Sunnuntai 24.6.2018Johannes, Juhani, Juha, Juho, Jukka, Janne, Jussi, Jani, Juhana

Taksiliikenteen muutokset seurantaan

Liikenteen sääntelyn vähentämisessä ja kilpailun edistämisessä on tapahtumassa paljon.

Rautateiden tavaraliikennettä on jo avattu kilpailulle. Henkilöliikenteessä kilpailu alkaa kesällä 2022. Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-yhtymä ovat päässeet yksimielisyyteen henkilöliikenteen kilpailun avaamisen aloittamisesta Etelä-Suomen taajamaliikenteestä.

Taksiliikenteen sääntelyn purku on huomattavasti lähempänä. Heinäkuun alussa voimaan tuleva liikennepalvelulaki vapauttaa taksikyytien hinnoittelun ja löysää lupakäytäntöä. Lupien määrää ei rajoiteta, eikä niitä sidota tiettyihin kuntiin. Ajoneuvojen sijasta luvat ovat kuljettajakohtaisia. Luvan saanti edellyttää kuljettajakokeen läpäisemistä.

Samalla luovutaan valtioneuvoston määräämistä enimmäistaksoista. Asiakkaalle on kuitenkin kerrottava etukäteen matkan hinta ja määräytymisperusteet.

Miten uusittu taksiliikenne heinäkuussa käynnistyy, on hatarien arvailujen varassa. Varmaa kuitenkin on, että kyydinvälityspalvelu Uber palaa kymmenen kuukauden tauon jälkeen Suomeen, alkuun ainakin pääkaupunkiseudulle.

Todennäköistä on sekin, että taksien määrä kasvaa etenkin suurimmissa kaupungeissa. Tosin osa nykyisistä liikenteenharjoittajista on ilmoittanut vetäytyvänsä eläkkeelle tai vaihtavansa alaa uudistuksen takia.

Kysynnän ollessa korkeimmillaan taksilla ajaminen on kalliimpaa kuin vuorokauden hiljaisimpina hetkinä. Osa taksiyrittäjistä on kehittelemässä omia hinnoittelujärjestelmiään. Tarjolla on kiinteitä hintoja rajatuilla alueilla, pakettiratkaisuja ja erilaisia mobiilisovelluksia.

Henkilöliikenteen jäykkä sääntely on enimmäkseen haitallista ja palveluiden käyttäjille kallista. Parhaimmillaan uudistus lisää taksien käyttöä ja tarjontaa ja laskee matkojen hintaa.

Mobiilisovelluksista on saatavissa nykyistä enemmän hyötyjä kuluttajille. Hintojen laskiessa säästöjä koituu myös kunnille, Kelalle ja viime kädessä veronmaksajille.

Puutteistaan huolimatta nykyisessä taksijärjestelmässä on hyvät puolensa. Asiakas on voinut pääsääntöisesti luottaa kuljettajien ammattitaitoon, matkustamisen turvallisuuteen ja ajoneuvojen laatuun. Autoista on ollut pulaa lähinnä massatapahtumissa ja vapun ja uudenvuoden kaltaisina juhla-aikoina.

Uudistuksen käynnistymistä on seurattava tarkkaan. Asiakkaiden on voitava luottaa palvelujen laatuun ja turvallisuuteen. Vaikka kyytien hinnat ja palvelujen tarjonta määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan, on etenkin haja-asutusalueiden palveluista ja Kela-kyytien saatavuudesta pidettävä tavalla tai toisella huoli.

Sekin on syytä muistaa, että laadulla ja ammattitaidolla voi ja kannattaa kilpailla.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei tarvitse olla kovinkaan ennustaja. Alamaailma kiittää, kuten Ruotsissa!
Sääntely on yhteiskunnan kontrollia. Kontrollia lakien ja säännösten muodossa huolehtia kansalaisten oikeuksista ja turvallisuudesta. Sillä on myös tarkoitus säännellä ylitarjontaa ja pyrkimys, valtion taholta, tasapainottaa talouden ongelmakohtia sekä estää mielivaltainen "kadun lakien" puitteissa toimiminen.

Kun viime aikoina on pulpahtanut esiin asioita, joissa henkilöä tai ryhmiä on nostettu tikun nokkaan jostain asiasta ja ihmetelty "miten näin on voinut käydä" ja "miksei kukaan puuttunut" on selitys ollut "maan tapa". "Maan tapa" on sallinut toimia tietyllä tavalla koska kontrollia ei ole ollut sääntelyn (lain ja asetusten) puutteesta johtuen!

Nyt maassamme tapahtuu vauhdilla "sääntelyn purkamista" toisin sanoen "kontrollista luopumista" monella eri alueella kansalaisten ehkä ymmärtämättä miltä asiat näyttävät muutaman vuoden kuluttua. Viranomaiset ja päättäjät vetoavat, sääntelyn purun yhteydessä, kansalaisten fiksuuteen, järkevyyteen ja omaan valvontaa sekä kehottamalla "tarkkailemaan tilannetta" ja ottamaan yhteyttä jos havaitsevat jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Kontrolli siis ulkoistetaan "jatkuville marisijoille"!

On ikävä että hyviä käytäntöjä ja sääntelyllä aikaansaatu järjestys murennetaan ja tilalle saadaan täydellinen mielivalta ja "oikeutus" rikollisten omiin "sääntely ja kontrolli" malleihin! Alamaailman "sääntelystä ja kontrollista" on Ruotsin mediassa päivittäin väkivaltauutisia! Siellä homma toimii - omilla laeilla!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pääkirjoitukset