F1

Räikköselle kuumasta aika-ajosta kylmä suihku

F1 | Turun Sanomat 10.6.2012 01:33 |

Ilma huokui Notre Damen saarella hellelukemissa ja ratapinta hehkui 41-asteisena Kanadan Grand Prix -viikonlopun aika-ajossa. Piti olla ’Lotuksen keli’, mutta kerta kaikkiaan E20-auton potku ei riitä yhteen nopeaan kierrokseen.

Kimi Räikkönen joutui heittämään kirveensä kaivoon heti aika-ajon käynnistyttyä, kun hänen autonsa hydraulinen tasauspyörästön lukko lakkasi toimimasta.

Kun keskiryhmään asti nopeuserot ovat niin minimaaliset, omia aikojaan sulkeutuneella lukolla ei ollut mitään asiaa taistella jatkopaikasta Q2-vaiheessa.

Tallikaveri Romain Grosjean meni jo seitsemännen kerran aika-ajofinaaliin asti, mutta seitsemättä ruutua ylemmäs ei ranskalainenkaan päässyt.

Bahrainissa Grosjean nousi seitsemännestä ruudusta kuumalla kelilla kolmanneksi, kun Räikkönen tuli 11. lähtöpaikalta toiseksi. Suomalaiskuski starttaa nyt yhtä ruutua alempaa. mutta keli on sama ja uusia renkaitakin jäi varastoon.

Sunnuntain kisa voi tarjota aikamoisia kulutusongelmia taas niille tietyille autoille, joilla downforcetehoa on liikaakin.

Sakkoja ja nuhteita

Räikkösen päivä oli kaikin tavoin kurja, vaikka vielä aamuharjoituksissa auto toimikin moitteettomasti. Suomalaiskuski päätti harjoituksen ohjaamalla auton varikkotielle valkoisen kaistaviivan ylittämällä ja siitä napsahti 2500 euron sakko.

– Luulin, että viivan ylittäminen on kiellettyä vain kisatilanteessa, Räikkönen perusteli.

Aika-ajon jälkeen odotti taas uusi käsky tuomariston puhutteluun. Nyt tuli syyte Williamsin Pastor Maldonadon kierroksen häiritsemisestä Q1-vaiheessa. Tapaus kuitattiin ilman jälkiseurauksia, kun venezuelalainen kuitenkin pääsi jatkoon.

Kakkosvaiheen lopussa Maldonado puolestaan pyörähti Räikkösen lähestyessä ja vei näin suomalaiselta viimeisetkin mahdollisuudet jatkoon. Räikkönen jäi kymmenentenä finaaliin menneen Jenson Buttonin ajasta vain 0,054 sekuntia.

– Kun aika-ajossa on näin tasaista, ei kärsi tällaista vikaa autossa. Meillä oli jo perjantaina ongelmia hydrauliikan kanssa tasauspyörästössä, aamun harjoitus meni hyvin, mutta sitten aika-ajon alkaessa ne palasivat, Räikkönen harmitteli.

– Lukko ei toimi niin kuin pitäisi, eikä se sulje koko ajan samassa kohtaa. Asetuksissa on jotain vikaa. Toivottavasti vika löydetään, että se pystytään korjaamaan kunnolla ennen kisaa.

– Olen ollut tällaisessa asemassa ennenkin, mutta silti on kisassa saatu hyvä tulos. Tällä radalla pystyy kyllä ohittamaan, jos vaan vauhtia on tarpeeksi. Olen ollut jossain kisoissa luottavaisempikin, mutta yritetään parhaamme ja toivottavasti saadaan hyvä tulos, Räikkönen latautui.

Turun Sanomat, Montreal

HEIKKI KULTA

TS Moottoriurheilu

TSTV - F1