Sunnuntai 20.5.2018Lija, Karoliina, LilliKaatuneitten muistopäivä

Tunnin juna investointilistan kärkeen

Turun ja Helsingin välistä nopeaa ratayhteyttä on ideoitu ja vähän suunniteltukin kohta puoli vuosisataa. Espoosta Lohjan kautta Saloon kulkeva Elsa-rata kaatui vuonna 1975 pitkälti rahapulaan, tieliikenteen kasvuodotuksiin ja läntisen Uudenmaan kuntien vastustukseen.

Elsan rakentamisen sijasta päätettiin keskittyä rantaradan perusparantamiseen. Matka-aika on kunnostuksilla ja uudella kalustolla puristettu keskimäärin kahteen tuntiin, mutta nopeasta yhteydestä ei vielä voida puhua.

Keskustelu uudesta ratasuunnittelusta ja niin sanotusta Tunnin junasta sai siivet alleen heti vuosituhannen vaihteen jälkeen. Tunnin junalla tarkoitetaan oikorataa Salosta Espooseen, toista raidetta Turun ja Salon välille sekä Espoon kaupunkirataa Leppävaara–Kauklahti-osuudelle. Hankkeen kustannusarvio on noin 1,5 miljardia euroa.

Ihan tunnissa ei uudella radalla ja uudella kalustollakaan nykyisen ja vanhan pääkaupungin väliä ajettaisi. Tavoitteena on, että jossakin vaiheessa matka-aika olisi tunti ja 15 minuuttia.

Tunnin juna on ollut tärkein yksittäinen hanke, jota varsinaissuomalaiset edunvalvojat ovat viime aikoina pitäneet esillä. Toista kertaa peräkkäin sille on varattu budjetissa 10 miljoonan euron suunnitteluraha.

Toiveet tuntuvasta EU-rahoituksesta ovat vankalla pohjalla. Lisäksi hallitus on esittänyt yhteyttä EU:n komission investointilistalle.

Radan yleissuunnitelman arvioidaan valmistuvan vuonna 2020. Tämä tarkoittaa, että investointipäätös jää seuraavan hallituksen työlistalle (TS 24.1). Yleissuunnitelmaan kuuluvat luonto- ja arkeologiset selvitykset on jo tehty. Ratalinjaukset on hyväksytty vahvistetuissa maakuntakaavoissa.

Radan suunnittelussa ja aikanaan toteutuksessa on syytä edetä määrätietoisesti. Kyse ei ole pelkästään varsinaissuomalaisesta vaan kansallisesta hankkeesta. Uusi oikoratayhteys hyödyttäisi laajasti koko eteläistä Suomea, jota nopeilla kulkuyhteyksillä on mahdollista kehittää kohti yhteistä työssäkäyntialuetta.

Lounais-Suomen positiivinen rakennemuutos on hyvä peruste Tunnin junan edistämiseen. Suhdanteita tulee ja menee, mutta tällä hetkellä maakunnassa on vireillä hankkeita, jota voivat pysyvämmin nostaa alueen elinkeinoelämää ja työpaikkatarjontaa korkeammalle tasolle. Modernit liikenneyhteydet palvelisivat koko kansantalouden tarpeita.

Tunnin junan rahoituksessa on käännettävä kaikki kivet ja käytettävä luovuutta. Pääradan kapasiteetin lisäys palvelee sekin koko kansantaloutta, mutta hankkeet on lomitettava niin, että molemmat ovat toteutettavissa ja rahoitettavissa.

Tunnin junalla on lähdettävä liikkeelle. Helsinki–Tallinna-tunnelin aika tulee joskus myöhemmin.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Turhake
Tunnin juna on turhake. Vajaan 20 % matka-ajan tehostuminen hirveällä hinnalla. Pääradan 3:s raide, lentokenttärata, Tallinnan tunneli ja Jäämeren rata menevät tuottolaskelmissa heittämällä ohi. Varsinais-Suomen kannattaisi keskittyä johonkin relevanttiin, kuten vaikka suoraan raideyhteyteen Helsingin lentoasemalle ja Turun raitioliikenteeseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turhake
Työssäkäyntialue ei yhdisty yhdistämällä toinen pää lentokenttään. Vai tulevatko työntekijät suoraan lentokentältä Turkuun ja työntekijät Turusta Helsinki-Vantaalle? Vastauksesi on eri kysymykselle. Tunnin juna ei ole turhake. Lentoasemayhteys Turusta voi sitten toteuttaa myöhemmin pienellä vaivalla. Se ei ole nyt se, mitä Turku kipeästi tarvitsee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turhake
Niin, sinne kentälle pääsee jo nyt junalla, vaihto Pasilassa. Vai pitäiskö päästä 200km/h perille asti?!?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Liikennebudjetti uusiksi
"Tunnin junan rahoituksessa on käännettävä kaikki kivet ja käytettävä luovuutta" näinpä. Valtion budjettirahoitusta odottamalla näin suuri investointi ei tule etenemään. Istuva hallitus on onnistunut merkittävällä lisäpanostuksellaan perusväyliin kääntämään edellisten hallitusten paisuttaman korjausvelan vihdoin laskuun, mutta tämä lasku jatkuu vain niin kauan kun lisärahoitusta riittää. Tällä hetkellä kuitenkaan liikennebudjeteista ei jää juuri mitään jäljelle väylien kunnossa- ja ylläpidon jälkeen. Toisin sanoen liikkumavaraa suurille investoinneille (tunnin juna, Tallinnan tunneli, Jäämeren rata) ei nykymuotoisella liikennebudjetilla ole. Paine on nyt parlamentaarisella liikennetyöryhmällä löytää tähän varteenotettavia pitkäjänteisiä ratkaisuja ja tähän tarvitaan kaikkien puolueiden panostusta. Toimiva infra lisää liikenneturvallisuutta, vähentää päästöjä, helpottaa ihmisten arkea ja parantaa yritysten kilpailukykyä. Tässä luulisi kaikille olevan jo syytä siirtää politikointi sivuun ja kääriä hihat. Toivon vastuullisuutta päättäjiltä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tunnin juna ja Hyperloop
Kannattaa ottaa huomioon, että jokainen huuhaa-Hyperlooppiin pantu valtion euro on pois Tunnin juna-hankkeesta. Japanin Shinkansen-luotijunat ajaisivat Turku-Helsinki-välin lähes puoleen tuntiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ei voi ymmärtää
Rata olisi rakennettu jo kahteen kertaan niillä euroilla, jotka valtiolla riitti matuinvaasion rahoittamiseen.
Elämä on valintoja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pääkirjoitukset