Maanantai 27.3.2017Sauli, Saul

Tiesuola torjuu vakavia turmia

Kirotulle ja kiitetylle tiesuolalle etsitään haitattomia vaihtoehtoja. Suolauksesta ei Suomessa päästä kokonaan eroon, koska ilmastonmuutos lisää talven nollakelejä.

Hanki lukuoikeus koko ts.fi verkkosisältöön

Saat lisäsisältöä, kuten uutisia, näkökulmia, lukemistoja, kuvia ja videoita, joita ei muissa kanavissa ole. Lisäsisältö on merkitty ts+ ikoni -ikonilla.

Tuleeko sinulle jo Turun Sanomat paperilehtenä?

Kyllä, täydennän tilaustani
Ei, hankin lukuoikeuden
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Suolainen juttu
Ikävää, että tiesuolan käyttöön ei suhtauduta mediassa kriittisemmin. Tällaisen tavallisen ihmisen on hyvin vaikea nähdä suolanlevittämisen hyviä puolia, huonot sen sijaan sitäkin helpommin, selvemmin ja konkreettisemmin. Me tavalliset ihmiset kun yritämme pitää automme mahdollisimman hyvässä kunnossa, ja tielle levitetty suola on sille yrittämiselle Suomessa ylivoimaisesti pahin yksittäinen este. Jos ajaisi vain uudehkoilla autoilla, ja vaihtaisi lisäksi aina tuoreempaan parin kolmen vuoden välein, ei tuolla olisi niin suurta väliä, paitsi tietysti kestävän kuluttamisen suhteen. Mutta me, jotka yritämme pitää hyväkuntoisina käyttöautoina ennen vuotta 1995 valmistettuja elektroniikkavapaita peltilehmiä, olemme pulassa. Kuluneita tekniikan osia voi helposti itsekin vaihtaa uuteen, mutta kaikkialle tunkeutuva suola syövyttää peltirakenteita niin, että jossain vaiheessa alkaa olla lähes mahdottomuus laillisesti hitsailla autoa käyttökuntoiseksi. Ilman tiesuolaa tuollainen auto kestäisi normaalilla huolenpidolla hyvinkin yhden ihmisen autoiluiän, todennäköisesti pidempäänkin. Toivonkin, että tuolta jostain löytyy proaktiivisia henkilöitä, jotka tekevät oikeuden kautta ennakkotapauksen suolan levittämisestä päättävien henkilöiden saattamiseksi korvausvastuuseen autojen ennenaikaisen tuhoutumisen takia. Eikä jonkinlainen kansalaistottelemattomuuskaan olisi ollenkaan huono juttu, esim. kulkemalla suola-auton perässä painepesukaiteella varustetulla vesisäiliöautolla pesemässä suolasta heti tuoreeltaan suurin osa pois. Tai tekemällä muulla tavalla suolauslaitteiden käyttö urakoitsijoille niin kalliiksi, että toiminta ei olisi millään muotoa kannattavaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
suolaa, suolaa tiellä
Suolan käyttö on väärin, koska kaikkihan me käytämme talvirenkaita, jotka on tehty nimenomaan lumella ja jäällä ajoa varten. On vain joukossamme huonosti liikenteeseen suhtautuvia mm. liika nopeus, hätiköidyt liikkeet jne. Ehkäpä isoissa tienristeyksissä ja jyrkissä mäissä (rekat, linjurit) voidaan tarvita hiekoitusta toisinaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suolaus lisää onnettomuuksia
Suolaus on suuri turvallisuusriski liikenteessä. Teiden suolaus poistaa lumen tieltä ja heikentää näkyvyyttä. Suolaus tuhrii tuulilasin ja estää kuljettajaa näkemästä jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja hirviä. Suomessa on talvirengaspakko ja teiden suolaus on vain hyvää bisnestä urakoitsijoille ja ruostevaurioiden korjaajille. Suolaus tulee kalliiksi yhteiskunnalle ja autoilijoille.



Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
suola pois
en tuttavapiirissäni tunne ketään joka haluaisi suolaa teille. kun on pikku pakkanen ja tie jäässä, rengas pitää erinomaisesti ja näkyvyys säilyy. suolatulta tieltä pitää jossain vaiheessa ajaa pois jolloin tie ei kuitenkaan ole suolattu ja suolainen märkä rengas ei sitten enää pidä mitään joka lisää onnettomuusriskiä. on PAKKO olla niin että suola on jonkun lobbarin bisnes jonka osakas tms istuu päättävissä tehtävissä ja suolaus saa jatkua. MOT tutkimaan asiaa ja heti. muuten ei voi olla kenenkään etu. turvallisuuden kanssa ei mitään tekemistä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suola pois!
Ja kun on tarpeeksi paljon pakkasta niin se suolalitkukin jäätyy aiheuttaen sen , että tie on liukas kuin mikä vaikka muutoin kovalla pakkasella tienpinta ois kuiva.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suolaiset verot
Aikanaan suomen teillä ajettiin ilman suolaa ja kesäkumeilla talvis aikaan. Hyvin pärjättiin. Silloin teitä ihan oikeasti aurattiin, nykyään vähemmän. Minusta autolla liikkuvan on osattava ajaa turvallisesti myös lumella ja jäällä. Ei tien päälle tarvita 'ajelehtijoita' ynnä muita sählääjiä. Siellä on tiedettävä vastuunsa. Suolan pelastaneita en tunne yhtään. Se on kuvitteellinen lausuma jolla yritetään perustella jotain, mutta mitä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vesistö
Niin ja mitä se suola tekee ympäristölle ja pohjavesille?
Tästä ei näytä ketään olevan huolissaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.