Teiden korjausvelkaohjelmalle jatkoa

Juhannusliikenteessä monet saivat tuta maanteiden heikon kunnon ja toisaalta tietöiden aiheuttamia hidasteita, vaikka töitä meno- ja paluuliikenteen aikana oli vältetty.

Suomessa kärsittiin pahimmasta kelirikosta 20 vuoteen. Toukokuussa alkaneet lämpimät säät onneksi kuivattivat teitä nopeasti ja pahin kausi jäi lyhyeksi. Sorateiden kunnostamiseen kesäkuussa myönnetty kahden miljoonan euron lisärahoitus tuli tarpeeseen.

Kaiken kaikkiaan Suomen teitä kunnostetaan tänä vuonna lähes 120 miljoonalla eurolla. Summa on pienempi kuin viime vuonna, vaikka valtion pari vuotta sitten aloittama korjausvelkaohjelma ulottui vuosiksi 2016–2018.

Uutta päällystettä saadaan 2 200 kilometriä. Varsinais-Suomen osuus on tästä kymmenen prosenttia – 220 kilometriä. Viime vuonna uutta asfalttia vedettiin 282 kilometriä (TS 20.6.).

Lisärahoituksella päätiet on saatu pidettyä suurin piirteiden kunnossa. Sen sijaan vähäliikenteisten teiden korjausvelkaa ei ole kurottu ja niiden kunto on vaarassa heiketä entisestään.

Liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä esitti helmikuussa, että pelkästään lisärahoitusta tarvittaisiin teiden ja rautateiden korjausvelan vähentämiseksi vuosittain 300 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaisi 1,3 miljardin vuosittaista rahoitusta perusväylänpitoon.

Asia nousee esille elokuun budjettineuvotteluissa. Valtion talous ei taivu suuriin tasokorotuksiin, mutta lienee realismia odottaa, että vähintään korjausvelkaohjelman tasoista rahoitusta jatketaan edelleen.

Maanteiden huonoa kuntoa manailevien autoilijoiden on toisinaan vaikea hellittää kaasujalkaa teitä korjaavien työmaiden kohdalla.

Poliisin ja Ely-keskusten mukaan parannusta on kuitenkin tapahtunut. Autoilijat ymmärtävät vastuunsa työntekijöiden turvallisuudesta ja noudattavat aikaisempaa kuuliaisemmin alennettuja nopeusrajoituksia.

Vapaaehtoinen pakko on hyväksi avuksi. Moottoritiellä se on usein shikaani, joka pakottaa jarruttamaan. Samoin teiden riittävä kaventaminen.

Yhtä lailla kuin autoilijoilta vaaditaan järkevää suhtautumista rajoituksiin, on tietyömaiden liikennejärjestelyt tehtävä harkiten. Liikennevirastolla ja Ely-keskuksilla on velvollisuus valvoa työmaita.

Jyrsintäkoneiden ei pitäisi kulkea kilometrejä työporukan edellä, vaan kaikkien tiiviinä ryhmänä eteenpäin, jolloin autoilijat pääsisivät kohtuullisen matkan päässä palaamaan normaaliin ajonopeuteen. Tämä korostaisi nopeusrajoitusten merkitystä ja kunnioitusta.

Onneksi liikenneturvallisuudessa on tapahtunut paljon hyviä asioita. Vaikka autokanta on 50 vuodessa kasvanut huimasti, kuolonuhrien määrä on pudonnut viidennekseen (TS 22.6.).

ts.paakirjoitus@ts.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Suu säkkiä myöden
Nastarenkaat kieltoon ja talvinopeudet ympärivuotisiksi. Jo alkaa asfaltti kestää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Teiden korjausvelka
Teille on syntynyt korjausvelkaa, koska valtion kassasta ei ole annettu vuosittain riittävästi rahaa teiden kunnostamiseen ja koska vain ne ns. pääteiksi nimetyt ovat sellaisia, joita pääkaupunkiseutulaiset käyttävät. Ne kyllä pidetään kunnossa, mutta muu maa saa rapistua rauhassa. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella on pakko turvautua omaan autoon, koska julkista liikennettä ei ole. Jatkossa ei ole enää edes takseja lähimaillakaan. Palvelut on viety pois, eli ihmisten on pakko ajaa omalla autolla pitkin rapistuvia ja todella huonokuntoisia teitä. Liikenne on pakostakin kasvanut siis myös sen vuoksi, että ainoa keino liikkua kehäkolmosen ulkopuolella on oma auto. Se, mikä minua näissä liikennejutuissa ärsyttää kaikkein eniten, on kun sanotaan liikenteen kasvusta riippumatta kuolonuhrien määrän laskevan. Koskaan ei kukaan mainitse liikenteessä vakavasti ja pysyvästi loukkaantuneista. Eikä siitä onko heidän määränsä myös laskenut vaiko noussut. Liikennekäyttäytyminen on holtitonta ja tiet rapautuneita, eli kohta pitää varmaan hankkia telaketjuilla kulkeva panssarivaunu päästääkseen kauppaan ja asioille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pääkirjoitukset