Sunnuntai 31.7.2016Helena, Elena

Kauppatorin remontti vie vuosia

Turun ydinkeskustan kehittämistä on osittain aiheestakin kutsuttu ikuisuushankkeeksi. Totta on, että Kauppatorin uudistamisessa on vuosien varrella edetty lähinnä puheiden ja valitusten tasolla.

On syytä muistaa, että keskustassa on tällä vuosituhannella toteutettu monta onnistunutta uudistusta.

Aurajokirantaa on ehostettu. Varvintorista ja Vähätorista on saatu suositut kohtaamispaikat. On avattu uusi upea kirjasto. Hansakorttelia on uudistettu määrätietoisesti. Kirjastosilta on osoittanut toimivuutensa.

Nyt kaupunki aikoo ryhtyä käytännön toimiin Kauppatorilla ja sen lähiympäristössä. Tavoitteena on saada kesään mennessä kaupunginvaltuustolta päätös torin seudun katusuunnitelmasta.

Aikaa kuluu varsinaisiin töihinkin. Varsinkin toriparkin rakentaminen maan alle on työteliäs urakka. Rakennustöihin on kaikkineen laskettu kuluvan neljä ja puoli vuotta.

Turun virkamiesjohto pitää aiheellisesti toriparkkia uudistukselle välttämättömänä. Pysäköintilaitoksen myötä maanpäällinen torialue vapautuu yksityisautoilusta.

Tämä taas mahdollistaa kevyen liikenteen väylien leventämisen. Virkamiesjohdossa nähdään tulevaisuuden Turku Suomen johtavana pyöräily- ja kävelykaupunkina.

Uudistuksen suunnittelijoilta ei ole puuttunut mielikuvitusta. Suunnitelmassa mainitaan muun muassa luistelukenttä, joulukylä, esiintymislava, katulämmitys torille ja jalkakäytäville ja paljon pyörätelineitä. Pimeänä vuodenaikana tori voidaan muuttaa vaihtuvalla valaistuksella suureksi julkiseksi tilataideteokseksi.

Torin remontin maanpäällisten osien hinnaksi arvioidaan tällä haavaa 20 miljoona euroa. Arvioon ei kannata kiinnittää juurikaan huomiota, sillä kustannuksilla on Turun kaupungin hankkeissa tapana nousta. Tässä tapauksessa rakentamisen aloittamiseenkin on vielä reilusti aikaa.

Kauppatorin uudistaminen edistää ydinkeskustan palvelujen kehittymistä. Taantuman vuosina liikehuoneistoja on tyhjentynyt, mutta viime aikoina on havaittu myös uusien myymälöiden ilmestymistä ja jopa paluumuuttoa.

Palvelut ja niiden tarjoamat työpaikat ovat välttämättömyys keskustan elävyydelle. Niitä ilman torin ympäristö olisi vaarassa muuttua nukkumalähiöksi.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Käärmettä pyssyyn vaan
Toriparkki on nyt Lahdessakin ja puoliksi tyhjillään, samoin kuin kauppatori. Lahden torin ympäriltä löytyy sitten mm. S-market (jossa ollut iät ajat oma ilmainen parkkipaikka), Pari juottolaa ja ruokaravintolaa ja kahvilaa. Korttelin päässä Sokos, jossa oma parkkialueensa. Parkkitalo puolestaan ei kaukana torista sekään mutta silti piti tehdä se toriparkki, kun sitä niin monta vuotta lobattiin. Parhaat ostospaikat edelleen Launeen pellolla 3 km päässä, minne pääsee omalla autolla, milläpä muullakaan, ja siellä parkkeeraaminen on ilmaista.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ketähän tässä huijataan
Miten Turussa maanpääliset työt voivat maksaa 20 miljoonaa, kun Lahdessa koko toriparkki maksoi vähän yli 20 miljoonaa?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nuotin vierestä aina vaan
Pääkirjoitus toistaa sievästi Toriparkki Oy:n ja sen linkkinä kaupungin päättäjissä
olevien Kokoomus-/ Demarivirkamiesten mantraa toriparkin olennaisesta kuulumisesta
yhtenä ehtona suunnitelman toteutumiseen. Suunnitelmassa onkin paljon hyvää ydinkeskustan kehittämiseksi.

