Perjantai 19.1.2018Henna, Henni, Henriikka, Heikki, Henrik, Henrikki, Henri

Tuulilasi pitää auton kuosissa

TS/Ulla Kudjoi<br />Tältä näyttää erikoistyökalu, jolla saadaan nykyaikaisista autoista tuulilasi pois.
TS/Ulla Kudjoi
Tältä näyttää erikoistyökalu, jolla saadaan nykyaikaisista autoista tuulilasi pois.

PETRI RINNE

Ensimmäinen sarjavalmisteinen tuulilasi tehtiin Englannissa jo vuonna 1928. Herra Hillman oivalsi, että kun kaksi lasilevyä liimataan yhteen ja väliin asennetaan PVB- tai PET-kalvo, saadaan lasista turvallinen. Lasin rikkoutuessa luja välikerros estää lasin irtoamisen ja suojaa matkustajia ulkoapäin lentäviltä esineiltä.

Nykyisin uusien autojen tuulilasit ovat komposiittilaseja, joiden rakenne muodostuu kahdesta ohutlasilevystä, kahdesta PCB-välikerroksesta ja PC-kalvosta. Komposiittilasin etuina ovat keveys, erittäin hyvä kolarikestävyys, hyvä lämmön eristyskyky ja PC-kalvon antama UV-suoja. Miinuksena voidaan sanoa valmistuskustannukset, jotka ovat korkeammat kuin tavallisella laminoidulla turvalasilla.

Tuulilasien merkitys autoissa on muuttunut radikaalisti vuosien saatossa.

- Rakenteellisesta jäykkyydestä tuulilasi kantaa jopa 40 prosenttia, joten jokainen voi kuvitella miten tärkeää on, että lasi on kunnossa ja nimenomaan vaihdon yhteydessä työ tehdään huolella, muistuttaa tekninen johtaja Harri Jänkävaara Henkel Norden Oy:stä.

Henkelin tekemissä testeissä on käynyt ilmi, että huonosti tai väärillä liimoilla asennettu tuulilasi heikentää korirakennetta niin, että Euro NCAP -testissä viiden tähden auto ei enää ole niin turvallinen kuin pitäisi.

- Myös turvatyynyjen laukeaminen kolaritilanteessa vaatii laseilta kestävyyttä, sillä lasien on kestettävä sisältä päin tuleva paineaalto. Liian nopeasti tuulilasin vaihdon jälkeen käyttöön otettu auto ei ole turvallinen, Jänkävaara sanoo.

Varsinkin talvi on meillä ongelmallinen. Yleensä liimat vaativat kovettuakseen lämpöä ja kosteutta ja talvella voi liiman kovettuminen kestää pahimmillaan jopa pari viikkoa.

Euro NCAP onkin antanut suosituksen, että ainoastaan kaksikomponenttinen liima voi taata nopean ajoneuvon luovutusajan. Testien mukaan tunnin kuluttua asennuksen jälkeen tehdyssä törmäyskokeessa ei ollut havaittavia eroja tehdasasennukseen verrattuna.

- Kaksikomponenttiliimat eivät vielä ole yleistyneet, mutta esim. VW, Audi, Skoda, Daimler Chrysler, Opel ja Ford suosittelevat tuulilasin vaihdon yhteydessä 2K-liimojen käyttöä, listaa Jänkävaara.

On ilmeistä, että muut autonvalmistajat seuraavat perässä. Autoilijan kannattaakin pitää kiinni turvallisuudestaan ja vaatia tuulilasin vaihdon yhteydessä käytettäväksi 2K-liimaa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.