEIKKILÄ

TSTV - Uusimmat