Saaret tarvitsevat toisen sillan

Turun saarten eli Hirvensalon, Satavan ja Kakskerran lisärakentamisesta on käyty vilkasta keskustelua vuosikymmenten ajan. Keskustelua ovat herättäneet erityisesti asukasmitoitukset, tie- ja siltayhteydet, joukkoliikenne sekä kerrostalorakentaminen.

Painopiste saarten rakentamisessa on Hirvensalossa, jota koskeva yleiskaava on vuodelta 2002. Aika pian yleiskaavan hyväksymisen jälkeen kävi ilmi, ettei kaava ole lähitulevaisuuden tasalla – pitemmän aikavälin tavoitteista puhumattakaan.

Uutta osayleiskaavaa ryhdyttiin valmistelemaan 2007. Turun kaupunkiseudun rakennemallin laatiminen sekä liikenneverkko- ja Natura-selvitykset keskeyttivät valmistelutyön, joka on nyt yhtä kaupunginvaltuuston kokousta vaille valmiina.

Maanantaina kaava jäi vielä pöydälle, mutta tuhti enemmistö näyttäisi olevan sen hyväksymisen kannalla.

Hirvensalossa on noin 10 000 asukasta. Uuden osayleiskaavan mukaan asukasluku voi kasvaa 25 000:een.

Rakennettavissa olevien kohteiden lisäksi Turku on jo asemakaavoittamassa rakentamista Kakskerrantien varteen ja Särkilahteen. Yleiskaavan mahdollistamia kohteita on aikanaan tarjolla myös Tammistontien jatkeella, Uittamoa vastapäätä, Syvälahdessa sekä Latokarin ja Lauttarannan suunnalla.

Asukasmitoitusta tiukempi poliittinen vääntö on käyty toisesta siltayhteydestä mantereelle. Yleiskaavaesityksessä toisen sillan paikka on piirretty Uittamon ja Sorttamäen väliin. Sen sijaan kevyen liikenteen silta Lauttarannasta Korppolaismäkeen saa valtuutetuilta yksimielisen hyväksynnän.

Asukasluvun ja liikennemäärien kasvaessa toinen silta tarvitaan. Olemassa olevan yhteyden ja sen jatkeen kapasiteetti on jo nykyisillä liikennemäärillä ajoittain koetuksella. Hyvällä ja kaikki liikennemuodot huomioon ottavalla suunnittelulla uuden siltayhteyden haitat ovat minimoitavissa, jos ja kun silta joskus kymmenen vuoden kuluttua rakennetaan.

Hirvensalo, Satava ja Kakskerta ovat olennainen osa merellistä Turkua, jota ei pidä rakentaa liian tiiviisti. Sen sijaan kantakaupungin alueella täydennysrakentaminen yhdistettynä joukkoliikenteen kohentuviin palveluihin on kestävän kaupunkikehityksen mukaista.

Merellisen kaupungin tuntumaa haetaan myös Linnakaupungin nimellä tunnetulle alueelle Turun sataman suunnalla. Linnan lähelle on nousemassa 4 400 asukkaan Herttuankulma.

Tiistaina lähialueiden asukkaille esiteltiin Portsan ja Iso-Heikkilän välille suunniteltua Kirstinpuistoa, jonne noussee lähivuosina koti 3 000 asukkaalle. Alueelle on ideoitu lähinnä 3–7-kerroksisia taloja, mutta myös korkeampaa rakentamista.

Ennätyksellisen vilkkaan asuntorakentamisen tahdissa myös palvelutarjonnasta on pidettävä hyvä huoli.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Toki tarvitsee
Kun kaikki kolme saarta on rakennettu ja niillä asuu yli 50.000 asukasta tarvitaan saarille toinen nelikaistainen silta. Nykyinen silta on nelikaistainen. Tulevalle kevyen liikenteen avattavalle sillalle on syytä ajattaa myös joukkoliikenne. Nämä kaksi siltaa riittävät yli 30.000:lle asukkaalle edellyttäen, että Vähäheikkiläntie johdetaan Hippoksentielle saakka.
Turku tarvitsee kuitenkin läntisen ohitustien Aurajokisuun yli satamaan ja Suikkilantielle, joka osaltaan auttaisi myös hirvensalolaisten liikkumista Pansio-Raisio suuntaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Silta ei ole vaihtoehtojen joukossa
"Hyvällä ja kaikki liikennemuodot huomioon ottavalla suunnittelulla uuden siltayhteyden haitat ovat minimoitavissa"

Haitat ovat AINA minimoitavissa. Sehän tarkoittaa vain sitä, että haetaan ratkaisu, jossa haitat ovat pienemmät kuin muissa ratkaisuissa. Se EI tarkoita, että haitat olisivat silti vähäiset tai edes kohtuulliset! TS käyttää tässä taas tarkoituksellista propagandistista newspeakia, jolla yritetään saada asia näyttämään läpihuutojutulta.

Yksityisautoilun ehdoilla ja yksityisautoilun tukemiseksi rakennettava silta tulee melu- ym. vaikutuksineen tuhoamaan Suomen mittakaavassa ainutlaatuisen lajirikkaan Katariinanlaakson Natura-alueen. Tätä ei missään tapauksessa voida sallia!

Jos saarille halutaan kaavoittaa lisää asutusta, on uusien asukkaiden liikkumistarpeet ratkaistava muuten kuin yksityisautoilua lisäämällä. Jos tähän ei pystytä, ei lisäasutusta tule saarille kaavoittaa. Tässä ne todelliset vaihtoehdot ovat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Silta ei ole vaihtoehtojen joukossa
Höpöpöpö "Eisengefahr". Uusi tie ja silta ei tule sen lähemmäksi Natura-aluetta, kuin nykyinenkään olemassa oleva tiestö. Natura-alue on ja pysyy myös sillan ja uudistusten jälkeen. On turha vetää uhriutumiskorttia esiin, kun kaupunki kasvaa. Kaavassa tämä on otettu huomioon jo vuosia sitten.

Tosiasia on, että Turku kasvaa ja kehittyy ja Hirvensalo on erittäin suuri osa tätä kehitystä. Hirvensaloon ja saarille tarvitaan useampi kulkutie. On ne sitten siltoja tai tunneleita. Parasta olisi, että 4-kaistainen silta rakennettaisiin mahdollisimman nopeasti Hirvensalosta Uittamolle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Markkinatalous
Annetaan sillan ja sen vaatimien yhteyksien rakentaminen yksityisille ja heille oikeus rahastaa käyttäjiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pääkirjoitukset