Auto ja liikenne

Käsittelykoe moottoripyörällä vaatii taitoa ja tasapainoa

Liikenne | Turun Sanomat 8.5.2006 04:05 |
MARJA HEIKKILÄ

Aurinko porottaa niskaan ja saa hien kuplimaan kypärän sisällä. Vielä viimeiset pujottelu- ja jarrutusharjoitukset, sitten on käsittelykokeen vuoro.

Moottoripyörän uudistuneeseen käsittelykokeeseen kuuluu kaksi jarrutuskoetta, porttien läpiajo, hidasajo, pujottelu ja väistö. Lisäksi oppilaan on kyettävä taluttamaan moottoripyörää ainakin u-käännöksen verran. Kaarinan autokoulun harjoittelukentällä taitojaan hiovien tulevien motoristien mielestä käsittelykoe on kuljettajatutkinnon haastavin osio, ja myös hermostuttavin.

- Liikenne on jo tuttua, kun on monta vuotta ajanut autoa, Matti Asikainen sanoo.

Moottoripyöräkorttiin tähtäävä kuljettajatutkinto on kolmiosainen. Se muodostuu teoriakokeesta, pyörän käsittelykokeesta suljetulla alueella ja ajokokeesta liikenteen vilinässä.

Liikenteessä ajaminen on tuttua, mutta pujottelusta selviäminen kevarilla vaatiikin enemmän harjoittelua kuin luulisi, Miikka Haaman sanoo.

Käsittelyharjoitukset ovat hänen mielestään välttämättömiä, kenttäajoa voisi olla kurssilla enemmänkin, hän pohtii.

- Olen tyytyväinen moottoripyöräkurssin sisältöön, siellä opetetaan niitä asioita, jotka tulevat liikenteessä esiin. Vielä nykyistä enemmän toivoisin ajoa kentällä ja radalla, Kaarle Kajanen lisää.

Ajotuntimäärän kasvattaminen nostaa myös ajokurssien hintaa. A-kortti on kallis, mutta mielestäni olen saanut rahalle vastinetta, Kajanen lisää.

- Käsittelykoe tuntuu siltä kuin pitääkin. Etenkin isolla pyörällä siinä on tarpeeksi haastetta. Jos osaa, läpäisee testin, Matti Asikainen sanoo.

Kaarle Kajasella ja Matti Asikaisella on henkilöautokortti entuudestaan. Ajoharjoittelu moottoripyörällä on muuttanut suhtautumista moottoripyöräilijöihin.

- Autoillessakin tulee katsottua aiempaa tarkemmin kaksipyöräisiä ja tunnistaa aiempaa paremmin vaaratekijöitä, Asikainen sanoo.

Moottoripyöräkortin kuljettajatutkintoon kuuluva käsittelykokeen uudistus vaikuttaa käytännössä varsin onnistuneelta. Nyt mitataan oikeita asioita eli juuri niitä taitoja, mitä liikenteessäkin tarvitaan, kuljettajatutkintojen maakuntavastaava Sakari Savola Ajovarma Oy:stä sanoo.

Ainakaan vielä aiempaa vaativampi käsittelykoe ei ole lisännyt reputusten määrää. Noin 15 prosenttia reputtaa ensimmäisellä kerralla. Henkilöautokorttilaisista 30 prosenttia ei pääse inssistä läpi ensiyrittämällä.

Maaliskuun alusta lukien moottoripyöräkortin vähimmäistuntimäärät lisääntyivät kuudella ajokerralla.

- Vaikka sen myötä kortin hinta kallistui, tuottaa se valmiimpia kuljettajia liikenteeseen. Nyt ajokoulutuksessa on mahdollista aiempaa enemmän harjoitella myös maantieajoa, Savola lisää.

- Nyt ollaan oikealla tiellä, ja kehitetään oikeita valmiuksia, mutta edelleen kehitettävää on. Nyt jarrutuskoe tehdään neljästäkympistä, mutta se voisi olla 50-60 kilometrin tuntinopeudesta, moottoripyöräkouluttaja Hemmo Sankari sanoo.