Kolumnit

Sound of silence

Kolumnit | Turun Sanomat 22.4.2013 02:29 |

Kolumni 21.4. Lotuksen radioliikenne Bahrainin Grand Prix -kisassa oli kovin kaksijakoinen. Autosta numero 8 puheenpulinaa tuli yhtenään, kun autossa numero 7 olisi radiosta voitu yhtä hyvin soittaa hiljaisuuden äänenä vaikka tunnelmaan sopivaa Sound of silencea.

Romain Grosjean oli äärimmäisen hermostunut ohjaamossa. Lopputulos palkitsi miehen huiman taistelun – ja toivottavasti palauttaa jonkin verran malttiakin mieleen.

Kimi Räikkösen esitys korvasi taas kerran kaikki sanomiset. Kun autoon asennettiin uudet renkaat, Kimi kuittasi radalle ehdittyään, että vähän luistaa – ja täräytti saman tien kisan siihen mennessä nopeimman kierroksen.

Viikonloppu oli Räikköselle kokonaisuutena yhtä vaikea kuin se edellinen Kiinassakin. Nyt autoa ei romutettu, mutta aika-ajovauhti hukkui ja kisapäivänä kuljettajaan iski kiusallinen allergiareaktio, joka ei onneksi häirinnyt sitten varsinaista kisasuoritusta.

Kiinassa Räikkönen törmäsi Sergio Perezin McLareniin. Sen verran se sieppasi suomalaista, että perjantaina Bahrainissa kuskikokouksessa Räikkönen puhui ensi kertaa F1-uransa aikana.

Räikkönen esitti kilpajohtaja Charlie Whitingille kysymyksen, eikö kolarista tullut rangaistusta. Kuulemani mukaan kolme kuljettajaa oli sitä mieltä, että Pereziä olisi pitänyt rangaista, mutta muut olivat hiljaa. Whiting kuittasi tapauksen, että tuomaristo Kiinassa teki oikein, kun ei langettanut tilanteesta rangaistuksia.

Se siitä – ja hiljaisuus jatkuu varmasti seuraavissa kisoissakin. Räikkönen voi keskittyä taas siihen, minkä taitaa parhaiten – ajamaan mestaruudesta tasaisella tappavuudellaan, joka nyt on tuonut 21 pistekisaa peräkkäin ja seitsemästä viimeisestä neljä palkintosijaa.

Turun Sanomat, Manama

HEIKKI KULTA

TS Moottoriurheilu

TSTV - F1