Parkkia puoltavilta livahti tieto, ettei Louhi palvele Forumin korttelia. Ja onhan siinä
vieressä toinenkin kortteli jossa rakentaminen alkaa. Näitten taustalla olevat tottakai
ovat niitä suuriäänisempiä siellä kulisseissa. Toinen edellämainituista voisi ratkaista
tilanteen hienoon päätökseen rakentamalla Brahenkadun tontilleen parkkitalon.
Sieltäkin Börsiin tulee kieltämättä parisataa metriä.

Torialueen hiljentäminen autoliikenteeltä on toteutunut jo nyt ! Sitä on enää
Kuppiaskadun pätkällä, eikä siinäkään enää mainittavasti.
Pyöräilykulttuurin edistäminen on tänään hiton muodikasta. Tekemällä reitistöstä
huippuhyvä autetaan pyöräilijöiden kauttakulkua keskustan läpi sujuvasti. Tämä
ryhmä toki elävöittää maisemaa, muttei ole kauppiaan kannalta sitä parasta a-luokkaa.

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nuotin vierestä aina vaan
Pyöräilijät jättävät euronsa kauppojen kassaan helpommin kuin autoilijat. Pyörällä on mukavaa tulla keskustaan asioimaan ja pääsee helposti kaikkialle ja pyöränkin saa helposti parkkiin. Autoille se on eriasia ja kaupunki ei muutenkaan houkuttele autoilijoita läheskään niin paljon kuin kauppakeskukset.

On siis tärkeää tehdä keskustasta niille sopiva, ketkä siellä enimmäkseen asioivat. Keskustassa asioivat lähinnä lähellä asuvat kävelijät ja pyöräilijät. En oikein usko, että parantamalla pyöräilijöiden reittejä he yhtäkkiä ohittaisivat keskustan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nuotin vierestä aina vaan
Crescent: "Pyöräilijät jättävät euronsa kauppojen kassaan helpommin kuin autoilijat. Pyörällä on mukavaa tulla keskustaan asioimaan ja pääsee helposti kaikkialle ja pyöränkin saa helposti parkkiin.
On siis tärkeää tehdä keskustasta niille sopiva, ketkä siellä enimmäkseen asioivat."

