Tiistai 28.4.2015Ilpo, Ilppo, Tuure
Hyväksytyn ajokokeen jälkeen on helppo hymyillä. Eevi Ruuttin ajoa arvioivat tutkinnonvastaanottaja Petteri Savolainen ja Trafin tarkastaja Juha Kulmala.

Ajo-opetus uudistuu useissa korttiluokissa

Uusi ajokorttilaki muuttaa ajo-opetusta, ajokorttien luokitusta, voimassaoloaikoja ja ikärajojen porrastuksia. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja päästä yhtenäiseen ajokorttikäytäntöön EU:n alueella. Ensi tammikuussa voimaan tuleva ajokorttiuudistus lisää tuntimääriä ja muuttaa B- henkilöautokortin opetussisällön kolmivaiheiseksi. Kuljettajaopetukseen kuuluu jatkossa perusvaiheen lisäksi harjoitteluvaihe sekä syventävä vaihe.

Moottoripyöräkortti on niin ikään kolmivaiheinen ja korttiluokan korotus edellyttää nykyisestä poiketen aina teoria- ja ajo-opetusta. Suoraan ison pyörän kortin voi saada vasta 24-vuotiaana.

– Opetusmäärän kasvu ei ole pääpointti, vaan laadun lisääminen tavoitteena kouluttaa aiempaakin turvallisempia ja vastuullisempia kuljettajia, tarkastaja Juha Kulmala Trafista tähdentää.

Itseopiskelua ja palautetta

– B-kortin osalta muutos on iso sekä opetustavallisesti että sisällöllisesti, Juha Kulmala arvioi.

Perinteisen luento-opetuksen sijaan tulee aiempaa enemmän aktivoivia opetusmenetelmiä, itsenäistä opiskelua ja kotitehtäviä.

Perusvaiheessa teoria-opetusta on vähintään 19 tuntia ja ajo-opetusta vähintään 18 tuntia. Hyväksytyn ajotutkinnon jälkeen alkaa harjoitteluvaihe, johon sisältyy teoriaopetusta tunti ja ajo-opetusta kaksi tuntia.

Kulmalan mielestä hyvä tapa olisi se, että opettaja sopisi oppilaansa kanssa seuraavan tapaamisen vaikka kuukauden päähän ajokokeesta.

– Tarkoituksena on, että uusi kuljettaja saa pian kortin saamisen jälkeen palautteen ajotaitonsa kehittymisestä.

Harjoitteluvaiheen toisella ajotunnilla autossa on myös muita oppilaita, jotta nähdään, miten sosiaalinen ympäristö vaikuttaa ajamiseen.

Nykyistä enemmän pyritään vaikuttamaan asenteisiin, kehittämään oman toiminnan arviointia ja saamaan vertailukohtaa muihin kuljettajiin. Myös ennakoivan ajotavan merkitystä korostetaan.

– Aikaisintaan kolmen kuukauden ja viimeistään 24 kuukauden sisälle sijoittuvassa syventävässä vaiheessa on sekä teoriaopetusta että ajo-opetusta kumpaakin neljä tuntia. Lisäksi kehitetään valmiuksia ajaa vaikeissa olosuhteissa, Kulmala painottaa.

Palautekeskusteluissa korostetaan ajotavan merkitystä turvallisuuden, muiden huomioon ottamisen ja ekologisuuden kannalta.

Ajokorttiuudistus tuo melkoisia haasteita myös autokouluille.

– Meidän näkökulmastamme myös liikenneopettajien pitäisi kouluttautua ja perehtyä uuteen opetussuunnitelmaan kunnolla. Niin ikään kuljettajatutkintojen vastaanottajien koulutukseen panostetaan, tutkinnonvastaanottajien työtä valvova Kulmala sanoo.

Vastaus kasvaviin vaatimuksiin

Liikenneopettaja Kari Karttunen autokoulu Ajaxxista pitää uutta lakia tervetulleena.

–  Tätä on odotettu neljännesvuosisata. Liikenteen vaatimukset ovat kasvaneet hirveästi, mutta minimioppimäärät ovat jopa vähentyneet.

