Liikenteessä edettävä varovaisesti

Liikenneasioissa on kuluvalla hallituskaudella nähty monenlaista. Esillä on ollut autoveron poisto, sähköavusteisten polkupyörien tuki ja autojen romutuspalkkio. Näistä vain viimeksi mainittu on toteutunut. Sitä kokeiltiin ensin loppuvuonna 2015 valtion ja autoalan rahoituksella. Hyviksi koettujen tulosten perusteella järjestely otettiin uudelleen käyttöön tammikuussa. Se kestää elokuun loppuun.

Äskettäin päättyi lausuntokierros nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönotosta. Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu esitys, jonka tavoitteena on ottaa käyttöön uusi, 15–17 -vuotiaille nuorille tarkoitettu ajoneuvo. Sitä kutsutaan harhaanjohtavasti kevytautoksi, vaikka kyse on hitaasta autosta, jonka nopeus on teknisin keinoin rajoitettu 45 kilometriin tunnissa.

Kevytauto on tarkoitus luokitella T-luokan eli traktoriluokan ajoneuvoksi. Sitä saisi ajaa samalla kortilla kuin mopoautoakin. Ehdotuksen mukaan kevytautoksi saisi muuttaa vuoden 2014 jälkeen käyttöön otetun henkilöauton, joka painaa enintään 1 500 kiloa. Muutettu auto olisi katsastettava.

Ministeriön ehdotuksesta ei juurikaan selviä, miksi nuorille välttämättä halutaan pääsy oikean auton rattiin. Meillä 15-vuotiaat ovat saaneet ajella mopoautoilla jo pitkään. Näiden kevyiden nelipyörien menekkiä on rajoittanut korkeahko hinta. Trafin mukaan meillä oli vuoden vaihteessa liikenteessä noin 8 000 mopoautoa.

Ministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan esityksen tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta. Kuitenkin esityksessä myönnetään, ettei muutos paranna liikenneturvallisuutta mopoautoihin verrattuna.

Ministeriön tiedotteessa Berner lausuu pitävänsä tärkeänä, että nuoret pääsevät liikkumaan sujuvasti ja että liikkumiseen on tarjolla entistä turvallisempia vaihtoehtoja. Tämä julkisen liikenteen edistämistä vähättelevä näkemys ei saanut lausunnon lähettäneiltä ymmärrystä.

Päällimmäinen huoli lausunnoissa koski aiheellisesti liikenteen sujuvuutta, jos hitaat ajoneuvot yleistyvät maanteillä. Sujuvuuden heikkenemisellä on ainakin huonoilla keleillä suora yhteys turvallisuuden heikkenemiseen. Ministeriössä on muutosta ideoitaessa unohdettu, että säädöstyön on syytä edetä liikennekysymyksissä varovaisesti. Hienoilta kuulostavat ajatukset voivat toteutettuina aiheuttaa riskejä.

Turvallisuudesta on kannettu huolta myös ajokorttiuudistuksen yhteydessä. Vaatimukset keventyivät: ajotuntien minimimäärä puolittui ja opetuslupien saanti helpottui. Opetuslupia on haettu ahkerasti.

Ajan oloon voi käydä ilmi, että uudistus on kokonaisuutena hyödyllinen liikenteelle, vaikka muutoksen varsinainen tarkoitus on vain halventaa ajokorttia.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Pääkirjoitukset