Kuluttaja toivoo rehtiä mainontaa

Kuluttaja-asiamies saa jatkuvasti kansalaisilta valituksia optikkoyritysten tarjouksista, joiden sisällöstä kuluttajan on vaikea saada oikeaa käsitystä. Kuluttaja-asiamies on ottanut optisen alan markkinoinnin erityistarkkailuun (TS 11.7.).

Harhaanjohtavaa mainontaa esiintyy muillakin aloilla. Huomautuksia ja kieltoja on annettu muun muassa huonekalu- ja urheiluvälineliikkeille. Kuluttajan kannalta yksi perusmurhe on, että näkemys tuotteiden normaalista hinnasta on hämärtynyt jatkuvien alennusten sekamelskaan. Sohvaa voidaan kuukausia myydä kymmenien prosenttien alennuksella pohjahinnasta, jolla sitä ei ole kenties koskaan myyty.

Kuluttaja-asiamies linjasi rehdin pelin periaatteita optikkoliikkeille jo 30 vuotta sitten. Linjausta on täsmennetty kymmenisen vuotta sitten. Jos ohjeet on yrityksissä luettu, niiden noudattamiseen ei ole liiemmin panostettu.

Uusimman linjauksen mukaan pääviestin mainonnassa on välityttävä kuluttajalle selkeästi ja se on voitava hahmottaa ilman pienellä mainoksen nurkkaan painettuja ehtoja. Tätä rikotaan tavoilla, joissa vain mielikuvitus on rajana. Näyteikkunan peittävä mainos kertoo aurinkolaseja myytävän parilla eurolla, mutta sisällä kaupassa käy ilmi, että hinta pätee vain silmälasien oston yhteydessä.

Suomessa sekä silmälasien että huonekalujen kauppa ovat molemmat viiden suuren ketjun hallussa. Optikkoalalla kymmenisen prosenttia liikevaihdosta kertyy ketjuihin kuulumattomien yritysten myynnistä. Kansainvälinen verkkokauppa on saanut markkinoilta ohuen jalansijan.

Kuluttajan hintatietoisuus on optikkoliikkeissä koetuksella. Tähän ovat syynä jatkuvat kampanjat, joissa tarjotaan välillä prosentti- ja välillä määräalennuksia. Oman lisänsä silmälasien hintaan tuovat erilaiset linssien maksulliset käsittelyt. Jos haluaa ohennetut, likaa hylkivät, kovat ja heijastamattomat linssit, niistä pitää maksaa kymmeniä euroja alkuperäistä tarjousta enemmän.

Optikkoliikkeitä edustavan Näe ry:n toimitusjohtaja Panu Tast selittää, että kirjava ja mahdollisesti harhaanjohtava mainonta johtuu siitä, että kilpailu on kovaa ja raakaa. Selitys ontuu. Kilpailu kuuluu markkinatalouteen toisin kuin sääntöjen vastainen markkinointi. Kuluttajaystävällinen, helposti hahmotettava mainonta voi olla kilpailuvaltti.

Tast saattaa olla oikeilla jäljillä valittaessaan, että markkinointilainsäädäntö on vanhakantainen. Sitä ei kuitenkaan pidä uudistaa kuluttajan etujen vastaisesti. Toivottavasti optikkoala ottaa onkeensa kuluttajaviranomaisten kanssa läpikäydyt rehdin mainonnan linjaukset tulevissa kampanjoissaan.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Pääkirjoitukset