Taisi olla toista viikkoa sitten kun oli yöllä tullut lunta. Perinteisesti autotiet oli aurattu, pyörätiet auraamatta vielä aamulla. Siinä yksi urhoollinen työmatkapyöräilijä yritti edetä siinä lumipuurossa. Ei siitä mitään tullut, taluttamiseksi meni.
Itsekin, vaikka ikää on jo roimasti, käyn pyörällä torilla ja muutoinkin keskustassa ostoksilla. Nopeasti se menee ja parkkipaikan saa aina oven vierestä.
Mutta kyllä se kuitenkin on niin että näillä leveysasteilla valtaosalla ihmisiä se pyörän käyttö rajoittuu hyvien säiden osalle.
Mutta toisaalta jokainen joka on vähääkään perehtynyt liikennevirtojen käyttäytymiseen tajuaa että yksityisautoilua ei juurikaan voida enää Turun keskustassa lisätä, katujen välityskyky kerta kaikkiaan loppuu kesken.
Pyöräilyä on syytä toki edistää, mutta keskustan elävyyden ja houkuttavuuden kannalta toimiva joukkoliikenne on avainasemassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kehno uudistus, kehno pääkirjoitus
Harmillisen heikko pääkirjoitus Turun Sanomissa. On ymmärrettävää, että vallan sylikoirat, kaupunkilehdet, ovat kritiikittömiä kaupungille, mutta että Turun Sanomatkin. Tästäkö me tilaajat maksamme?
Missä on analyysi? Suunnitelmahan ei oikeastaan ole uudistus, vaan remontti. Tässä muutamia ongelmia, joita TS ei huomio:
- hinta: 20 miljoonaa? Tuolla hinnalla rakentaisi pienen lähiön. Mitä siinä on sisällä?
- Tori ei varsinaisesti muutu. Uudet rakennukset entisten paikoilla. Kivetys, joka pitää joka tapauksessa vaihtaa. Pieni porras Ortodoksisen kirkon eteen ja 10-20 puuta.
- Elävöittämisesitykset voitaisiin toteuttaa jo nykyisellä kauppatorilla, kuten esimerkiksi Helsingin Rautatietorilla säännöllisesti tehdään. Ja isompina: Helsingissä on jopa lumilautailtu torilla.
- Vain Yliopistonkadun katkaisu on varsinainen liikennemuutos nykyiseen. Kävelyalueet laajenevat hieman, mutta pyöräily jopa kärsii. Miksei kysytty Turun Pyöräilijöitä, miten pyöräliikenne toimii käytännössä.
Kyseessä on perus remontti, joita pitää tehdä säännöllisesti. Ainoa iso juttu on muutostarve, koska kaupunki on laiminlyönyt kehittämisen 90-luvun jälkeen.
Miksei toimintoja torilla jaeta eri alueille? Miksei auringon liikesuuntia hyödynnetä niin, että esimerkiksi terassit sijoitettaisiin lämpimimpään paikkaan? Ja sitä voisi suojata eri kuppiloita varten rakennettava käyrä ravintolarakennus. Miksei liikennettä ohjata rohkeasti kauemmas torilta, jos kerran Toriparkki tulee? Senhän pitäisi rauhoittaa tori ja sen ympäristö liikenteeltä kokonaan. Tällä uudistuksella niin ei kyllä tapahdu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kehno uudistus, kehno pääkirjoitus
Turun Sanomien artikkeleissa ja pääkirjoituksissa koskien toriparkkia pitäisi aina mainita TS-yhtymän olevan Toriparkki oy:n osakas. Lukija voisi silloin ymmärtää, että kyseessä ei ole objektiivinen ja riippumaton tiedonvälitys.

Vaikka kaupunki ja TS hehkuttavat pyöräilyn parannuksia, ei asia ole lainkaan niin. Jatkossa Aurakatua tai Eerikinkatua ei saa pyöräillä torin kohdalla. Kun Aurakadulta pyöräilee alas uutta pyörätietä ja on matkalla vaikkapa Mantun grillille, pitäisi kääntyä Yliopistonkadun kävelykadulle väistelemään jalankulkijoita ja jatkaa Kauppiaskadun pihakadulle, jossa saa ajaa taksit ja jakeluautot. Kaksi ryhmää, jotka eivät ole tunnettuja pyöräilyn ystäviä. Voi syystä epäillä, tullaanko tällaista mielivaltaista ajokieltoa noudattamaan.

Pyöräilyolosuhteiden parantamista ei ole pätkä kaksisuuntaista pyörätietä siellä ja pyöräkaista täällä tai kävelykadut ja pihakadut. Poikittaisen liikenteen ohjaaminen Yliopistonkadun jatketulle kävelykadulle ei ole turvallinen tai sujuva vaihtoehto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pöyhkeää viestintää
Tästä uudistuksesta ei ole nostamaan Turun keskustaa lähellekään Suomen kärkeä. Ainoa, mikä on ollut valtakunnan kärkeä, on viestinnän pöyhkeys ja yliampuvuus. Se on vienyt kaupungin viestinnän uskottavuutta entisestään. Lada ei muutu Mersuksi, vaikka kuinka väittäisi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.