Auto ja liikenne

Taskuparkki onnistuu automatiikalla

Liikenne | Turun Sanomat 23.1.2012 02:31 |

Nostan kädet ratista ja annan automaattivaihteen vetää autoa taaksepäin. Ohjauspyörä pyörähtää vauhdilla sivulle, ja pysäköintiavustimen ohjaamana auto leikkaa taskuparkkipaikkaan siististi ja vaivatta. Jään kaipaamaan vain lakonisesti kommentoivaa tekoälyä ja keulassa edestakaisin kulkevaa punaista valoa.

Pysäköintitutkat ja -avustimet ovat olleet autojen lisävarusteina jo useamman vuoden ajan. Lisäksi markkinoilla on suuri määrä jälkiasennettavia tutkia ja peruutuskameroita. Ensimmäisenä rattia kääntävän avustimen autoihinsa toi Volkswagen.

Kuljettajan tehtäväksi jää hallita vain auton nopeutta.

– Ensin pannaan avustin päälle ja ajetaan halutun parkkipaikan ohi, jolloin avustin lukee paikan koon. Kojelaudassa oleva näyttö neuvoo kääntämään peruutusvaihteen päälle ja irrottamaan otteen ratista. Taaksepäin mennään niin kauan, että avustimen äänimerkki on yhtenäinen, kertoo Turun Volkswagen Centerin Jukka Rantala.

Jos autossa ei ole tehtaalla asennettua tutkaa, sen voi myöhemmin hankkia erikseen. Markkinoilla on myös auton taakse kiinnitettäviä kameroita, jotka lähettävät kuvasignaalin kojelautaan kiinnitettävään kuvaruutuun.

– Näitä ovat suosineet erityisesti matkailuautojen ja pakettiautojen omistajat. Isossa autossa peileistä ei välttämättä näe tarpeeksi hyvin taakse. Myös etäisyyden arviointi on vaikeaa. Tällöin kamerasta on suuri apu, kertoo Raision Bilteman myymäläpäällikkö Stefan Holmberg.

Kokemusta kaivataan

Vaikka avustimet ja tutkat tuovat varmuutta pysäköintiin, laitteita täytyy osata käyttää oikein. Vaatii hieman tottumista, ennen kuin tutkan merkkiääneen osaa luottaa, ja huomion voi kiinnittää taas muualle kuin tekniikan toimimiseen.

Jälkiasennettavatkaan tutkat eivät käytössä juuri eroa tehdasasenteisista. Laitteiden asentaminen vaatii kuitenkin taitoa tai ammattilaisen apua.
– Puskuriin porataan antureita varten reiät ja sähköt on vedettävä rakenteiden sisään, muistuttaa Holmberg.
– Myös kojelautaan on asennettava kytkin, jolla tutkan saa pois päältä. Näin erityisesti jos aikoo vetää autolla peräkärryä. Kärry pistää laitteen piipittämään aina peruuttaessa. Jotkin tutkat saattavat varoittaa jo pelkästä vetokoukusta.

Uusia ominaisuuksia

Volkswagen on kulkenut eturivissä pysäköintiavustimien kehityksessä. Rantalan mukaan uusin Park Assist 2.0 ajaa auton myös 90 asteen parkkipaikkaan perä edellä, eikä tarvitse taskuparkissa kuin 80 senttiä auton mittaa pidemmän tilan.

– Laite tunnistaa myös lumikinokset. Sen sijaan korkealla olevat esteet, kuten yksinäisen rekan perävaunu, jäävät tutkalta näkemättä.

Pysäköintitutkien ja -avustimien antamaan informaatioon tai automatiikkaan ei voi luottaa sokeasti. Vastuu kulkuneuvon kuljettamisesta, ympäristön tarkkailusta ja autonsa etäisyyksien tuntemisesta on edelleenkin kuljettajalla. Taskuparkkiinkin pitää osata yhä ajaa ilman Ritari Ässän autoa.

TAPANI MYLLY

TSTV - Uusimmat