Meyerin työt tukevat Rauman telakkaa

Vuosia samassa – ensin norjalaisen Akerin ja sittemmin eteläkorealaisen STX:n – omistuksessa olleet suomalaistelakat ovat viime vuosina kulkeneet eri väyliä.

Saksalaisen Meyerin suvun konserniin kuuluvalla Turun telakalla eletään historiallisen kiireisiä aikoja, ja tilauskirjassa riittää töitä aina vuoteen 2024. Suomalaisten omistaman Rauma Marine Constructionsin ja venäläisomisteisen Arctec Helsinki Shipyardin telakoilla on hiljaisempaa.

Kaksi kolmesta on löytänyt toisensa, sillä Turun ja Rauman telakat ovat aloittaneet yhteistyön. Meyer Turku on tilannut Raumalta kaksi suurta lohkoa rakenteilla olevaan Costa Smeralda -alukseen (TS 5.7.). Turun telakka purkaa yhteistyöllä ennätyksellisen suurta työkuormaansa. Yhteistyölle lienee luvassa jatkoakin, jos kaikki menee hyvin.

Rauman telakalle lohkotilaus tuo työtä, liikevaihtoa ja uutta osaamista, joka voi poikia kipeästi kaivattuja tilauksia. Merivoimien Laivue 2020 -projekti on suunnitteluvaiheessa, mutta kilpailutus rakentamisesta on vielä kesken.

Heikoimmassa asemassa suomalaistelakoista on Helsinki. Vielä viisi vuotta sitten sen tilanne näytti valoisalta, kun arktisen meriteknologian osaaminen oli arvossaan. Venäläisen omistuksen odotettiin tuovan Helsinkiin roppakaupalla töitä.

Toisin kävi. Öljyn hinta romahti, samoin kiinnostus arktisten alueiden hyödyntämiseen. Krimin valtauksen jälkeen on venäläisistä omistajista ollut enemmän haittaa kuin hyötyä länsimaiden sanktioiden takia.

Krimin valtauksen jälkeen on venäläisistä omistajista ollut enemmän hyötyä kuin haittaa länsimaiden sanktioiden takia. Telakka onkin ajautunut pahoihin talousvaikeuksiiin.

Helsingin telakan omistusta ollaan järjestämässä uudelleen. Vahvana ehdokkaana uudeksi pääomistajaksi pidetään eurooppalaista monialakonsernia Kermasia.

Turun telakka on erikoistunut vaativien risteilyalusten rakentamiseen. Meyerin tärkeimmät kilpailijat ovat yhdistäneet voimansa, kun italialainen Fincantieri osti 50 prosenttia entisen STX:n Ranskan toiminnoista eli Saint Nazairen telakasta.

Samoille apajille pyrkivät myös kiinalaiset, kun rahtilaivojen rakentaminen on hiljentynyt. Meyer Turku ei aio ryhtyä yhteistyöhön kiinalaisten kanssa, sillä telakalla pelätään tietotaidon valumista kilpailijoille. Myös Kiinan valtion tuet omille telakoilleen herättävät närkästystä.

Fincantieri on yhteistyön jo aloittanut. Se valmistautuu rakentamaan risteilyaluksen Carnival Corporationille yhdessä kiinalaisen China State Shipbuildingin Corporationin kanssa.

Turun telakan tilanne näyttää varsin hyvältä. Suomen huoltovarmuudelle olisi tärkeää, että Suomessa olisi useampi kuin yksi toiminnassa oleva telakka. Lounaisen Suomen näkökulmasta laivanrakennuksen soisi jatkuvan Turun lisäksi Raumalla.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Edit 9.7. klo 11.00: Korjattu oikeaan muotoon lause: Krimin valtauksen jälkeen on venäläisistä omistajista ollut enemmän haittaa kuin hyötyä länsimaiden sanktioiden takia.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Pääkirjoitukset