Sunnuntai 24.6.2018Johannes, Juhani, Juha, Juho, Jukka, Janne, Jussi, Jani, Juhana

Kuljetusväki seuraa teollisuutta

Keskittyminen jatkuu ammattiyhdistysliikkeessä. Kuljetusalan ammattiliitot perustivat torstaina yhteisen järjestön Kuljetusliitot KL. Kyse ei siis ole liittojen fuusiosta, mutta uuden yhteisjärjestön puheenjohtajaksi valittu Merimiesunionin puheenjohtaja Simo Zitting totesi, että sulautuminen on jatkossa vaihtoehto, jota ei ole suljettu pois (TS 25.5.).

Siihen saakka järjestön on määrä tiivistää perustajiensa eli Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton, Posti- ja logistiikka-alan unionin, Suomen Merimiesunionin, Veturimiesten liiton ja Rautatievirkamiesliiton yhteistyötä.

Ei yhteistyö retuperällä ole ollut tähänkään saakka. Vaikka liitot ovat neuvotelleet työehtosopimuksensa omin päin, toveria ei jätetä -periaate on näyttäytynyt vahvana.

Tietysti fuusio tekisi kuljetusväestä entistä voimakkaamman neuvottelukumppanin, koska se kykenee pysäyttämään kuljetukset kattavasti mahdollisessa työtaistelussa.

Ay-liikkeellä on ollut pyrkimyksiä voimien keskittämiseen jo pitkään. Aikeet eivät suinkaan ole edenneet suoraviivaisesti. Teollisuusalojen ammattiliiton eli Teamin perustamisesta neuvoteltiin vuosia.

Ilmeisesti hieman kaupankäynnin muotoja saaneet keskustelut johtivat siihen, että Metallityöväen liitto, Puu- ja erityisalojen liitto, Rautatieläisten liitto sekä Sähköalojen ammattiliitto yksitellen luopuivat fuusiosta. Teamin muodostivat 2010 Kemianliitto ja Viestintäalan ammattiliitto.

Noin vuosi sitten Metallityöväen liitto muutti nimensä Teollisuusliitoksi. Siihen sulautuivat Puuliiton ja Teamin ammattiosastot.

Teollisuusliiton valtuustossa kuultiin viime viikolla tulikivenkatkuisia kommentteja hallituksen aikeista heikentää alle 30-vuotiaiden ja pienten yritysten työntekijöiden asemaa. "Meiltä löytyy yhteisvoimaa, jos näemme että sitä tarvitaan" julisti valtuuston puheenjohtaja Jarmo Markkanen.

Sanat ovat sanoja ja teot tekoja. Vuoden mittaan käyty työehtosopimuskierros oli varsin sovinnollinen ja paljon puhuttu palkkamaltti kesti. Palkansaajajärjestöt saattoivat olla tyytyväisiä, kun työnantajien esittämiä, heikennykseksi koettuja vaatimuksia kyettiin torjumaan.

Kuljetusalalla voi olla painetta vaikuttaa asioiden kulkuun tes-kausien aikanakin. Yhteistyön tiivistämistä liittojen välillä on perusteltu hallituksen toimilla, kilpailun vapautumisella ja sillä, että työaika- ja vuosilomalain säädöksiä pyritään heikentämään.

Kuljetusväki ei ole ollut liikkeellä nykyhallituksen kannustamana. Liittojen sulauttamista on valmisteltu vaihtelevin kokoonpanoin jo 12 vuotta. Vuonna 2010 SAK:n kuljetusliittojen tavoite oli fuusion valmistuminen 2014. Hanke oli jäissä vuodesta 2012 lähtien.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Pääkirjoitukset