– Viime kesän mopokorttiuudistus oli hyvä avaus, ja onneksi jatkossa mopojen ja mopoautojen kuljettajakoulutus eriytetään. Kaksi- ja nelipyöräisen ajoneuvojen käsittelyssä ei juuri ole mitään samaa. Mopoautoja, jota alunperin ei olisi pitänyt sallia meillä, pidetään helppoina ja vaarattomina. Tosiasiassa se on varsin vaativa ajoneuvo, Karttunen sanoo.

Kuljettajatutkintojen vastaanottaja Petteri Savolaisen mielestä ajokorttiuudistus päivittää ajokoulutusta nykyliikenteen vaatimalle tasolle.

– Uudet kuljettajat tarvitsevat lisää eväitä ja on hyvä, että kolmivaiheisen opetussuunnitelman myötä tulee mahdollisuus antaa ja saada palautetta. Osa kokee ehkä tämän uuden ”pakon” rahastuksena. Oppilaasta itsestään on kuitenkin pitkälti kiinni, mitä hän saa jatkokoulutuksesta irti. Tällä ainakin taataan mahdollisuus kysyä ammattilaiselta, Savolainen lisää.

  • Henkilöautokortin ajokoulutus muuttuu ensi vuonna voimaan tulevan ajokorttiuudistuksen myötä kolmivaiheiseksi. – Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, muistuttaa tarkastaja Juha Kulmala juuri kortin saaneen Eevi Ruuttin kyydissä.
  • Ensi vuonna voimaan tuleva ajokorttilaki muuttaa nykyisten ajokorttien voimassaoloaikoja. – Kuorma- ja linja-autokortit pitää jatkossa uusia viiden vuoden välein, tarkastaja Juha Kulmala Trafista kertoo. Ajotunnilta palaamassa Antti Leino.
  • – Ajokorttiuudistuksen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja päivittää ajokoulutusta nykyliikenteen vaatimalle tasolle, tarkastaja Juha Kulmala Trafista kertoo.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Rahastusta..
Pelkkää rahastusta!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tunnissa
Jenkkilässä ajokortin saa tunnissa ja maksaa alle 20 usd eli 15€. Suomessa tarvii kohta luvat ulkoiluunkin ja kovalla verolla tietenkin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
rahstusta nykyinenkin järjestelmä
Omasta kokemuksesta ja varmaan monien muidenkin puolesta voin sanoa että puhdasta rahastusta on tämä nykyinenkin kaksiosainen järjestelmä. Sillä ei ole yhtään mitään tekemistä turvallisuuden kanssa.
Ja nyt suunnitellaan hintoja nostavia lisäkoulutustunteja, mutta samalla tuosta artikkelista sai käsityksen että itseopiskelu lisääntyy, eli +-0 tilanteeseen jäädään tietotaidon kanssa, mutta kustannukset kasvavat. Nostaisivat nyt rehdisti niitä hintoja eivätkä yrittäisi verhota niitä tälläisiin surkeisiin viritelmiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Todellakin rahastusta
Taitaa tulla jo halvemmaksi ostaa lentoliput ja viisumit ulkomaahan ja hommata kortti sieltä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajelenkortitta!
Tajuaahan tuon romukopan tyhminkin aivo jotta rahastusta!.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jos..
..on niin köyhä ettei oo varaa maksaa ajo-opetuksesta, ni ei oo varaa pitää autoakaan.¨Ja se muuten näkyy tielläkin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nykyäänkin
tuo kahden vaiheen autokoulu on turha, ja vielä käsittämättömämpää on lisätä vielä kolmosvaihe tähän touhuun, mutta mitä vaan järjettömyyksiä pystyy lyömään läpi "turvallisuuden" nimissä (valtiontulojen).
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
suomalainen k...tus
kyllä on harvinaisen suuri k.setus - kortti maksaa nykyäänkin sikana - saati kun vielä sen saantia vaikeutetaan ja uusitutetaan määrävälein. Ja varsinainen pointtihan on se, että ajamaan ei siltikään opita siellä autokoulussa vaan ajamalla ja ajan kanssa.

onko missään muussa maassa ajokortin saaminen näin vaikeaa ja kallista?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 14–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.